Przejdź do treści

Smartfon zabija koncentrację

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska
Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie
II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!
Agnieszka Kaczorowska-Pela skrytykowała „modę na brzydotę”. Jej post nie spodobał się aktywistkom
Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Podobno złota rybka potrafi utrzymać uwagę na jednej rzeczy przez dziewięć sekund. Człowiek ze smartfonem przez zaledwie osiem. Jeszcze 16 lat temu było z tym o połowę lepiej.

Dwa lata temu Brian Carovillano, jeden z dyrektorów Associated Press, wysłał do swoich reporterów notkę z zaleceniem, by przygotowywane przez nich materiały miały od 300 do 500 słów, a jedynie w wyjątkowych wypadkach od 500 do 700 słów. To mało. Zrobił to dlatego, że jest przekonany, iż obecnie tzw. czas uwagi odbiorców nie pozwala im przyswoić dłuższych tekstów.

W ubiegłym roku Microsoft podzielił się wynikami sporych badań, w których sprawdzał, jak w ostatnich 15 latach zmieniło się to, przez jak długo przeciętny człowiek jest w stanie utrzymać uwagę na jednej rzeczy. Przy czym chodziło o uwagę przejściową, krótkotrwałą. To jak długo jesteśmy w stanie skupić się na jednej informacji lub myśli, zanim zastąpi ją inna.

Naukowcy zatrudnieni przez informatycznego giganta przebadali 2000 Kanadyjczyków. Zrobili to z pomocą mobilnych gier, a na dodatek ponad 100 osób skontrolowano z użyciem elektroencefalografu. Okazało się, że od 2000 roku czas uwagi przeciętnego człowieka skurczył się o 50 proc. Wówczas było to 12 sekund. Dziś już po ośmiu przeskakujemy myślami na nową rzecz. Spadliśmy za złote rybki, które utrzymują uwagę przez dziewięć sekund.

Nie jest trudno wskazać winnego: to elektronika oraz internet. Z raportu Microsoftu można dowiedzieć się, że 77 proc. ludzi w wieku od 18 do 24 lat mówi, że „kiedy nic nie przyciąga mojej uwagi, to pierwszą rzeczą, którą robię, jest sięgnięcie po telefon”. Nigdy nie byliśmy narażeni na taki zalew informacji jak dzisiaj i konieczność szybkiego oddzielania śmieci od rzeczy wartych uwagi. Nigdy też nie trafiały one do nas w tak angażujący  sposób i z tak wielu źródeł jednocześnie. Efektem jest ciągłe przenoszenie uwagi z okienka na okienko, ale też z urządzenia na urządzenie. Kiedy brytyjski oddział zajmującej się reklamą firmy OMD przeprowadził badania, w których sprawdzał, w jaki sposób przeciętna osoba korzysta dziś ze smartfonu, tabletu oraz laptopa, to okazało się, że w ciągu godziny przerzuca uwagę z jednego urządzenia na inne średnio 21 razy.

Plusem jest to, że rozwijamy wielozadaniowość oraz podzielność uwagi.

Minusem jest to, że ciągle jesteśmy rozproszeni. Nasz mózg, choć plastyczny i daje sobie radę w takim środowisku, nie jest przyzwyczajony do ciągłego przeskakiwania między dużą liczbą bodźców. Krótszy czas uwagi to tylko jeden z objawów większego problemu. Inne to słabsza pamięć, problemy z koncentracją i skupieniem się na zadaniu, uważnością, efektywnością pracy.

Problemom z czasem uwagi można jednak zaradzić. Jedna z najlepszych metod to trening uważności (więcej o nich znajdziecie tutaj).

Inny sposób to duży rygor w używaniu rozpraszaczy, czyli głównie elektronicznych gadżetów. Jeżeli coś robimy, to wyłączamy smartfona. Jeżeli oglądamy film, to… oglądamy film, a nie sprawdzamy messengera. Odcięcie od zawracających głowę drobiazgów poprawia koncentrację.

A jeszcze innym sposobem są książki. Czytanie wymusza zupełnie inny rodzaj uwagi niż internet i ma moc neutralizowania jego negatywnych skutków. Książka pozwala odzyskać zdolność układania fragmentów w spójną całość i pamiętania tego, co czytało się kwadrans wcześniej.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

Kobieta pracuje na laptopie w kawiarni

Najlepiej pracuje się w kawiarni! Dlaczego tam pobudza się kreatywność?

kobieta przegląda się w lustrze

Jak starzeje się organizm, gdy mamy 20, 30, +40?

Odwyk od… Facebooka

Odwyk od… Facebooka

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Nie przeszkadzać!

Nie przeszkadzać!

Choroba Morgellonów – przyczyny, objawy, leczenie

Oprah Winfrey: Każdy z nas nosi w sobie coś niewidocznego dla innych. Jeśli nie jest to przepracowane, może przerodzić się w zaburzenie

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Magdalena i Grzegorz Łapanowscy

Less waste według Magdaleny Łapanowskiej. „Nie chodzi o wielkie wyrzeczenia”

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Korzystasz z hotelowych ręczników? Jagna Niedzielska wyjaśnia, dlaczego lepiej mieć swój

„Nauka stoicyzmu jest warunkiem przetrwania naszej cywilizacji” – mówi dr Tomasz Mazur, współczesny filozof i praktykujący stoik

Para młoda

Od 6 czerwca kolejne luzowanie obostrzeń. Minister zdrowia przedstawił plany na najbliższy miesiąc

„Jakby agresja była wpisana w zawód medyka”/fot. Getty Images

Plucie, szarpanie, wyzywanie, atak nożem. „Jakby agresja była wpisana w zawód medyka”

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

„Niepełnosprawność jest cechą taką samą jak czyjś wzrost, kolor włosów, skóry. Jeśli nie wiesz, jak o niej mówić, rób to w sposób intuicyjny i naturalny. Po co komplikować?” – mówi Sebastian Luty, niepełnosprawny kierowca wyścigowy

Kobieta całuje mężczyznę

„Chcę dobrze myśleć o seksie”

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!