Przejdź do treści

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Praca zdalna / unsplash
Praca zdalna / Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Ciepłe morze, słońce i przepyszne jedzenie – właśnie tak wyglądał mój ubiegły tydzień. Z dala od komputera, telefonów i stresujących wiadomości, które pojawiają się z każdą konferencją Ministerstwa Zdrowia. A co mam teraz? Cztery ściany, biurko, które dzielę z moim partnerem (i jego dwoma monitorami) i pracę zdalną. I perspektywę siedzenia w domu przez kolejne tygodnie. I jak tu nie zwariować? 

Praca zdalna

Praca zdalna ma swoje plusy. Nie musisz wstawać godzinę wcześniej, nie musisz zastanawiać się, w co się ubrać i nie musisz przygotowywać sobie jedzenia do pracy. Wystarczy tylko, że wstaniesz 15 minut przed umówioną z pracodawcą godziną, włączysz laptopa i… już. Praca w domu (w łóżku) może więc i nie jest wcale taka zła? Wszystko zależy od naszej osobowości.

Okazuje się bowiem, że wiele z nas podczas pracy w domu nie potrafi się zorganizować. Efekt? Zamiast przez 8 godzin, pracujesz po 10 albo po 11. W domu więcej rzeczy nas rozprasza. Na pracy zdalnej nawet pudełko, które od pół roku stoi krzywo na szafie, zaczyna cię irytować. I do tego wszystkiego domownicy.

Sytuacja w kraju spowodowała, że wiele z nas musi pracować z domu. Razem ze swoimi partnerami, partnerkami, dziećmi i zwierzakami. Ja np. jestem zmuszona do pracy z moim partnerem, który nieustannie rozmawia przez telefon. Ja też rozmawiam. I tak się wzajemnie przekrzykujemy. Inne rozwiązanie? Istnieje. Wywiady mogę przeprowadzać w łazience albo na balkonie. 

Musimy przetrwać. Jak? Psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz wyjaśnia.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Dobra organizacja

Podstawa to dobra organizacja. Dlaczego to takie ważne?

– Dobra organizacja pracy ogranicza ryzyko przeżywania stresu związanego z presją czasu, która ma miejsce wówczas, gdy mamy poczucie gromadzenia się obowiązków służbowych przy jednocześnie „kurczącym się” czasie. Dobra wiadomość jest taka, że należy organizację pracy, a więc jej ergonomię, BHP oraz szeroko rozumianą higienę pracy, zacząć od organizacji swojego zdrowego myślenia o niej – tłumaczy psycholożka.

Ekspertka dodaje, że zmiany i plany zaczynamy od organizacji nas samych, czyli ustalenia swoich mocnych i słabszych stron, celów, rozważenia swoich realnych możliwości oraz ich ograniczeń, a także własnej motywacji i sposobu radzenia sobie ze stresem.

– Dodatkowym utrudnieniem może być zjawisko prokrastynacji, czyli tendencji do odkładania działań na później, która przejawia się w różnych obszarach naszego funkcjonowania poprzez uciekanie od podejmowania decyzji, unikanie konfrontowania się z tematami trudnymi, nieciekawymi dla nas czy też angażowania się w czynności zastępcze z lęku przed swoją odpowiedzialnością za nasze zadania, którą postrzegamy jako nadmierną czy też niekiedy nawet z naszego perfekcjonizmu – dodaje Urszula Struzikowska-Marynicz.

Zdolność adaptacji do różnych sytuacji

Tak jak cała redakcja Hello Zdrowie, musisz pracować zdalnie? Trochę się tego boisz? Psycholożka ma dla nas dobrą wiadomość: każdy z nas posiada zdolności adaptowania się do różnych sytuacji życiowych i związanych z nimi okoliczności.

– Oczywiście w sposób dla siebie charakterystyczny: dla jednych praca zdalna będzie satysfakcjonującym rozwiązaniem, podczas gdy inni będą się obawiali związanej z nią przykładowo samodzielności, poczucia bycia poza grupą, czy poradzenia sobie samodzielnie z obowiązkami, których nie zwykli wykonywać wcześniej drogą on-line.

Tu znowu dobra wiadomość jest taka, że jest to subiektywna obawa przed nowością, zmianą, a takie obawy towarzyszą każdemu z nas, tyle że na różnych płaszczyznach naszego funkcjonowania. Zatem nie dzieje się tu nic obiektywnie nadzwyczajnego, za wyjątkiem szansy na podejście do nowej sytuacji jak do przygody, szansy zdobycia nowych umiejętności niż jak do katastrofy, spodziewania się porażki i lamentowania nad tym, że sobie nie poradzimy.

Przecież nikt z nas nie oglądał tego filmu z naszym udziałem, aby znać jego feralne zakończenie, prawda? – tłumaczy specjalistka.

Praca zdalna – jak nie zwariować?

Pracujesz w domu dopiero kilka godzin, a już jesteś zirytowana? Marzysz o czasach, gdy będziesz mogła wrócić do biura? Spokojnie. Na to przyjdzie jeszcze czas. Mamy kilka wskazówek, co możesz robić podczas pracy w domu, żeby nie zwariować. Specjalnie dla nas przygotowała je psycholożka.

Co robić, by nie zwariować?

  1. Dobrze organizuj swój czas pracy. Co to oznacza? Wyraźnie odgraniczaj czas aktywności zawodowej w domu oraz czas prywatny, a więc i obowiązki służbowe od obowiązków domowych.
  2. Wyznacz domownikom godziny swojej aktywności zawodowej tak, by była ona przewidywalna dla wszystkich oraz usprawniała innym komunikację i planowanie przedsięwzięć z twoim oczekiwanym udziałem oraz stworzyła w ten sposób twoje własne poczucie przestrzeni, w której priorytetem są obowiązki zawodowe, a nie domowe czy zobowiązania rodzinne i towarzyskie.
  3. W oddzieleniu przestrzeni prywatnej od służbowej pomocne jest wyciszenie służbowego telefonu po godzinach pracy. To ważne, ponieważ naprzemienne wykonywanie obowiązków zawodowych z prywatnymi bez ich wyraźnego odgraniczenia męczy układ nerwowy oraz powoduje frustrację, które wpływają negatywnie na efektywność pracy i poczucie zadowolenia z jej realizacji.
  4. Zadbaj fizycznie o służbową przestrzeń. Jeżeli to możliwe, wydziel jeden pokój, w którym masz biuro albo stwórz w kącie pokoju stanowisko do swojej pracy. Ochroń je wcześniej zakomunikowanymi zasadami oraz wyposaż w niezbędny ci do pracy sprzęt oraz artykuły papiernicze. Wyodrębnienie strefy pracy pozwoli uniknąć sytuacji, gdy ty pracujesz, a pozostali domownicy dosiadają się do wspólnego stołu, kusząc cię przekąskami, głośno rozmawiając (do czego przecież mają prawo, będąc u siebie w domu w ich czasie prywatnym). Istotna jest komunikacja naszych potrzeb, priorytetów, obowiązków i oczekiwań, a także ograniczeń.
  5. Planuj przerwy, w trakcie których będziesz miała możliwość wykonywania czynności relaksacyjnych (spożycie lekkiego posiłku, rozciąganie ciała, picie kawy).
  6. Unikaj prasowania, ścierania kurzy, itp.
  7. Ogranicz rozpraszacze tj. przekąski, aplikacje, zbędne bibeloty.
  8. Poinformuj domowników o konieczności przeorganizowania części porządku dnia.

– Ważne dla efektywności naszej pracy oraz przede wszystkim dla naszego zdrowia jest przestrzeganie podstawowych zasad BHP, w tym ergonomii stanowiska pracy.  Należy zatem koniecznie pamiętać o prawidłowym oświetleniu. Proponuję światło jasne, o chłodnej barwie. Ciepłe, pomarańczowe sprzyja relaksacji, nie aktywności – wyjaśnia Urszula Struzikowska-Marynicz.

Psycholożka dodaje, że praca zdalna tworzy realną przestrzeń zawodową. Nie jest ani lepsza ani gorsza. Nie staje się mniej ważna tylko dlatego, że wykonujemy ją w domu.

My też siedzimy w domu. Też pracujemy zdalnie. Czasami mamy dość. I też zastanawiamy się, kiedy to wszystko się skończy. Ale się nie poddajemy.

Bądźcie z nami! #zostańwdomu

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Urszula Struzikowska-Marynicz
psycholog

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczepionka już we wrześniu, ale nie dla każdego. Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Ponad 90 proc. Polaków jest odpornych na koronawirusa? Niedzielski: Wynik daje nam pewien komfort bezpieczeństwa

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Myszka Mickey

Uściski wracają do Disneylandu! Po dwóch latach pandemii COVID-19

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Ponad 5 mln dzieci straciło opiekunów przez pandemię. "Pandemia ciągle zbiera swoje żniwo, więc te liczby będą rosły"

Ponad 5 mln dzieci straciło opiekunów przez COVID-19. „Pandemia ciągle zbiera swoje żniwo, więc te liczby będą rosły”

Ludzie w maseczkach ochronnych

Rząd znosi większość obostrzeń. Minister zdrowia: „Trend spadkowy jest bardzo silny”

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Ćwiczenia w pracy / pexels

Jakie ćwiczenia zastosować w przerwie w pracy? Fizjoterapeuta Kamil Kozakowski ma kilka propozycji

Ludzie w pracy stoją i rozmawiają

15 tys. zł kary odszkodowania za zakażenie w pracy i testy raz w tygodniu. Nowy projekt covidowy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×