Przejdź do treści

Niby banalna czynność, a większość osób robi to źle. Jak… siusiać?

Niby banalna czynność, a większość osób robi to źle. Jak… siusiać? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła
Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!
„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska
Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie
II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!

Każdy to robi, siusianie to zwyczajna czynność fizjologiczna, która nie podlega zazwyczaj większej dyskusji. Chociaż może powinna? Jak się okazuje, można to robić źle lub dobrze. Mogłoby się wydawać, że pozycja siedząca przy oddawaniu moczu jest najlepsza w przypadku kobiet, tyle że określenie „pozycja siedząca” nie jest dość precyzyjne. 

Nauka siusiania w mediach społecznościowych

Ciekawe, jak z duchem czasu idzie potrzeba upowszechniania informacji prozdrowotnych. Nawet w przypadku pozornie tak oczywistych kwestii jak siusianie. Na informację, jak robić to prawidłowo, można się natknąć na TikToku. Jeśli myślisz, że to kolejny viralowy żart, jesteś w błędzie. Urolog i ginekolog dr Teresa Irwin, która sama nazywa się „waginologiem”, uznała platformę TikTok za doskonałą przestrzeń do korygowania utartych i błędnych zachowań u kobiet, w trosce o ich zdrowie.

Podczas oglądania nieco ponad 40-sekundowego video, dowiemy się, jak zazwyczaj siadamy, oddając mocz. A także, jak powinnyśmy siadać, by sobie nie szkodzić. Błędna i niepoprawna jest pozycja, gdy nasze plecy są ustawione prostopadle do pozycji ud, a stopy nie są postawione całą powierzchnią na podłodze. Dr Irwin nazywa tę pozycję „sztywną i stosowną”. Gdy się nad tym zastanowimy, mogłoby się wydawać, że taką postawę przybiera ktoś, kto czuje się skrępowany i obserwowany. Uniemożliwia to całkowite opróżnienie pęcherza, a co się z tym wiąże, nawet około 1/3 moczu nie zostaje wydalona. Sytuacja ta może powodować infekcje dróg moczowych i zapalenia pęcherza lub cewki moczowej. Dlatego zdrową i zalecaną alternatywą dla tej „sztywnej” pozycji jest, jak to nazywa dr Irwin pozycja „na kowboja”. Doktor Teresa Irwin prowadzi swoją praktykę w Teksasie, więc dobrze wie, jak to się robi na Dzikim Zachodzie.  Instruując nas przez swój profil na TikToku, zaleca: „Siądź, pochyl się do przodu, oprzyj łokcie na kolanach i siusiaj, ale nie zapomnij o tym, by twoje stopy przylegały całkowicie do podłoża”. Umożliwi to rozluźnienie przepony miednicy, co tym samym sprawi, że będziemy mogły swobodnie opróżnić pęcherz do końca. Same zobaczcie:

@dr.teresa.irwin##healtheducation ##doctorsoftiktok ##fyp ##mom ##women ##bladderproblems ##incontinence ##uti ##texas♬ original sound – dr.teresa.irwin

Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

Idealna pozycja naprawdę istnieje

Jak wykazują badania, nie są to jedynie populistyczne mrzonki. Naukowcy zajmujący się problemami ginekologicznymi i urologicznymi na Uniwersytecie Jamesa Cooka w Townsville w Australii skoncentrowali się m.in. na poszukiwaniu najlepszej dla zdrowia kobiet pozycji oddawania moczu. Profesor Ajay Rane z American Urogynecology Society potwierdza: „Biorąc pod uwagę konstrukcję naszych ubikacji, najlepszą postawą do siedzenia na toalecie jest taka, w której całe stopy przylegają do podłoża. Pozycja ta sprzyja rozluźnieniu mięśni ud oraz miednicy”. Dodatkowo warto pochylić się nieco do przodu, opierając łokcie na kolanach. W efekcie możemy swobodnie opróżnić zawartość pęcherza oraz ułatwić opróżnianie jelit.

W 2004 roku American Urogynecology Society zorganizowała konferencję dotyczącą m.in. prawidłowej postawy przy oddawaniu moczu. Przyczynkiem do podjęcia tego tematu był fakt oddawania moczu przez kobiety w publicznych toaletach. Zazwyczaj w celach higienicznych, większość z nas „zawisa” nad sedesem, by ograniczyć styczność z powierzchnią toalety. Jednak postawa ta nie jest idealna dla zdrowia naszego pęcherza. ,Prof. Ajay Rane wyjaśnia: „Naukowo wykazaliśmy, że jeśli unosisz się nad toaletą, opróżniasz tylko jedną trzecią pęcherza. Co sprawia, że powstrzymujesz dużo moczu. Nie jest to korzystne dla zdrowia, ponieważ jeśli dopuszczasz do zastojów moczu, zwiększa to ryzyko dysfunkcyjnego opróżnienia pęcherza oraz infekcji”.

A co z mężczyznami?

W badaniach brano również pod uwagę grupę mężczyzn z problemami z prostatą. Udowodniono korzystny wpływ oddawania moczu w pozycji siedzącej. Prof. Jesse N. Mills z Wydziału Urologii UCLA potwierdza informacje o pozytywnym wpływie na zdrowie mężczyzn oddawania moczu na siedząco – ma to znaczenie zwłaszcza u panów z chorobami urologicznymi.

Pamiętajmy o tych paru prostych zasadach, a pozwoli nam to uchronić się przed zwiększeniem ryzyka niekomfortowych i niechcianych infekcji dróg moczowych.

 

Źródła: Mamamia, Contemporary OB./GYN,  Queensland Health

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!