Przejdź do treści

Stresujesz się? Oddychaj! Kasia Bem radzi, jak w prosty sposób się rozluźnić

Kobieta
Stresujesz się? Oddychaj! Kasia Bem radzi, jak w prosty sposób się rozluźnić Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Oddech to most, który łączy ciało z umysłem. Potężne narzędzie transformacji stresów i napięć, jednocześnie jedyna autonomiczna czynność organizmu, na którą masz wpływ. Świadomie oddychając, możesz diametralnie odmienić stan umysłu i emocji.

Jeśli wątpisz w to, że istnieje bezpośredni związek między tym, jak oddychasz, a tym, jak się czujesz, przy najbliższej okazji, gdy dopadnie cię stres, złość, irytacja czy niepokój, zwróć uwagę, jaki jest wtedy twój oddech. Płytki i szybki, prawda? Z kolei gdy odczuwasz spokój, naturalnie się wydłuża. To naturalna reakcja fizjologiczna organizmu i jednocześnie bardzo dobra wiadomość: pracując z oddechem, możesz zasadniczo odmienić swoje samopoczucie. Wystarczą 2 minuty spokojnego, głębokiego oddechu przeponowego, żeby rozpuścić wewnętrzne napięcia, w porę opanować zbliżający się wybuch czy zażegnać niepotrzebną sprzeczkę. To bardzo prosta technika, choć trzeba poświęcić trochę czasu na jej wytrenowanie. Tak jak do wojny przygotowujemy się w czasach pokoju, tak i oddech przeponowy warto poćwiczyć w ciszy i spokoju, żeby stał się automatycznym nawykiem i tajną bronią w trudnych momentach i niespokojnych chwilach. Możesz trenować, pracując przy komputerze, oglądając telewizję, prowadząc samochód czy jadąc metrem albo pociągiem. Każda okazja jest dobra.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Oddech przeponowy

Usiądź na brzegu krzesła lub w siadzie skrzyżnym. Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż na kolanach, palec wskazujący i kciuk stykają się. Zacznij oddychać przeponą: przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu wypuść je. Możesz położyć dłoń na brzuch, żeby zaobserwować, jak brzuch faluje: unosi się i opada. Zwróć uwagę na uczucie rozszerzania przy każdym wdechu i delikatnego zaciskania w okolicy pępka przy każdym wydechu. Zrób przynajmniej 10 takich oddechów. Pozwól, aby twój umysł odpoczywał, ukołysany naturalnym rytmem tego ćwiczenia. Zdziwisz się jak dobrze się poczujesz nawet po takiej krótkiej sesji oddechowej. Jeśli chcesz uzyskać głęboko relaksujący efekt terapeutyczny, a nie tylko chwilowe ukojenie, poświeć na ten oddech 15-20 minut (wtedy możesz wykonać tę technikę, również leżąc na plecach). Tyle czasu potrzeba, aby układ nerwowy zaczął funkcjonować w trybie parasympatycznym odpowiadającym za procesy uzdrawiające i regeneracyjne organizmu

Gdy już opanujesz oddech przeponowy, możesz wypróbować nieco bardziej zaawansowaną technikę oddychania, w której będziesz świadomie zatrzymywać, oddech między wdechem i wydechem, a następnie wydłużać fazę wydechu.

Oddech przeponowy zaawansowany

Usiądź na brzegu krzesła lub w siadzie skrzyżnym. Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż na kolanach, palec wskazujący i kciuk stykają się.
1. Zrób wdech przeponowy, licząc do 4 i wydech także w tempie na 4. Powtórz 4 razy.
2. Przy kolejnym wdechu na 4 zatrzymaj powietrze, policz do 2, zrób wydech na 4, zatrzymaj powietrze, licząc do 2. Powtórz 4 razy.
3. Przy kolejnym wdechu na 4, zatrzymaj powietrze, policz do 2, zrób wydech na 6, zatrzymaj powietrze na 2. Powtórz 4 razy.
4. Wróć do naturalnego oddechu.

Ta niesamowicie relaksująca technika natychmiast sprowadzi cię do chwili obecnej, przynosząc poczucie mocy i dobrego kontaktu ze sobą. Rozproszony niespokojny umysł rozjaśni się, wróci uwaga i koncentracja. Odczujesz spokój i rozluźnienie w całym ciele.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Jak długo żyją Polacy? Różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami jest znacząca

Jak długo żyją Polacy? Różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami jest znacząca

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Stara toaleta, sławojka

Wróciłaś z urlopu? Pierwsze, co musisz zrobić, to spuścić wodę w toalecie

Mężczyzna uciska klatkę piersiową na manekinie noworodka, aby pokazać jak przeprowadzić pierwszą pomoc

Pierwsza pomoc. Jak prawidłowo wykonać resuscytację niemowlaka?

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

Mariola Madej

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

Jan Szyszko zmarł prawdopodobnie na zatorowość płucną

Jan Szyszko nie żyje. Przyczyną śmierci była prawdopodobnie zatorowość płucna. Jak wyglądają objawy i leczenie zatorowości płucnej?

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Magia naturalnego oddechu. Jak prawidłowo oddychać?

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta z kubkiem

Oddychaj – dowiesz się, co ci dolega

smog - młoda kobieta w masce antysmogowej

Smog w Polsce – jak się tworzy i jak się przed nim skutecznie bronić?

Śmiej się głośno!

Śmiej się głośno!

Płonie ognisko – płynie dym

Płonie ognisko – płynie dym

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Kobieta w maseczce ochronnej

Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem