Przejdź do treści

Stawiam na sztangi!

Stawiam na sztangi!
Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Nigdy nie byłam wielką fanką typowych ćwiczeń na siłowni, podobnie jak większości kobiet słowo sztanga kojarzyło mi się tylko z panami spod luster. Wszystko zmieniło się, gdy poznałam CrossFit. Już nigdy nie powiem o sztandze złego słowa.

Zacznę od tego, że choć polecam tu sztangi, wciąż jestem absolutnym fanem treningu kalistenicznego. Praca z ciężarem własnego ciała może być znacznie trudniejsza i wymagająca niż podnoszenie żelastwa. I wcale nie chodzi o deprecjonowanie siłowni. Każdy lubi co innego. Nie mniej jednak dziś śmiało mogę powiedzieć, że zmieniłam zdanie co do pracy na sztangach. Chyba nie tylko ja, bo – podziwiając ładnie wyrzeźbione figury dziewczyn – często słyszę od nich, że zawdzięczają to pracy ze sztangami właśnie. Ja przekonałam się do nich przy okazji treningów CrossFitowych i zamierzam pozostać im wierna.

Boicie się, że od żelastwa wasze ciało będzie zbyt umięśnione (to pytanie kieruję głównie do kobiet, panowie nie mają zwykle podobnych obaw)? Już was uspokajam! Organizm kobiet wytwarza naprawdę niewielkie ilości testosteronu. A to właśnie ten hormon jest „budowlańcem” imponującej muskulatury. Kobiety mają go aż 10 razy mniej, więc spokojnie – wychillujcie!

A teraz do rzeczy. Większość ćwiczeń ze sztangą (przysiady, rwania, martwy ciąg) są ruchami złożonymi, które angażują do pracy nie tylko wszystkie duże partie mięśniowe, ale również wiele stawów oraz mięśnie stabilizujące tułów. Wykonywanie ćwiczeń na wolnych ciężarach angażuje szerszą niż w przypadku maszyn partię mięśni oraz zapewnia rozwój siły funkcjonalnej. No dobra, ale co ważniejsze – świetnie, absolutnie świetnie rzeźbi ciało i dodaje siły. Poza tym podnoszenie ciężarów pozwala spalić więcej tłuszczu z okolic brzucha, obniżyć stres i zapobiegać chorobom układu krążeniowo-oddechowego. Oczywiście tylko pod warunkiem, że wykonujemy je prawidłowo pod względem technicznym! Jeśli nie potraficie pracować ze sztangami, bezpieczniej będzie na początku postawić na maszyny. Doradzałabym jednak edukować się w temacie i pracować ze sztangą lub na przykład odważnikami kettlebells. Dlaczego? Bo trening z obciążeniem zewnętrznym daje znacznie szerszy i pełny zakres ruchu. Nie izoluje go w sztuczny, wymuszony przez maszynę sposób. To doskonale rozwija ciało, dodając mu siły. I powtarzam – nie znaczy, że nagle w bicepsie pojawia się 40 cm. To tak nie działa! Osoby wzbogacające trening aerobowy o ćwiczenia siłowe spalają niemal sam tłuszcz, nie spalając przy okazji mięśni.

I jeszcze ciekawostka – czy wiecie, że taka sama waga mięśnia zawiera około 18% mniej miejsca niż ważąca dokładnie tyle samo tkanka tłuszczowa? Dzięki uzupełnieniu treningów o ciężary, ubrania będą leżały lepiej, ciało będzie ładnie ujędrnione, a skóra zacznie wyglądać tak, jak sobie wymarzyłyście (tu też zwracam się do kobiet. Niesprawiedliwość tego świata sprawiła, że wy – panowie – z cellulitem raczej nie macie nic wspólnego). Ćwiczenia złożone ze sztangą czy kettle’m to doskonała broń na cellulit!

sztanga

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na pośladki

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!