Przejdź do treści

Przyspiesz swoją regenerację

Przyspiesz swoją regenerację
Regeneracja/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Dla pasjonata sportu nie ma nic gorszego niż kontuzja. Przyczynia się do nadbagażu w postaci dodatkowych kilogramów, do utraty kondycji, źle wpływa na psychikę. Jak tego uniknąć? Regenerując się!

Najważniejsza sprawa – musicie się nauczyć słuchać własnego ciała. Rozróżniać bolące po dobrym treningu mięśnie od tych bolących po wykonaniu niewłaściwych ruchów. Jeżeli biegacie, a w kolejnych dniach pojawiają się bóle w okolicy kolana, kostki czy w innym miejscu, to znak, że coś robicie źle. Szukajcie przyczyny. Często jest to skutek braku elastyczności mięśni, w wyniku czego dochodzi do nadmiernych napięć. Jeżeli wykonujecie przysiady ze sztangą i za każdym razem pojawiają się u was drobne dolegliwości bólowe (na przykład w odcinku lędźwiowym), to musicie zaprzestać dalszego wykonywania ćwiczenia. W obu tych przypadkach często wystarczy uważniejsze przyjrzenie się technice.

Uzupełnienie zapasów

Urazy łatwiej leczyć we wcześniejszej fazie, zanim przejdą w przewlekłe zapalenia, które wyeliminują was z treningów na dłuższy okres. Najlepiej im jednak przeciwdziałać, dbając o regenerację! Jak? Nie trenujcie codziennie i nie zajeżdzajcie się. To po pierwsze.
Kiedy jesteście po intensywnym treningu czy zawodach, podstawą regeneracji jest uzupełnienie strat. Mowa o białku, węglowodanach, wodzie, elektrolitach. To dzięki nim macie siłę na trening. Jak je uzupełnić? Wypić na przykład shake’a potreningowego.

Przepis:

Wymieszajcie wodę kokosową lub vitargo z odżywką białkową i bananem. Dodatkowo dodajcie odrobinę zdrowego tłuszczu pod postacią oleju kokosowego. Taki shake jest szybki w przygotowaniu i łatwy do strawienia.

Rozciąganie i rolowanie

To dzięki tym zabiegom rozluźnicie tkanki miękkie oraz mięśnie, które poddaliście mocnemu obciążeniu. Takie techniki poprawią waszą ogólną sprawność fizyczną, elastyczność oraz oddalą ryzyko wystąpienia urazów. U osób wykonujących dużą liczbę ciężkich jednostek treningowych w tygodniu – sześć i więcej, obowiązkowo muszą występować sesje masażu sportowego.

Dobry sen

Ostatnim  ważnym i jakże przyjemnym sposobem regeneracji jest sen. To właśnie kiedy śpicie, wasz cały organizm się regeneruje, odbudowują się uszkodzone włókna mięśniowe, dzięki czemu następnego dnia jesteście gotowi na nowe wyzwania. Pamiętajcie, że prawidłowy sen to nie duża ilość przespanych godzin, ale jego dobra jakość.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Patrycja, freeganka, autorka bloga "Kids Busters" / Archiwum prywatne

Patrycja, freeganka: świeże produkty lądują w śmieciach, bo etykieta została krzywo przyklejona

Ciemna strona żarówki Edisona

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające – stretching dla początkujących i dzieci

śpiące dziewczyny

Pandemiczne sny. Koronawirus zainfekował naszą podświadomość – ludzi dręczą koszmary

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę