Przejdź do treści

Stawiam na sztangi!

Stawiam na sztangi!
Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Nigdy nie byłam wielką fanką typowych ćwiczeń na siłowni, podobnie jak większości kobiet słowo sztanga kojarzyło mi się tylko z panami spod luster. Wszystko zmieniło się, gdy poznałam CrossFit. Już nigdy nie powiem o sztandze złego słowa.

Zacznę od tego, że choć polecam tu sztangi, wciąż jestem absolutnym fanem treningu kalistenicznego. Praca z ciężarem własnego ciała może być znacznie trudniejsza i wymagająca niż podnoszenie żelastwa. I wcale nie chodzi o deprecjonowanie siłowni. Każdy lubi co innego. Nie mniej jednak dziś śmiało mogę powiedzieć, że zmieniłam zdanie co do pracy na sztangach. Chyba nie tylko ja, bo – podziwiając ładnie wyrzeźbione figury dziewczyn – często słyszę od nich, że zawdzięczają to pracy ze sztangami właśnie. Ja przekonałam się do nich przy okazji treningów CrossFitowych i zamierzam pozostać im wierna.

Boicie się, że od żelastwa wasze ciało będzie zbyt umięśnione (to pytanie kieruję głównie do kobiet, panowie nie mają zwykle podobnych obaw)? Już was uspokajam! Organizm kobiet wytwarza naprawdę niewielkie ilości testosteronu. A to właśnie ten hormon jest „budowlańcem” imponującej muskulatury. Kobiety mają go aż 10 razy mniej, więc spokojnie – wychillujcie!

A teraz do rzeczy. Większość ćwiczeń ze sztangą (przysiady, rwania, martwy ciąg) są ruchami złożonymi, które angażują do pracy nie tylko wszystkie duże partie mięśniowe, ale również wiele stawów oraz mięśnie stabilizujące tułów. Wykonywanie ćwiczeń na wolnych ciężarach angażuje szerszą niż w przypadku maszyn partię mięśni oraz zapewnia rozwój siły funkcjonalnej. No dobra, ale co ważniejsze – świetnie, absolutnie świetnie rzeźbi ciało i dodaje siły. Poza tym podnoszenie ciężarów pozwala spalić więcej tłuszczu z okolic brzucha, obniżyć stres i zapobiegać chorobom układu krążeniowo-oddechowego. Oczywiście tylko pod warunkiem, że wykonujemy je prawidłowo pod względem technicznym! Jeśli nie potraficie pracować ze sztangami, bezpieczniej będzie na początku postawić na maszyny. Doradzałabym jednak edukować się w temacie i pracować ze sztangą lub na przykład odważnikami kettlebells. Dlaczego? Bo trening z obciążeniem zewnętrznym daje znacznie szerszy i pełny zakres ruchu. Nie izoluje go w sztuczny, wymuszony przez maszynę sposób. To doskonale rozwija ciało, dodając mu siły. I powtarzam – nie znaczy, że nagle w bicepsie pojawia się 40 cm. To tak nie działa! Osoby wzbogacające trening aerobowy o ćwiczenia siłowe spalają niemal sam tłuszcz, nie spalając przy okazji mięśni.

I jeszcze ciekawostka – czy wiecie, że taka sama waga mięśnia zawiera około 18% mniej miejsca niż ważąca dokładnie tyle samo tkanka tłuszczowa? Dzięki uzupełnieniu treningów o ciężary, ubrania będą leżały lepiej, ciało będzie ładnie ujędrnione, a skóra zacznie wyglądać tak, jak sobie wymarzyłyście (tu też zwracam się do kobiet. Niesprawiedliwość tego świata sprawiła, że wy – panowie – z cellulitem raczej nie macie nic wspólnego). Ćwiczenia złożone ze sztangą czy kettle’m to doskonała broń na cellulit!

sztanga

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki