Przejdź do treści

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września?
Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września? Oto nowe rządowe wytyczne
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla

Jeśli planujecie dziś czytać książkę przed snem, to może lepiej wybrać wersję papierową zamiast elektronicznej? E-booki emitują światło, które pogarsza nasz sen – dowodzą nowe badania. I nie tylko e-booki…

E-booki mają wprawdzie wiele niewątpliwych zalet – są lekkie, mogą pomieścić wiele książek jednocześnie, niektóre są bezpłatne i dostępne od ręki – ale badanie przeprowadzone w Bostonie wykazało, że zakłócają one nasz sen. Kilkanaście osób miało za zadanie wykonywać jedną z dwóch czynności przed snem: przez 4 godziny czytać e-booka z podświetlanym ekranem przy słabym oświetleniu lub czytać drukowaną książkę. Zadanie powtarzano przez 5 kolejnych wieczorów. Naukowcy badali później próbki krwi uczestników, aby zmierzyć ich poziom melatoniny (hormonu regulującego cykl snu i budzenia), a także mierzyli, ile czasu zajmuje im zaśnięcie oraz jak długie były poszczególne fazy snu.

Wyniki jasno pokazały, że jakość snu użytkowników e-booka była dużo gorsza: fazy snu REM były krótsze, a poziom melatoniny był niższy niż u pozostałych osób. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź kryje się w naszym biologicznym zegarze, który reguluje rytm dnia i nocy. Niebagatelną rolę odgrywa tu światło. E-booki, ale też tablety, smartfony oraz światła LED zaburzają pracę naszego dobowego zegara i powodują mniejszą produkcję melatoniny.

Może by tak ktoś wynalazł wyświetlacze, po których śpimy lepiej… To byłoby coś! A tymczasem na sen tradycyjna książka – zdecydowanie.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Ciemna strona żarówki Edisona

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

śpiące dziewczyny

Pandemiczne sny. Koronawirus zainfekował naszą podświadomość – ludzi dręczą koszmary

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny

Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny

Bezsenność – rozpracuj wroga

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Pięć pytań o sen

Przyspiesz swoją regenerację

Przyspiesz swoją regenerację

Komu potrzebna jest drzemka?

Komu potrzebna jest drzemka?

O której godzinie powinny zaczynać się lekcje?

O której godzinie powinny zaczynać się lekcje?

Śpiewanie na chrapanie

Śpiewanie na chrapanie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?