Przejdź do treści

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

stopy
Paper Boat Creative/Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii

Letnia pogoda zachęca do tego, aby chodzić boso po trawie lub piasku. Entuzjaści zachwycają się poczuciem wolności i lekkości, jakie może przynieść chwilowe pozbycie się butów. Jedno jest pewne – to doskonały trening dla stóp. Zatem, bawiąc się z dzieckiem w parku, zrzuć klapki sobie i maluchowi, a napotkane nierówności pomogą w rozwoju mięśni, wzmocnią konstrukcję kostną i ukształtują zmysł równowagi, o czym przekonuje podolożka Danuta Bartołd. 

Nasze stopy są stworzone do chodzenia i biegania po miękkich, elastycznych powierzchniach, takich jak ziemia, piasek, trawa. Jeśli chodzimy wyłącznie po twardym podłożu – podłodze w domu, biurze, asfaltowym chodniku, a do tego przez cały dzień mamy buty czy kapcie, bardzo ograniczamy stopom zakres ruchu. A wtedy ich mięśnie i ścięgna nie pracują w pełnym zakresie. Nie rozciągając się, tracą elastyczność i są bardziej narażone na przeciążenia. A czasem wystarczy zrzucić buty i przejść się boso…

Chodzenie boso wzmacnia mięśnie i więzadła. Wpływa relaksująco na stopy, koryguje płaskostopie, odpręża i zapobiega bólom pleców. Chodząc boso możemy zbierać mnóstwo informacji o terenie po którym chodzimy, jego strukturze, temperaturze, składzie, nachyleniu, wilgotności. To sposób na dostarczenie organizmowi nowych bodźców, dzięki którym staje się silniejszy i odporniejszy.

Chodzenie boso okiem fizjoterapeuty

Chodzenie boso jest świetną metodą na relaks stóp. Szczególnie wskazane jest chodzenie po piachu, trawie czy ziemi. Oswobodzenie stóp z syntetycznych materiałów pozwala im „oddychać”. Piasek jest naturalnym peelingiem, który nie tylko wpłynie na skórę stóp, ale również pomoże rozluźnić mięśnie. Wpływa bardzo korzystnie na receptory znajdujące się na stopach. Regularne stymulowanie stóp redukuje stres, poprawia krążenie i samopoczucie, relaksuje i wpływa pozytywnie na pracę wielu organów w naszym ciele. Reguluje pracę układu nerwowego, poprawia sen i wspomaga układ odpornościowy. Chodzenie bosymi stopami w chłodnej morskiej wodzie nie tylko przynosi im ulgę i schłodzi je w czasie ciepłych dni, ale również świetnie hartuje. W ten sposób ciało przystosowuje się do zmiennej temperatury, dzięki czemu rzadziej choruje i wzmacnia się, budując odporność.

Przeciwnicy chodzenia na boso twierdzą, że jest to niebezpieczne – prowadzi do skaleczeń, przeziębień, grzybicy, odmrożeń. Jednak przy zachowaniu odpowiedniej uwagi i profilaktyki możemy temu zapobiec. Zauważmy, że chodząc boso, zwracamy większą uwagę na to, co mamy pod stopami. Mamy też lepsze czucie, gdyż stopy robią się wrażliwsze. Łatwiej więc zauważamy ostre przedmioty i unikamy ich. Profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne mycie, suszenie i wietrzenie. Jeśli nie dbamy o higienę stóp, zarazimy się grzybicą, nawet będąc w klapkach na basenie. A zmiana temperatur zwiększa odporność organizmu i świetnie go hartuje, co właśnie zapobiega przeziębieniom, a nie je powoduje.

napisała mgr fizjoterapii Izabela Chrabąszcz, na swoim profilu na Instagramie @fizjo.active

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

💎Chodzenie boso ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedno jest pewne – to doskonały trening dla stóp, które codziennie przenoszą nas z miejsca na miejsce, gdy robimy tysiące kroków dziennie. Przyznaj, że należy się im specjalne traktowanie! 💎Chodzenie boso jest świetną metodą na relaks stóp. Szczególnie wskazane jest chodzenie bosymi stopami po piachu, trawie czy ziemi. Oswobodzenie stóp z syntetycznych materiałów pozwala im „oddychać”. Piasek jest naturalnym peelingiem, który nie tylko wpłynie na skórę stóp, ale również pomoże rozluźnić mięśnie. 💎Chodzenie na boso wpływa bardzo korzystnie na receptory znajdujące się na stopach. Regularne stymulowanie stóp redukuje stres, poprawia krążenie i samopoczucie, relaksuje i wpływa pozytywnie na pracę wielu organów w naszym ciele. Reguluje pracę układu nerwowego, poprawia sen i wspomaga układ odpornościowy. 💎Chodzenie bosymi stopami w chłodnej morskiej wodzie nie tylko przynosi im ulgę i schłodzi je w czasie ciepłych dni, ale również świetnie hartuje. W ten sposób ciało przystosowuje się do zmiennej temperatury, dzięki czemu rzadziej choruje i wzmacnia się, budując odporność. 💎Przeciwnicy chodzenia na boso twierdzą, że jest to niebezpieczne – prowadzi do skaleczeń, przeziębień, grzybicy, odmrożeń. Jednak przy zachowaniu odpowiedniej uwagi i profilaktyki możemy temu zapobiec. Zauważmy, że chodząc boso, zwracamy większą uwagę na to, co mamy pod stopami. Mamy też lepsze czucie, gdyż stopy robią się wrażliwsze. 💎Łatwiej więc zauważamy ostre przedmioty i unikamy ich. Profilaktyką przed grzybicą jest po prostu dokładne mycie, suszenie i wietrzenie stóp. Jeśli nie dbamy o higienę stóp, zarazimy się grzybicą, nawet będąc w klapkach na basenie. A zmiana temperatur zwiększa odporność organizmu i świetnie go hartuj, co właśnie zapobiega przeziębieniom, a nie je powoduje. 💎Wykorzystaj więc letni czas i daj odpocząć stopom. Przypomnij sobie tę niezwykłą przyjemność chodzenia po trawie. Pozwól sobie na taką dziecinną beztroskę oraz swobodę i relaksuj się! 📌Więcej na blogu fizjoactive.eu #fizjo #fizjoterapia #fizjoświat #fizjoterapeutka #zdrowie #odpoczynek #relaks #boso #morze #plaża #lato #chodzenieboso

Post udostępniony przez Fizjo Active 💠 Częstochowa (@fizjo.active)

Kobieta siedząca przy biurku

Dzieci a chodzenie boso

 

Urszula Gruszka: Stopy dziecka są szczególnie delikatne, czy zaleca się im chodzenie boso?

Danuta Bartołd, podolog: Stopy dzieci robią wrażenie bardzo delikatnych, są jednak wystarczająco silne, by udźwignąć ciężar swojego ciała. Dla zdrowego rozwoju buty są więc zupełnie niepotrzebne, wręcz przeciwnie: przeszkadzają w rozwijaniu zmysłu dotyku i odruchu chwytania. Najlepiej jest, jeśli dzieci rozpoczynające naukę chodzenia mogły poruszać się boso, dzięki czemu odkrywają niejako nowe światy, szczególnie latem. Doświadczają tego, jaki w dotyku jest piasek, trawa czy żwir – podłoża o różnych temperaturach i innej wilgotności. Uczą się wyczuwać stopami różnice w strukturach podłoża. Napotykane nierówności pomagają w rozwoju mięśni, wzmacniają konstrukcję kostną, kształtują zmysł równowagi. Wszystko to sprawia, że chód dziecka staje się coraz pewniejszy.

Dzieci nie potrzebują specjalnego obuwia? 

Długo sądzono, że stopy w procesie wzrastania potrzebują wsparcia. Fundowano wówczas 3 – 4-letnim dzieciakom wkładki, wysokie, sztywne buty trzymające stopy jak gorset, z usztywnionym zapiętkiem. Dzisiaj wiemy, że tego typu „pomoce” nie tyle nie pomagają dziecięcym stopom, ile wręcz im szkodzą. Stopy umieszczone w butach zostają pozbawione bodźców sensorycznych, które pozwalają mózgowi rozwinąć dodatkowe impulsy postrzegania. Należy zdawać sobie sprawę, że podjęcie w dzieciństwie i we wczesnej młodości odpowiednich działań korygujących pozwoli zapobiec wielu bolesnym dolegliwościom w życiu dorosłym. Człowiek potrzebuje butów tylko w celu ochrony przed zimnem, ciepłem lub skaleczeniem.

Najgorsze buty dla twoich stóp i kręgosłupa? Wcale nie szpilki,lecz baleriny i japonki. Chcąc wyglądać modnie i…

Gepostet von Danuta Bartołd – Podolog am Montag, 5. Februar 2018

Wykorzystaj więc letni czas i daj odpocząć stopom. Przypomnij sobie przyjemność chodzenia po trawie. Pozwól sobie na taką dziecinną beztroskę oraz swobodę i relaksuj się!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Nogi kobiety w luźnych spodniach do kostki. W ręku trzyma aparat.

Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak je leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Przed tobą wesele? Poznaj trik, dzięki któremu przetańczysz w szpilkach całą noc

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dagmara Seliga

Dagmara Seliga: Syndrom oszusta częściej dotyka kobiety. Żyją w ciągłym lęku

„Medic’s Funk” – Chór Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

„Medic’s Funk” – Chór Śląskiego Uniwersytetu Medycznego podbija internet parodią przeboju Bruno Marsa i Marka Ronsona

Darmowe podpaski w szkołach w Nowej Zelandii. "Młode kobiety nie powinny mieć luk w swojej edukacji z powodu czegoś, co będzie normalną częścią ich dojrzałego życia”

Darmowe podpaski w szkołach w Nowej Zelandii. „Młode kobiety nie powinny mieć luk w edukacji z powodu czegoś, co będzie normalną częścią ich dojrzałego życia”

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Para obejmuje się, siedząc na ławde na plaży

Co mówić i czego nie mówić parze w trakcie przedłużających się starań o dziecko?

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

"Polki mogą legalnie dokonać aborcji w naszym kraju" - ogłosiło czeskie Ministerstwo Zdrowia

Kolejne państwo chce wspierać Polki po wyroku TK. „Mogą legalnie dokonać aborcji w naszym kraju” – ogłosiło czeskie Ministerstwo Zdrowia

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

dziewczyna, walka z rakiem

Walczy czy zdrowieje? Psychoonkolożka o tym, dlaczego powinniśmy zmienić język, którym się posługujemy, mówiąc o raku

Krakowscy naukowcy rozwiali wątpliwości. Odpowiedzieli na pytanie, czy alergia na smog rzeczywiście istnieje

Krakowscy naukowcy rozwiali wątpliwości. Odpowiedzieli na pytanie, czy alergia na smog rzeczywiście istnieje

Sala dyskotekowa

Polki doczekają się zmiany definicji gwałtu w polskim prawie? Pierwszy krok w tym kierunku za nami

Anna Charko: Życie z chorobą jest jak wyprawa w Himalaje

Olga Kamińska

Skąd się biorą motylki w brzuchu? Zakochanie naukowo wyjaśnia dr Olga Kamińska, neuropsycholożka [WIDEO]

Meghan Markle w ciąży! Książę Harry i księżna Sussex spodziewają się drugiego dziecka

zakopane

Tłumy w Zakopanem po poluzowaniu obostrzeń. „Trzeba będzie zrobić krok do tyłu” – ostrzega wiceminister zdrowia

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem