Przejdź do treści

Ruch i nastrój – zależność dwustronna

Ruch i nastrój – zależność dwustronna
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o braku samoakceptacji i kompleksach
Dorota Szelągowska szczerze o kompleksach. „W swoich oczach byłam gruba. Ohydne tłuste ramiona, brzuch, uda”
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce
Billie Eilish: straciłam fanów, bo ludzie boją się dużych piersi
Billie Eilish straciła fanów po tym, jak zmieniła wizerunek. „Ludzie boją się dużych cycków”
Festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych
Polski festiwal filmowy tylko dla zaszczepionych. „Pragniemy zapewnić naszym uczestnikom bezpieczną i komfortową atmosferę”

Gdy dokucza nam smutek i przygnębienie, to ruszamy się flegmatycznie, leniwie, bez wigoru. Strach z kolei potrafi nawet paraliżować. Naukowcy dowodzą, że mechanizm działa też w drugą stronę. Między innymi dlatego właśnie ruch jest dla nas potrzebą podstawową!

Związek między mózgiem a ciałem to trasa dwukierunkowa – uważa dr Pillay z Harvardu, który opisał, jak ruch korzystnie wpływa na umysł. Aktywność fizyczna zmienia sposób działania mózgu i skutecznie poprawia nastrój, chroni przed depresją, a nawet leczy depresję, równie skutecznie jak psychoterapia i leki – uważa Pillay. Z kolei bezruch i tkwienie na fotelu czy kanapie sprawiają, że mózg nie funkcjonuje tak jak powienien.

Regularny ruch wpływa na umysł poprzez zmiany fizjologiczne. Duża zasługa tkwi w tym, że jeśli jesteśmy aktywni, to tak zwany system „walcz lub uciekaj” (w który uzbroiła nas natura w celach obronnych) staje się mniej reaktywny. Wzrasta dzięki temu odporność na stres. Osoby bojaźliwe, które poprzez ćwiczenia eksponowane są na fizjologiczne zmiany (jak szybsze bicie serca, przyspieszony oddech), mogą wykształcić w sobie większą tolerancję na tego typu objawy, które towarzyszą też przecież stresowym sytuacjom. I odwrotnie, jeśli za biurkiem spędzamy codziennie po kilka, kilkanaście godzin, nieprzyzwyczajony do obrony organizm staje się nadwrażliwy na negatywne bodźce. Zauważono też, że wraz z aktywnością podnosi się w organizmie poziom białka BDNF, które odpowiada za wzrost nowych synaps zaangażowanych w pamięć i uczenie, co przy okazji poprawia w ogóle funkcjonowanie mózgu. Wydaje się, że nie doceniamy tej prostej czynności. A szkoda, bo w niektórych przypadkach jest skuteczniejsza nawet od pomocy lekarskiej. Sugeruje to badanie pod kierunkiem prof. Conneya z Royal Edinburgh Hospital. Wykazało, że aktywność fizyczna okazywała się równie, a czasem nawet bardziej, efektywna w leczeniu depresji co terapia psychologiczna i farmakologiczna. Warto też wspomnieć o innym badaniu z udziałem osób z ADHD, w którym dowiedziono, że 20-minutowy umiarkowany trening (w tym przypadku jazda na rowerze) natychmiastowo łagodził wśród uczestników objawy, takie jak: słaba koncentracja, poczucie lęku czy przygnębienie.

O jaki ruch chodzi? Przede wszystkim regularny. Może to być jazda na rowerze, ćwiczenia rozciągające, energiczne spacery czy np. ćwiczenia na balans ciałem. Wcale nie musimy pokonywać maratonów i spędzać wielu godzin na siłowni, aby zauważyć pozytywne rezultaty.

Jeszcze większe korzyści osiągamy poprzez synchronizację ruchów – uważa Pillay na portalu Harvard Health Blog. Sugeruje, powołując się na różne dane, że dzięki koordynowaniu swoich ruchów z innymi osobami, poprawia się nasza samoocena. Nic zatem dziwnego, że czujemy się dobrze po zajęciach z tańca lub po wspólnym fitnessie. Korzyści z takich zajęć odnoszą również osoby z problemami psychicznymi.

Czasem nie mamy zwyczajnie energii, aby rozmyślać nad tym, co psuje nasz humor. Chwila ruchu ma o tyle przewagę, że pozwala nam „od kuchni” wpłynąć na naszą psychikę. Nie musimy wkładać tu wielkiego wysiłku umysłowego, aby osiągnąć pozytywny efekt. Wystarczy się ruszyć.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię/fot. Pexels

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

Śpiewanie świątecznych piosenek i kolęd wpływa na działanie naszego mózgu! W jaki sposób? Wyjaśnia psycholożka

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

„To, że przeżyłam, to cud, ale to, że urodziłam syna, to kilka cudów. Medycyna nie brała tego pod uwagę. Dziecko jest najpotężniejszą motywacją do życia” – mówi Iwona Mazur, która 25 lat temu doznała stłuczenia pnia mózgu

odpoczywająca kobieta

5 przypadków, w których trzeba odpuścić trening

kobieta ogląda tv

Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?