Przejdź do treści

Wkręceni w bieganie

Wkręceni w bieganie
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nie jestem nikomu winna wyglądu” – mówi Maja Staśko, wyjaśniając zjawisko przemocy psychicznej w sieci
Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września?
Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września? Oto nowe rządowe wytyczne
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje

Biegacie? Ci bardziej wkręceni już pewnie powoli zapełniają swój startowy kalendarz. Biegacie coraz więcej i coraz szybciej… Często w pewnym momencie się okazuje, że nie możecie biegać już wcale. Dlaczego? Bo zapominacie, że nie samym bieganiem biegacz żyje.

W nowym sezonie startowym dla wielu z was najważniejsze jest zanotowanie lepszych wyników. Wasze treningi są sumienne i systematyczne, a ten styl życia zaczyna was coraz bardziej pochłaniać. W kalendarzu biegacza z roku na rok pojawia się coraz więcej imprez, w których chce uczestniczyć. Ciągle szukacie czegoś więcej. Ja to rozumiem, ale pytam: – jakie kroki podejmiecie w tym roku, aby zredukować do minimum ryzyko kontuzji?

Wasze ciało jest maszyną stworzoną do ruchu, a jej elementy idealnie współgrają ze sobą w postaci łańcuchów kinematycznych. Dlatego każde, nawet drobne, powtarzające się dolegliwości bólowe powinny wam dać do myślenia. Bo z pewnością wpłynie to na wasze dalsze starty, objawiając się wcześniej czy później mniejszą lub większą kontuzją.

Możecie się oczywiście oplastrować, wysmarować maściami lub postawić na opaski ortopedyczne i idealnie dobrane buty z pełną amortyzacją. Być może nawet stłumi to chwilowo uraz, ale z pewnością go nie wyleczy. Nie będzie odkryciem Ameryki, że aby nie mieć kontuzji, należy jej przeciwdziałać. Jak? Poddać się prostym testom diagnostycznym, np. FMS (z ang. Functional Movement System), które pozwolą ocenić wasz aparat ruchu. Niekiedy tak proste ćwiczenia jak przysiad, wykrok czy podpór przodem mogą służyć ocenie waszej funkcjonalności. Możecie je zrobić w warunkach domowych bez dodatkowych kosztów pod warunkiem, że znacie kogoś, kto umie je prawidłowo zinterpretować. Moim zdaniem jednak sensowniej jest postawić na profesjonalny test i kilka lekcji z fizjoterapeutą czy rehabilitantem. Oni pomogą wam opracować odpowiedni zestaw ćwiczeń, dzięki któremu pożegnacie niezdrowe kompensacje w ciele i będziecie mogli cieszyć się sprawnym aparatem ruchu. To proste, choć z doświadczenia wiem, że mało kto stawia na takie rozwiązania.

Myślicie, że wy poruszacie się jak należy? No tak… Każdy tak myśli. Niestety ponad 90% osób z którymi pracuję nie rusza się tak jak Matka Natura przewidziała. Wystarczy 20 minut złej postawy ciała dziennie, by „cementować” niewłaściwe wzorce ruchowe. Wszystko to nie tylko przekłada się na życie codzienne, ale także na trening.

Biegacie? Polecam wam książkę, która pomoże usystematyzować wiedzę, poznać kilka fajnych ćwiczeń mobilizacyjnych i stabilizacyjnych do wykonania w domu wraz z testami i ich interpretacją. Jej tytuł to „Gotowy do biegu”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?