Przejdź do treści

Stawiam na sztangi!

Stawiam na sztangi!
Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Nigdy nie byłam wielką fanką typowych ćwiczeń na siłowni, podobnie jak większości kobiet słowo sztanga kojarzyło mi się tylko z panami spod luster. Wszystko zmieniło się, gdy poznałam CrossFit. Już nigdy nie powiem o sztandze złego słowa.

Zacznę od tego, że choć polecam tu sztangi, wciąż jestem absolutnym fanem treningu kalistenicznego. Praca z ciężarem własnego ciała może być znacznie trudniejsza i wymagająca niż podnoszenie żelastwa. I wcale nie chodzi o deprecjonowanie siłowni. Każdy lubi co innego. Nie mniej jednak dziś śmiało mogę powiedzieć, że zmieniłam zdanie co do pracy na sztangach. Chyba nie tylko ja, bo – podziwiając ładnie wyrzeźbione figury dziewczyn – często słyszę od nich, że zawdzięczają to pracy ze sztangami właśnie. Ja przekonałam się do nich przy okazji treningów CrossFitowych i zamierzam pozostać im wierna.

Boicie się, że od żelastwa wasze ciało będzie zbyt umięśnione (to pytanie kieruję głównie do kobiet, panowie nie mają zwykle podobnych obaw)? Już was uspokajam! Organizm kobiet wytwarza naprawdę niewielkie ilości testosteronu. A to właśnie ten hormon jest „budowlańcem” imponującej muskulatury. Kobiety mają go aż 10 razy mniej, więc spokojnie – wychillujcie!

A teraz do rzeczy. Większość ćwiczeń ze sztangą (przysiady, rwania, martwy ciąg) są ruchami złożonymi, które angażują do pracy nie tylko wszystkie duże partie mięśniowe, ale również wiele stawów oraz mięśnie stabilizujące tułów. Wykonywanie ćwiczeń na wolnych ciężarach angażuje szerszą niż w przypadku maszyn partię mięśni oraz zapewnia rozwój siły funkcjonalnej. No dobra, ale co ważniejsze – świetnie, absolutnie świetnie rzeźbi ciało i dodaje siły. Poza tym podnoszenie ciężarów pozwala spalić więcej tłuszczu z okolic brzucha, obniżyć stres i zapobiegać chorobom układu krążeniowo-oddechowego. Oczywiście tylko pod warunkiem, że wykonujemy je prawidłowo pod względem technicznym! Jeśli nie potraficie pracować ze sztangami, bezpieczniej będzie na początku postawić na maszyny. Doradzałabym jednak edukować się w temacie i pracować ze sztangą lub na przykład odważnikami kettlebells. Dlaczego? Bo trening z obciążeniem zewnętrznym daje znacznie szerszy i pełny zakres ruchu. Nie izoluje go w sztuczny, wymuszony przez maszynę sposób. To doskonale rozwija ciało, dodając mu siły. I powtarzam – nie znaczy, że nagle w bicepsie pojawia się 40 cm. To tak nie działa! Osoby wzbogacające trening aerobowy o ćwiczenia siłowe spalają niemal sam tłuszcz, nie spalając przy okazji mięśni.

I jeszcze ciekawostka – czy wiecie, że taka sama waga mięśnia zawiera około 18% mniej miejsca niż ważąca dokładnie tyle samo tkanka tłuszczowa? Dzięki uzupełnieniu treningów o ciężary, ubrania będą leżały lepiej, ciało będzie ładnie ujędrnione, a skóra zacznie wyglądać tak, jak sobie wymarzyłyście (tu też zwracam się do kobiet. Niesprawiedliwość tego świata sprawiła, że wy – panowie – z cellulitem raczej nie macie nic wspólnego). Ćwiczenia złożone ze sztangą czy kettle’m to doskonała broń na cellulit!

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

cwiczenia ze sztangą

Ćwiczenia ze sztangą/ CrossFit MGW, fot. Katarzyna Milewska

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku [WIDEO]

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o cheerleadingu: walczyłyśmy ze stereotypem, że to tylko machanie pomponami [WIDEO]

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×