Przejdź do treści

Venus Williams. Jak się zostaje mistrzynią.

Venus Williams. Jak się zostaje mistrzynią.
Venus Williams. Na korcie potwór. Zdjęcie: East News
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Nie ma nic za darmo. Najlepszą tenisistką świata nie zostaje się przez przypadek czy dlatego, że “tak wyszło” albo “tata tak chciał”. Na to trzeba sobie zapracować. Ciężko. Morderczo. Przez lata. Jak Venus Williams.

Zawsze zazdrościłam zawodowym sportowcom, że mają treningi zamiast siedzenia w biurze. Że w czasie, kiedy ja trenuję mięśnie kciuka i kilku innych palców, oni pracują nad wszystkimi innymi mięśniami. Nad całym ciałem. Nie, nigdy mnie nie przerażało 6 godzin treningu dziennie. Byleby tylko ten trening nie był nudny!

Venus Williams każdy dzień zaczyna od tenisa. Na korcie spędza zwykle dwie – trzy godziny. Myślicie, że to już koniec, to wszystko? Nie, to dopiero rozgrzewka. Potem Venus idzie na basen. Albo na rower. Albo na salę gimnastyczną. Albo pobiegać (choć za tym akurat nie przepada, bo bieganie ją nudzi). Chyba że bieganie interwałowe – krótko i szybko, z przerwami, w cyklach. “Wymień jakąkolwiek znaną ci dyscyplinę sportu, a możesz być pewna, że ją uprawiałam”, twierdzi w wywiadach. Musi być szybko i energetycznie, bo inaczej nuda. Najbardziej lubi pływanie. I tenis, rzecz jasna.

Problem osoby tak dobrze wytrenowanej? “Jak już pójdę na siłownię, czy na jakiś fitness, to żeby w ogóle poczuć zmęczenie, muszę ćwiczyć ponad dwie godziny. Wcześniej nic, jakbym była na powolnym rodzinnym spacerze”. Ale po 2,5 godzinach porządnego wycisku nawet Venus zaczyna czuć mięśnie. Jak często trenuje? Codziennie, 5 – 6 razy w tygodniu. Czasem w piątek jest już tak zmęczona, że jej ciało po prostu domaga się przerwy. Wtedy robi sobie wolne. “Odpoczynek jest w sporcie tak samo ważny, jak trening. Ciało, mięśnie, muszą się regenerować, żeby móc pójść dalej. Po wolnym weekendzie, w poniedziałek, wracam na kort silniejsza”, zapewnia.

Venus odżywia się bardzo zdrowo. Dużo warzyw, sałat, zielonych koktajli. Kiedyś uwielbiała mięso, ale dziś prawie go nie je. Wegańska dieta to jeden ze sposobów radzenia sobie z zespołem Sjorgena (choroba autoimmunologiczna), który zdiagnozowano u niej jakieś dwa lata temu. Czy choroba przeszkadza jej w treningach? Trochę tak, ale o swoich słabościach Venus raczej nie opowiada. Może nie chce słowami stwarzać rzeczywistości? Albo odsłaniać się przed rywalkami? W każdym razie wegańska dieta na pewno nie odjęła jej siły (to argument dla tych, którzy sądzą, że siła tkwi w mięsie).

Jak można ćwiczyć cały dzień i nie czuć się potwornie zmęczonym? “Zaczynasz od małych rzeczy. Niech to będzie 20-minutowy trening, ale codziennie. Jeśli ćwiczenia staną się dla ciebie zbyt łatwe, podnosisz poprzeczkę – wydłużasz czas, albo intensyfikujesz trening. Przed ćwiczeniami zawsze musisz się rozgrzać, po – rozciągnąć. Tylko w ten sposób unikniesz kontuzji, która zupełnie wykluczy cię z treningów. Nie zakładaj celów, których nie będziesz w stanie zrealizować. Lepszy jest mały, ale do zrobienia, niż potężny, którego nie będziesz w stanie się podjąć”, zachęca Venus.

Venus i jej młodsza siostra Serena, wpatrzona w starszą jak w obrazek. Zdjęcie: East News

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Kooperatywa spożywcza – jak to działa?

Kooperatywa spożywcza – co to jest, jak działa spółdzielnia?

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę