Przejdź do treści

Stawiam na sztangi!

Stawiam na sztangi!
Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Nigdy nie byłam wielką fanką typowych ćwiczeń na siłowni, podobnie jak większości kobiet słowo sztanga kojarzyło mi się tylko z panami spod luster. Wszystko zmieniło się, gdy poznałam CrossFit. Już nigdy nie powiem o sztandze złego słowa.

Zacznę od tego, że choć polecam tu sztangi, wciąż jestem absolutnym fanem treningu kalistenicznego. Praca z ciężarem własnego ciała może być znacznie trudniejsza i wymagająca niż podnoszenie żelastwa. I wcale nie chodzi o deprecjonowanie siłowni. Każdy lubi co innego. Nie mniej jednak dziś śmiało mogę powiedzieć, że zmieniłam zdanie co do pracy na sztangach. Chyba nie tylko ja, bo – podziwiając ładnie wyrzeźbione figury dziewczyn – często słyszę od nich, że zawdzięczają to pracy ze sztangami właśnie. Ja przekonałam się do nich przy okazji treningów CrossFitowych i zamierzam pozostać im wierna.

Boicie się, że od żelastwa wasze ciało będzie zbyt umięśnione (to pytanie kieruję głównie do kobiet, panowie nie mają zwykle podobnych obaw)? Już was uspokajam! Organizm kobiet wytwarza naprawdę niewielkie ilości testosteronu. A to właśnie ten hormon jest „budowlańcem” imponującej muskulatury. Kobiety mają go aż 10 razy mniej, więc spokojnie – wychillujcie!

A teraz do rzeczy. Większość ćwiczeń ze sztangą (przysiady, rwania, martwy ciąg) są ruchami złożonymi, które angażują do pracy nie tylko wszystkie duże partie mięśniowe, ale również wiele stawów oraz mięśnie stabilizujące tułów. Wykonywanie ćwiczeń na wolnych ciężarach angażuje szerszą niż w przypadku maszyn partię mięśni oraz zapewnia rozwój siły funkcjonalnej. No dobra, ale co ważniejsze – świetnie, absolutnie świetnie rzeźbi ciało i dodaje siły. Poza tym podnoszenie ciężarów pozwala spalić więcej tłuszczu z okolic brzucha, obniżyć stres i zapobiegać chorobom układu krążeniowo-oddechowego. Oczywiście tylko pod warunkiem, że wykonujemy je prawidłowo pod względem technicznym! Jeśli nie potraficie pracować ze sztangami, bezpieczniej będzie na początku postawić na maszyny. Doradzałabym jednak edukować się w temacie i pracować ze sztangą lub na przykład odważnikami kettlebells. Dlaczego? Bo trening z obciążeniem zewnętrznym daje znacznie szerszy i pełny zakres ruchu. Nie izoluje go w sztuczny, wymuszony przez maszynę sposób. To doskonale rozwija ciało, dodając mu siły. I powtarzam – nie znaczy, że nagle w bicepsie pojawia się 40 cm. To tak nie działa! Osoby wzbogacające trening aerobowy o ćwiczenia siłowe spalają niemal sam tłuszcz, nie spalając przy okazji mięśni.

I jeszcze ciekawostka – czy wiecie, że taka sama waga mięśnia zawiera około 18% mniej miejsca niż ważąca dokładnie tyle samo tkanka tłuszczowa? Dzięki uzupełnieniu treningów o ciężary, ubrania będą leżały lepiej, ciało będzie ładnie ujędrnione, a skóra zacznie wyglądać tak, jak sobie wymarzyłyście (tu też zwracam się do kobiet. Niesprawiedliwość tego świata sprawiła, że wy – panowie – z cellulitem raczej nie macie nic wspólnego). Ćwiczenia złożone ze sztangą czy kettle’m to doskonała broń na cellulit!

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pompki damskie: technika, efekty, przeciwwskazania. Sprawdź, czy to ćwiczenie dla ciebie!

Rozciąganie nóg: 5 prostych ćwiczeń zwiększających zakres ruchu

Półprzysiad – prosty sposób na skuteczne ujędrnienie pośladków

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Jak wysmuklić łydki? Poznaj 3 proste ćwiczenia na poprawę ich kondycji i wyglądu

Kobieta leży na kanapie i ćwiczy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Jane Fonda była kiedyś instruktorką fitness. Dziś, mając 85 lat, nadal jest w świetnej formie. Wiemy dlaczego

Ćwiczenia z ciężarkami. Jak ćwiczyć z hantlami?

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

Nożyce: ćwiczenie na płaski brzuch i silne mięśnie dla każdego! 

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Chcesz mieć mocne mięśnie brzucha? Wypróbuj kółko do ćwiczeń!

Kobieta i ćwiczenia na smukłe ramiona

Ćwiczenia na smukłe ramiona. Jakie ćwiczenia na „pelikany”?

Przysiady dla jędrnych pośladków i zdrowych pleców 

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

Jak szybciej biegać? 7 prostych sposobów, dzięki którym zwiększysz tempo

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Poduszka sensomotoryczna – poduszka bezpieczeństwa dla twojego zdrowia

Mountain climber: wspinaj się po formę! Efekty ćwiczeń wspinaczkowych

5 ćwiczeń, które zapobiegają rwie kulszowej /fot. iStock

5 ćwiczeń, które zapobiegają rwie kulszowej 

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  / istock

Chodź dla zdrowia! Ile kalorii spala spacer? Sposoby na jego urozmaicenie  

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

×