Przejdź do treści

Wróciłaś z urlopu? Pierwsze, co musisz zrobić, to spuścić wodę w toalecie

Stara toaleta, sławojka
Wróciłaś z urlopu? Pierwsze kroki skieruj do toalety. Fot. Pixabay.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
5 błędów, które popełniasz przed 10 rano
Seks? W każdym wieku!
Seks? W każdym wieku!
Kobieta trenuje jogę
„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc
Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Co robisz, gdy wracasz do domu po urlopie? Otwierasz okna, sprawdzasz lodówkę? Do listy zadań powinnaś dodać także spuszczenie wody w toalecie i odkręcenie wody w kranach. Może cię to ustrzec przed ciężką chorobą układu oddechowego. 

Po urlopie pierwsze kroki skieruj do toalety

I nie chodzi o zaspokojenie potrzeb fizjologicznych. Zanim to zrobisz, spuść kilka razy wodę w toalecie, odkręć też wodę w kranach – musisz pozbyć się tego, co było w rezerwuarze czy rurach. Dlaczego to takie ważne? To działanie ma nas uchronić przed chorobą legionistów, przenoszoną przez bakterie Legionella pneumophila. Do zakażenia dochodzi podczas wdychania wodnego aerozolu. Nie zakazimy się, pijąc skażoną wodę, ale gdy dostanie się do układu oddechowego, jesteśmy narażeni na ciężkie zapalenie płuc. Spuszczenie wody to banalna czynność, pamiętajmy tylko, aby zamknąć deskę sedesową, a gdy puszczamy wodę z kranu – nie stójmy w pobliżu.

dziewczyna nad morzem, sinice

Co powinnyśmy zrobić?

Bakterie wywołujące legionelozę rozwijają się w stojącej wodzie, która zalega m.in. w nieużywanej główce prysznica czy w rezerwuarze. Spuszczając wodę, szczególnie przy otwartej desce, narażamy się na wdychanie groźnych bakterii. Specjaliści rekomendują, aby – przed pierwszym użyciem po powrocie z urlopu – puścić wodę, zanim weźmiemy prysznic czy kąpiel. Zalecenia co do długości są różne – jedni mówią o pięciu minutach, inni o dwudziestu. Zgadzają się co do jednego, zanim odkręcimy kran po dłuższej nieobecności, zasłońmy nos i dopiero puśćmy wodę. Wyjdźmy z pomieszczenia, a po tym, jak zakręcimy kran (zasłaniając przy tym nos), nie wchodźmy do pomieszczenia jeszcze przez jakiś czas. Głowicę prysznica możemy położyć bezpośrednio przy odpływie, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się cząsteczek wody (i potencjalnych zarazków). Zawsze – niezależnie od tego, czy korzystamy z niej regularnie, czy gdy nie było nas jakiś czas w domu – opuśćmy deskę, zanim spuścimy wodę w toalecie. Pamiętajmy także o regularnym czyszczeniu sprzętów.

Warto pamiętać, że bakterie giną w temperaturze powyżej 60 stopni, a temperatura poniżej 20 stopni zniechęca je do wzrostu. Dobrze zatem puszczać na zmianę zimną i ciepłą wodę. Uważać powinniśmy także na stojącą wodę, m.in. na szklanki z tą cieczą, które stały wypełnione od wielu dni. Ostrożności wymaga także skorzystanie po dłuższej przerwie z przedmiotów, w których może zalegać woda, np. z węża ogrodowego.

Czym jest choroba legionistów?

Choroba legionistów, zwana także legionelozą, jest chorobą dróg oddechowych, która może prowadzić do ciężkiego zapalenia płuc. Bakterie dostają się układu oddechowego wraz z parą wodą. Zasadniczo nie możemy zakazić się od drugiego człowieka, źródłem jest skażona woda (tylko w postaci wdychanego aerozolu). Kropelki mogą dostać się do naszych płuc nie tylko podczas spuszczania wody w toalecie, ale i z klimatyzacji czy podczas kąpieli w wannie z hydromasażem, z której korzystamy okazjonalnie. Na ciężki przebieg choroby narażone są przede wszystkim osoby z osłabionym układem odpornościowym, starsi, z przewlekłymi chorobami, m.in. schorzeniami płuc, palacze. Objawy choroby to m.in.:

  • łagodne bóle głowy,
  • bóle mięśni,
  • wysoka temperatura,
  • uporczywy kaszel,
  • duszność,
  • ból w klatce piersiowej,
  • dreszcze,
  • zmęczenie.

Ciężki przebieg choroby zdarza się rzadko, jednak warto zabezpieczać się przed tymi bakteriami. Szczególnie, że opuszczenie deski i spuszczenie wody niewiele nas kosztuje.

 

Źródła: express.co.uk, metro.co.uk, livescience.com

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem