Przejdź do treści

Sms-owanie może być niebezpieczne

Sms-owanie może być niebezpieczne
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Problemy z kręgosłupem to plaga naszych czasów. W dużej mierze to wina spędzania godzin przed komputerem czy za kierownicą. Ale takich złych nawyków jest więcej, wśród nich… pisanie sms-ów.

Badacze z University of Queensland uznali, że pisanie smsów może być zwyczajem bardzo niezdrowym i niebezpiecznym. Szczególnie, gdy jednocześnie idziemy i piszemy – a to zdarza się przecież każdemu.

Sms-owanie w trakcie chodzenia powoduje zniekształcenie chodu. Nasza postawa staje się mniej naturalna, sztywniejsza. Unieruchamiamy szyję, głowa jest pochylona do przodu. Szyja i cały kręgosłup nie poruszają się tak, jak przy swobodnym chodzie. A ich zakres ruchu jest znacznie bardziej ograniczony. To samo dzieje się z miednicą. Co więcej, ręce nie bujają się, jak to zwykle bywa, kiedy idziemy, za to są usztywnione i wbite w klawiaturę telefonu. Krótko mówiąc, nasz sposób poruszania się przypomina raczej marsz robota niż naturalny chód. Sms-ujący stawiają krótsze kroki, idą wolniej i krzywo. Według ekspertów taki zwyczaj może prowadzić zarówno do krótko- jak i długoterminowych złych skutków dla naszego zdrowia. Częste pisanie wiadomości podczas chodzenia może pogłębić bóle szyi i kręgosłupa. Żeby tego uniknąć, przynajmniej od czasu do czasu róbmy przerwy i rozciągajmy mięśnie szyi i karku poprzez powolne opuszczanie głowy do tyłu i do przodu oraz na boki.

Największymi nałogowcami w pisaniu sms-ów są ludzie młodzi. Jedno z badań (Case Western Reserve School of Medicine) pokazało, że 20 proc. uczniów ma z tym poważny problem – wysyła nawet powyżej 120 wiadomości tekstowych przez kilka godzin spędzonych w szkole. Te osoby były o 40 proc. bardziej narażone na palenie papierosów, dwa razy bardziej na próbowanie alkoholu, to również osoby skłonne sięgnąć po narkotyki czy rozpoczynające dość wcześnie życie seksualne. Zaobserwowano również związek częstego sms-owania z większym ryzykiem depresji, stresu, przemocy, a także problemami ze snem…

Niestety nie wiadomo, jaki mechanizm za to odpowiada. Wiadomo jednak, że nieustające stukanie w klawiaturę telefonu może nas przyprawić o spore problemy. A może nie każdy sms musi być wysłany?

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Ćwiczenia na ból karku, ćwiczenia szyi. Jak rozluźnić kark?

Kobieta ćwiczy na rolce do ćwiczeń

Rolka do ćwiczeń – jak wybrać, jak ćwiczyć, jakie są efekty?

Kobieta leżąca na plaży

Ćwiczenia na proste plecy dla dorosłych. Na czym polegają?

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Rozciąganie pleców na sportowo

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Akcja – zadbaj o kręgosłup!

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na kręgosłup

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na kręgosłup

Ćwiczenie dla książkoholików. Fizjoterapeuta tłumaczy, jak wzmocnić szyję i kręgosłup

Pilates niejedno ma imię

Pilates niejedno ma imię

Joga dla kręgosłupa

Joga dla kręgosłupa

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!