Przejdź do treści

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić
Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

– Mogę już teraz, w maju, usiąść w fotelu i rozpaczać nad straconymi wakacjami, a mogę powiedzieć sobie: nie wiem, jak będzie. Po prostu nie wiem. Zgoda na niewiedzę, niepewność bywa dla nas trudna, ale jest punktem wyjścia, przestrzenią na odczuwanie spokoju – tłumaczy Marta Banout, autorka programów pomocowych ułatwiających życie w sytuacji pandemii.

Jolanta Pawnik: Za nami dwa miesiące życia w cieniu pandemii. Chociaż zaczyna się stopniowe łagodzenie obowiązujących rygorów, coraz dobitniej dociera do nas, że do dawnego naszego życia nie wrócimy tak szybko i tak łatwo jak byśmy chcieli. Jaka jest droga do akceptacji tej sytuacji?

Marta Banout: Przede wszystkim należy najpierw zastanowić się, czym jest akceptacja. Często mówiąc „nie jestem w stanie tego zaakceptować” mamy tak naprawdę na myśli „nigdy mi się to nie spodoba”. A to nie to samo! Akceptacja nie oznacza zadowolenia, pochwały, uznania czegoś za moralnie dobre albo radosne. Zaakceptować coś oznacza nie mniej, nie więcej, jak tylko: przyjąć do wiadomości, że jest jak jest.

Akceptacja nie wyklucza też dążenia do poprawy trudnej sytuacji – tak naprawdę jest ona punktem, w którym mogę zacząć myśleć o moich możliwościach wpływu na zmianę tego, co mi nie odpowiada. Łatwiej wyjaśnić to na przykładzie. Kiedy człowiek dowiaduje się, że jest poważnie chory, może spędzać każdy dzień tupiąc nogą, płacząc, myśląc rzeczy w stylu „nie powinno tak być”. Akceptacja nie jest zmianą myślenia na pozytywne, np. „na pewno wszystko będzie dobrze” albo absurdalne „świetnie, że zachorowałem”. Zaakceptować chorobę znaczy myśleć: „okej, a więc zachorowałem. To jest fakt, już się wydarzył, tak jest i już. Ale chcę być zdrowy – co mogę zrobić, żeby przybliżać się do tego celu?”. Akceptacja daje nam spokój, pomaga zmienić myślenie pozytywne, życzeniowe, w zdrowy, przepełniony nadzieją optymizm, a potem podjąć odpowiednie działanie.

Mamy renesans takich wartości jak zdrowie, wolność, praca, przyjaciele, rodzina – czas koronawirusa ocenia socjolog

Ciągle nie jestem w stanie wyobrazić sobie sytuacji, że obecny stan, z mniejszymi czy większymi złagodzeniami rygorów, potrwa jeszcze przynajmniej kilkanaście miesięcy, że może nie być wakacji. To paraliżuje działania.

A czy mamy inną opcję? Mogę już teraz, w maju, usiąść w fotelu i rozpaczać nad straconymi wakacjami. A mogę powiedzieć sobie: nie wiem, jak będzie. Po prostu nie wiem. Zgoda na niewiedzę, niepewność bywa dla nas trudna, ale jest punktem wyjścia, przestrzenią na odczuwanie spokoju. Umiejętność tolerowania dyskomfortu, odpuszczenie próby posiadania całkowitej (choć złudnej) kontroli nad wszystkim – przeszłością, teraźniejszością i przyszłością – są potrzebne dla radzenia sobie ze stresem nie tylko w czasie pandemii. Wiem, jak jest teraz: kolejne tygodnie spędzam w sporych ograniczeniach. Co mogę zrobić, żeby wykorzystać ten czas jak najlepiej? Mam nadzieję, że izolacja szybko się skończy, ale w każdej chwili mogę przecież – akceptując to, co TERAZ jest – angażować się w czynności, które sprawiają mi radość, zwiększają moje poczucie sensu albo po prostu pozwalają mi odpocząć.

Jakie uczucia na drodze do akceptacji są naturalne a jakie powinny nas zastanowić?

Wszystkie uczucia czy emocje są naturalne i potrzebne. Każdy przeżywa izolację na swój sposób – niektórzy mają mnóstwo energii, inni wolą leżeć w łóżku; jedni czasem mocno się złoszczą, inni odczuwają raczej smutek. To, co może (i powinno) nas niepokoić, to m.in. utrzymywanie się obniżonego nastroju przez większość czasu, znaczące i trwające dłużej niż 2 tygodnie zmiany w apetycie, śnie czy libido, pojawiające się „znikąd” poczucie winy i nagle obniżona samoocena, niekontrolowane wybuchy złości, nadmiarowe i/lub ryzykowne przyjmowanie substancji psychoaktywnych, stany silnego lęku, utrudniającego funkcjonowanie i oczywiście wszelkie myśli o charakterze rezygnacyjnym czy samobójczym. Warto zwrócić uwagę na każdy objaw, który utrzymuje się w czasie, powoduje cierpienie i dezorganizuje codzienne życie.

Wiele osób manifestuje skrajne emocje, od euforii do całkowitego zniechęcenia. Jak nie poddać się natłokowi wiadomości i myśli?

Warto obserwować siebie, żeby znaleźć odpowiedź na pytanie: co ma największy wpływ na mój codzienny nastrój? Można stworzyć dwie listy – pierwsza: jakie newsy, rozmowy, aktywności sprawiają, że mój stres albo lęk rośnie? Druga: co pomaga mi o siebie zadbać, czuć się bezpiecznie, zachowywać spokój? Listy można powiesić w widocznym miejscu i, najprościej rzecz ujmując, unikać rzeczy z pierwszej, a zwiększać ilość/częstotliwość rzeczy z drugiej.

Czasem będzie to oznaczało ograniczenie oglądania wiadomości czy czasu spędzanego w mediach społecznościowych, czasem ograniczenie kontaktu z konkretnymi osobami lub postawienie im jasnych granic (np. „Bardzo się stresuję, kiedy kolejny raz rozmawiamy o ilości zachorowań. Nie chcę kontynuować tego tematu. Może opowiesz mi, co fajnego ostatnio oglądałeś?”). Kiedy mamy poczucie, że mimo wszystko nasze myśli coraz bardziej wymykają się nam spod kontroli, zawsze można skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty (obecnie najczęściej online).

Przygotowała pani specjalne programy pomocowe dla ludzi, którzy „za dużo myślą”. Możemy prosić o ich omówienie?

Broszury, które przygotowałam, odpowiednie są zarówno dla osób, które chcą „myśleć mniej” – tzn. zaangażować się w konstruktywne działania, zamiast wyłącznie się martwić – jak i dla tych, które chcą „myśleć więcej” – zastanowić się i sformułować głębszą refleksję dotyczącą obecnego czasu. Każda z broszur ma formę kilkunastostronicowego notatnika, gdzie po krótkim omówieniu poszczególnych zagadnień pojawiają się pytania/podpowiedzi i miejsce na notatki. Pierwsza część to pakiet nastawiony bardziej na samorozwój, czerpanie z czasu izolacji jak najwięcej, druga – pakiet antykryzysowy, skupiający się na trudnych emocjach związanych z przedłużającymi się ograniczeniami. Obydwa pakiety mają być pomocą dla każdego, służyć temu, aby czas izolacji był łatwiejszy do zniesienia, a czas „po” – bogatszy o nowe refleksje i doświadczenia! Darmowe pliki do prywatnego użytku można pobrać ze strony: www.martabanout.com.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dwie kobiety w oknie

Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

Znieczulica i zobojętnienie ludzi na informacje o COVID-19

Znieczulica i zobojętnienie ludzi na informacje o COVID-19. „Co poszło nie tak?” – pytają eksperci

Tekturowe łóżka w wiosce olimpijskiej. Mają zapobiegać współżyciu?

Kartonowe łóżka w Tokio. Zdaniem olimpijczyków mają na celu „zabicie intymności wśród sportowców”. Jak jest naprawdę?

Handel fałszywymi zaświadczeniami o szczepieniu kwitnie. Wiele osób nie wie, że posługiwanie się nimi jest przestępstwem

Para młoda

Od 6 czerwca kolejne luzowanie obostrzeń. Minister zdrowia przedstawił plany na najbliższy miesiąc

Biuro

Pierwsze zwolnienia z pracy osób niezaszczepionych na COVID-19. Czy pracodawca ma takie prawo?

dziewczyny na wakacjach w pandemii

Prof. Włodzimierz Gut: osoby niezaszczepione zaczynają pasożytować na zaszczepionych

Kobieta się szczepi

Przedstawicielka WHO o działaniach Polski wobec pandemii: proces szczepień przebiega bardzo sprawnie

Pokład samolotu

Minister zdrowia o paszportach covidowych: za kilka dni chcemy podłączyć się do systemu

Kobieta w maseczce ochronnej

Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Lekarz w stroju ochronnym

Wstrząsająca relacja pielęgniarki ze szpitala, w którym zabrakło tlenu dla chorych. „To było piekło”

Kobieta na plaży

W maju zostaną otwarte siłownie, baseny, muzea, galerie handlowe, hotele i restauracje. Premier ogłosił plan odmrażania gospodarki

Koronawirus w supermarketach

Koronawirus w supermarketach. Gdzie najłatwiej się nim zarazić podczas zakupów?

New Delhi, pandemia

Ekstremalnie trudna sytuacja epidemiczna w Indiach. „Ludzie umierają w męczarniach”

pandemia koronawirusa

Podczas pandemii zmarło najwięcej Polaków od wojny. To efekt COVID-19, ale prawdopodobnie nie tylko

Lieg

„Cud w Lieg”. COVID-19 omija tę miejscowość – ani jeden z mieszkańców nie zaraził się koronawirusem

Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies

Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?

Lekarka

Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków

szczepienia przeciw COVID-19

„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier

ratownik medyczny, pandemia

„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Tel Awiw

Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?