Przejdź do treści

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zostały ci resztki ryżu z obiadu? Elwira Rogoda podpowiada, jak je wykorzystać
Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości
„Wrócimy do Ukrainy, ponieważ nie ma nic lepszego niż dom” – podkreśla Ołena Zełenska w poruszającym poście
Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów
Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Codziennie stajemy przed szeregiem różnych wyborów. Jedne są mniej stresujące od innych, jedne trudniejsze, inne prostsze. Stres spowodowany wieloma wyborami niekoniecznie pozytywnie wpływa na naszą psychikę. Pokażemy ci 5 sposobów, jak ograniczyć stres, związany z podejmowaniem decyzji.

Życie jest pełne różnych wyborów. Każdy dzień stawia przed nami szereg dylematów, od wyboru stroju, decyzji „co ugotować na obiad”, jak zdążyć ze wszystkimi obowiązkami, jak poradzić sobie z zadaniami przydzielonymi przez szefa? Dni różnią się od siebie, jedne są mniej, inne bardziej stresujące. Gdy ciągle musimy o czymś decydować, jesteśmy tym zmęczone, czujemy ogólną bezsilność, monotonię. Wpływa to na jakość naszych wyborów. Nierzadko robimy to za szybko, nie zastanawiając się zbytnio, aby mieć już to za sobą.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Co mówią specjaliści?

Badania pokazują, że podejmowanie przez nas decyzji, znacząco wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Jeśli musimy na początku dnia zdecydować o wielu rzeczach, wpływają one na nasz dalszy przebieg dnia, na naszą samokontrolę, energię i samopoczucie. Ciągłe wybory sprawiają, że czujemy się tym zmęczone i zniechęcone do czegokolwiek. Jesteśmy po prostu wyczerpane psychicznie.

Decyzje a waga

Kiedy jesteś zmęczona, np. właśnie podejmowaniem różnych decyzji w ciągu dnia, nie zwracasz uwagi na to, jakiej to jakości produkty spożywasz. Częściej sięgasz po fast foody, niezdrowe przekąski, bo nie masz siły na gotowanie ani na pomyślenie o tym, co zdrowe. Myślisz tylko o szybkim zaspokojeniu głodu. Ciągłe decydowanie o różnych rzeczach niejednokrotnie przyczynia się do stresu, a wiadomo, że wiele z nas go „zajada”. Sięgamy po kaloryczne rzeczy (lody, chipsy), aby przy ich jedzeniu się zrelaksować. Mamy wtedy poczucie, że coś od życia nam się należy i wybaczamy sobie błędy żywieniowe. A to może prowadzić do problemów z wagą.

Nawet jeżeli w ciągu dnia pilnowałaś się, aby sięgać po zdrowe przekąski, wyczerpanie podejmowanymi w nadmiarze decyzjami, powoduje, że wieczorem nie myślisz już tak bardzo o zdrowym odżywianiu. Przyda się tu silna wola, ale i wprowadzenie w życie kilku zmian, które sprawią, że ciągłe wybory nie będą tak obciążające.

stres trening

Wyprzedź wroga

Istnieje jednak kilka sposobów, które pomogą ci uniknąć zmęczenia podejmowanymi decyzjami. Oto 5 cennych rad:

  • Zaplanuj swoje posiłki

Najlepiej, jeśli w wolnym czasie albo wtedy kiedy masz luźniejszy dzień, zaplanujesz menu na kilka najbliższych dni. Możesz sobie przygotować część produktów tak, aby później szybciej przygotować wybrany posiłek. Może to być pokrojenie mięsa na kotlety, zakupienie potrzebnych produktów. Jeśli, np. twoje śniadania są podobne, wiesz, co lubisz jeść, masz jeden problem z głowy. Nie musisz codziennie zastanawiać się nad wymyślaniem tego posiłku. Jeżeli jednak twoje menu jest zmienne i codziennie rano zastanawiasz się, na co masz ochotę, warto wcześniej przygotować sobie jadłospis, z którego w razie potrzeby skorzystasz. Warto też wypróbować nowe przepisy na śniadania, których jest w sieci całe mnóstwo.

  • Zacznij prowadzić kalendarz

Jeśli jesteś osobą aktywną, lubisz malować, śpiewać lub masz inne hobby, zaplanuj na nie czas. Przeznacz każdą środę na jogging, każdy wtorek na basen, w piątki pomaluj, a w soboty spotykaj się z przyjaciółmi. Warto zaopatrzyć się w kalendarz (papierowy lub jako aplikacja na telefon), w którym rozpiszesz regularne czynności. Fajnie jest zaplanować inne rzeczy, chociażby strój na kilka dni. Odejmie wam to podejmowanych decyzji, borykania się z wyborami, a przez to będziecie bardziej wyluzowane, zrelaksowane, a wasza praca będzie wydajniejsza. Powtarzalność, regularność działań sprawia, że mniej się stresujemy, a przez to jesteśmy zdrowsze.

  • Popraw samokontrolę

Badania pokazują, że ćwiczenie naszej samokontroli, wpływa na to, że jesteśmy mniej podatni na pokusy. Może to dotyczyć, chociażby słodyczy. Aktywność fizyczna wymaga od nas dyscypliny, a ona pozwala kontrolować naszą pokusę na jedzenie niezdrowych przekąsek. Wyćwiczona samokontrola pozytywnie wpływa też na podejmowane przez nas decyzje. Wybory podejmujemy bardziej świadomie, umiemy się nad nimi skupić, przez co podejmujemy je szybciej i unikamy nadmiernego stresu.

  • Rób sobie przerwy

Jeśli dzień twój obfituje w licznie decyzje, znajdź chwilę na odpoczynek. Nie każdy ma możliwość wyjścia z pracy, ale znajdź chwilę na przerwę, podczas której wyłączysz całkowicie myślenie o obowiązkach. Możesz posłuchać ulubionej muzyki przez słuchawki, zadzwonić do przyjaciółki lub – jeśli masz taką możliwość – wyjść na krótki spacer po okolicy. Umysł się zregeneruje, odpocznie, a ty wrócisz z większą energią. Jeśli pracujesz w domu, warto zainstalować sobie aplikację, która opiera się na technice pomodoro. Polega na intensywnej pracy przez 25 minut, a następnie 5 minutach przerwy.

  • Czasami odpuść

Pamiętaj, że, nawet gdy planujesz każdy dzień i każdy ruch wcześniej, jeśli masz słabszy dzień, możesz sobie pozwolić na zmiany. Jeśli w środę wypada ci basen, a nie czujesz się na siłach, przełóż go na piątek. Albo odpuść całkowicie w tym tygodniu. Przytoczone pomysły mają pomóc ci łatwiej podejmować decyzje i się nimi mniej stresować. Zaplanowany kalendarz też nie powinien być przyczyną stresu. Jeśli będziesz miała tą świadomość w głowie, łatwiej się zdyscyplinujesz i z większym relaksem będziesz podchodzić do wyborów, jakie będą stały przed tobą.

 

Źródło: blog.myfitnesspal

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Kobieta leży na łóżku

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×