Przejdź do treści

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
„Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce”. TikTokerka o leczeniu w naszym kraju
W irańskich manifestacjach zginęło już ponad 50 osób, znacznie więcej jest rannych. To zdjęcie obrazuje skalę przemocy
Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”

Codziennie stajemy przed szeregiem różnych wyborów. Jedne są mniej stresujące od innych, jedne trudniejsze, inne prostsze. Stres spowodowany wieloma wyborami niekoniecznie pozytywnie wpływa na naszą psychikę. Pokażemy ci 5 sposobów, jak ograniczyć stres, związany z podejmowaniem decyzji.

Życie jest pełne różnych wyborów. Każdy dzień stawia przed nami szereg dylematów, od wyboru stroju, decyzji „co ugotować na obiad”, jak zdążyć ze wszystkimi obowiązkami, jak poradzić sobie z zadaniami przydzielonymi przez szefa? Dni różnią się od siebie, jedne są mniej, inne bardziej stresujące. Gdy ciągle musimy o czymś decydować, jesteśmy tym zmęczone, czujemy ogólną bezsilność, monotonię. Wpływa to na jakość naszych wyborów. Nierzadko robimy to za szybko, nie zastanawiając się zbytnio, aby mieć już to za sobą.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Co mówią specjaliści?

Badania pokazują, że podejmowanie przez nas decyzji, znacząco wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Jeśli musimy na początku dnia zdecydować o wielu rzeczach, wpływają one na nasz dalszy przebieg dnia, na naszą samokontrolę, energię i samopoczucie. Ciągłe wybory sprawiają, że czujemy się tym zmęczone i zniechęcone do czegokolwiek. Jesteśmy po prostu wyczerpane psychicznie.

Decyzje a waga

Kiedy jesteś zmęczona, np. właśnie podejmowaniem różnych decyzji w ciągu dnia, nie zwracasz uwagi na to, jakiej to jakości produkty spożywasz. Częściej sięgasz po fast foody, niezdrowe przekąski, bo nie masz siły na gotowanie ani na pomyślenie o tym, co zdrowe. Myślisz tylko o szybkim zaspokojeniu głodu. Ciągłe decydowanie o różnych rzeczach niejednokrotnie przyczynia się do stresu, a wiadomo, że wiele z nas go „zajada”. Sięgamy po kaloryczne rzeczy (lody, chipsy), aby przy ich jedzeniu się zrelaksować. Mamy wtedy poczucie, że coś od życia nam się należy i wybaczamy sobie błędy żywieniowe. A to może prowadzić do problemów z wagą.

Nawet jeżeli w ciągu dnia pilnowałaś się, aby sięgać po zdrowe przekąski, wyczerpanie podejmowanymi w nadmiarze decyzjami, powoduje, że wieczorem nie myślisz już tak bardzo o zdrowym odżywianiu. Przyda się tu silna wola, ale i wprowadzenie w życie kilku zmian, które sprawią, że ciągłe wybory nie będą tak obciążające.

Kobieta trenuje

Wyprzedź wroga

Istnieje jednak kilka sposobów, które pomogą ci uniknąć zmęczenia podejmowanymi decyzjami. Oto 5 cennych rad:

  • Zaplanuj swoje posiłki

Najlepiej, jeśli w wolnym czasie albo wtedy kiedy masz luźniejszy dzień, zaplanujesz menu na kilka najbliższych dni. Możesz sobie przygotować część produktów tak, aby później szybciej przygotować wybrany posiłek. Może to być pokrojenie mięsa na kotlety, zakupienie potrzebnych produktów. Jeśli, np. twoje śniadania są podobne, wiesz, co lubisz jeść, masz jeden problem z głowy. Nie musisz codziennie zastanawiać się nad wymyślaniem tego posiłku. Jeżeli jednak twoje menu jest zmienne i codziennie rano zastanawiasz się, na co masz ochotę, warto wcześniej przygotować sobie jadłospis, z którego w razie potrzeby skorzystasz. Warto też wypróbować nowe przepisy na śniadania, których jest w sieci całe mnóstwo.

  • Zacznij prowadzić kalendarz

Jeśli jesteś osobą aktywną, lubisz malować, śpiewać lub masz inne hobby, zaplanuj na nie czas. Przeznacz każdą środę na jogging, każdy wtorek na basen, w piątki pomaluj, a w soboty spotykaj się z przyjaciółmi. Warto zaopatrzyć się w kalendarz (papierowy lub jako aplikacja na telefon), w którym rozpiszesz regularne czynności. Fajnie jest zaplanować inne rzeczy, chociażby strój na kilka dni. Odejmie wam to podejmowanych decyzji, borykania się z wyborami, a przez to będziecie bardziej wyluzowane, zrelaksowane, a wasza praca będzie wydajniejsza. Powtarzalność, regularność działań sprawia, że mniej się stresujemy, a przez to jesteśmy zdrowsze.

  • Popraw samokontrolę

Badania pokazują, że ćwiczenie naszej samokontroli, wpływa na to, że jesteśmy mniej podatni na pokusy. Może to dotyczyć, chociażby słodyczy. Aktywność fizyczna wymaga od nas dyscypliny, a ona pozwala kontrolować naszą pokusę na jedzenie niezdrowych przekąsek. Wyćwiczona samokontrola pozytywnie wpływa też na podejmowane przez nas decyzje. Wybory podejmujemy bardziej świadomie, umiemy się nad nimi skupić, przez co podejmujemy je szybciej i unikamy nadmiernego stresu.

  • Rób sobie przerwy

Jeśli dzień twój obfituje w licznie decyzje, znajdź chwilę na odpoczynek. Nie każdy ma możliwość wyjścia z pracy, ale znajdź chwilę na przerwę, podczas której wyłączysz całkowicie myślenie o obowiązkach. Możesz posłuchać ulubionej muzyki przez słuchawki, zadzwonić do przyjaciółki lub – jeśli masz taką możliwość – wyjść na krótki spacer po okolicy. Umysł się zregeneruje, odpocznie, a ty wrócisz z większą energią. Jeśli pracujesz w domu, warto zainstalować sobie aplikację, która opiera się na technice pomodoro. Polega na intensywnej pracy przez 25 minut, a następnie 5 minutach przerwy.

  • Czasami odpuść

Pamiętaj, że, nawet gdy planujesz każdy dzień i każdy ruch wcześniej, jeśli masz słabszy dzień, możesz sobie pozwolić na zmiany. Jeśli w środę wypada ci basen, a nie czujesz się na siłach, przełóż go na piątek. Albo odpuść całkowicie w tym tygodniu. Przytoczone pomysły mają pomóc ci łatwiej podejmować decyzje i się nimi mniej stresować. Zaplanowany kalendarz też nie powinien być przyczyną stresu. Jeśli będziesz miała tą świadomość w głowie, łatwiej się zdyscyplinujesz i z większym relaksem będziesz podchodzić do wyborów, jakie będą stały przed tobą.

 

Źródło: blog.myfitnesspal

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

×