Przejdź do treści

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Kobieta w wodzie
Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy/ Unsplash, fot. Eugene Chrystiakov
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Wybierasz się nad wodę? Zachowaj szczególną ostrożność. Topiący to nie tylko ci, którzy piją alkohol lub przeceniają swoje możliwości. Jak reaguje organizm, kiedy toniemy? Po czym poznać tonącego? 

162 utonięcia w Polsce od 1 kwietnia

Lato sprzyja spędzaniu czasu nad wodą. Jednak dla wielu osób taki wypoczynek kończy się tragicznie. Tylko wczoraj w Polsce utonęły 3 osoby. Od 1 kwietnia 2020 roku Komenda Główna Policji odnotowała 162 utonięcia, jak czytamy w raporcie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. O wypadek nie jest trudno. Wystarczy się potknąć, może nas złapać skurcz podczas pływania lub można zemdleć z powodu różnicy temperatur. Będąc nad wodą, warto pamiętać, że większość utonięć dzieje się w ciszy. Tonący bowiem nie ma możliwości wołania o pomoc.

Cicho towarzyszę, jestem obecna

Co dzieje się, kiedy toniemy?

Człowiek topi się około 3-6 minut. Sposób utonięcia różni się też m.in. od wieku osoby, zasolenia wody czy temperatury. Początkowo osoba, która się topi, gwałtownie oddycha. W tym czasie może wciągnąć do płuc niewielkie ilości wody. Tonący nie woła o pomoc. Oszczędza siły, aby nie dopuścić do zachłyśnięcia i utrzymać się na powierzchni wody. Wynurza się na powierzchnię i po chwili wraca pod wodę. Wpada w panikę. Pod wodą stara się jak najdłużej wstrzymać oddech, by nie wciągać wody. Może to trwać ok. jednej minuty, jednak po tym czasie zaczyna intensywnie oddychać i łykać wodę. Trwa to ok. 60-90 sekund. Kiedy woda dostaje się do płuc, może powodować zatkanie kanalików płucnych pianą, która jest obficie wydzielana przez nos i jamę ustną. Może też dojść do skurczy mięśni i całkowitego zamknięcia głośni, co uniemożliwia pobranie powietrza i powoduje uduszenie. Przede wszystkim jednak woda dostaje się do krwioobiegu. Tonący może wtedy odczuwać ból i pieczenie w klatce piersiowej. W tym czasie zanika też czucie. Tonącego ogarnia spokój, traci przytomność i umiera.

Warto pamiętać, że zimna woda sprawia, że wszystkie funkcje życiowe zaczynają spowalniać. Osobie topiącej potrzebne jest więc znacznie mniej tlenu, więc przywrócenie jej funkcji życiowych jest możliwe nawet kilkanaście minut po utonięciu.

Ratownicy jednak przekonują, że w sytuacji kiedy nie czujemy się w wodzie bezpiecznie dobrym pomysłem jest, aby położyć się na plecach. Wtedy istnieje szansa, że woda sama wypchnie nas na powierzchnię. Niestety kiedy ogarnia nas stres i panika, trudno o spokój.

Czy wiesz, że...

Przytrzymaj
i odkryj

Woda morska, która jest mocno zasolona, jest gęstsza niż świeża woda i w większości nie wnika do krwioobiegu. Tonący w morzu ma więc więcej czasu na ratunek.

Jak rozpoznać tonącego?

  • wykonuje gwałtowne ruchy, najczęściej w pozycji pionowej;
  • nie krzyczy, wszystkie siły pozostawia na próbę złapania powietrza i utrzymanie się na powierzchni;
  • może mieć włosy na twarzy, ponieważ nie ma możliwości ani sił ich odgarnąć.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Pasażerowie na lotnisku

Zakaz lotów do Polski. Na liście pojawiły się nowe państwa. Z których krajów możemy nie wrócić z wakacji?

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Wakacje za granicą a koronawirus

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus

Wakacje z koronawirusem. Jak bezpiecznie wyjechać na wczasy? Radzi Ola Dufour

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku