Przejdź do treści

Praca biurowa niszczy zdrowie

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej

Palenie zabija 5,1 mln ludzi rocznie. Praca biurowa zabija 5,3 mln ludzi rocznie. Nie straszymy! Delikatnie przypominamy.

Takie szacunkowe dane pojawiły się, kiedy na łamach prestiżowego brytyjskiego magazynu medycznego „The Lancet” opublikowano wyniki ogromnych (analizowane dane zebrane od miliona osób) badań zależności pomiędzy trybem życia, poziomem aktywności oraz ryzykiem zgonu.

Badacze pracujący pod kierunkiem prof. Ulfa Ekelunda z Cambridge ustalili, że osoby, które siedziały osiem godzin dziennie, były aż o 59 proc. bardziej narażone na zgon w okresie 20 poddanych analizie lat niż te siedzące co najwyżej cztery godziny dziennie. Powodem było przede wszystkim zwiększone ryzyko wystąpienia cukrzycy, choroby Alzheimera oraz niektórych rodzajów raka. Na szczęście ryzyko znacząco spadało w przypadku tych, którzy w pracy głównie siedzieli, ale poza tym ćwiczyli i dbali o to, by od czasu do czasu rozprostować kończyny.

Problemy są bowiem stwarzane przede wszystkim przez:

1) Brak ruchu, który wpływa na krążenie oraz gorsze dotlenienie naszego organizmu. W tym i mózgu, a ten na brak tlenu reaguje wyjątkowo marnie. Gorsze krążenie to m.in. problemy z sercem, ale też zakrzepy, które tworzą się przede wszystkim w nogach i bywają niebezpieczne. Oprócz tego przybywa też kilogramów, bo siedząca praca nie pomaga w zachowaniu zdrowej wagi.

2) Zamawianą żywność, która oczywiście bywa niezła, ale częściej jest bardzo złej jakości. Tymczasem jedzenie marnej jakości jest zwykle niezdrowe, znacznie bardziej kaloryczne (szacuje się, że fast foody i dania take away mają nawet dwa razy więcej kalorii niż takie same przygotowane w domu) i zawiera sporo tłuszczów utlenionych.

3) Nudę, która nie dotyczy każdego, ale jak już dotyczy, to – mówiąc zupełnie na poważnie – może być zabójcza. Badania pokazują, że ludzie skarżący się na nią są nawet 2,5 razy bardziej narażeni na zawały oraz wylewy niż ci, którzy uważają, że mają interesujące zajęcie.

4) Zamknięty obieg powietrza, w którym krążą różne bakterie, toksyny, grzyby i zanieczyszczenia. Powietrze, zwłaszcza w zaniedbanych budynkach, jest często o wiele bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz. No, chyba że w Krakowie, gdzie ‒ jak żartujemy sobie w cieniu Wawelu – kiedy otwiera się okno, to wietrzy się Kraków, a nie mieszkanie. Do tego dochodzą fotokopiarki i inny sprzęt biurowy, który emituje ozon. Ten w nadmiarze także jest szkodliwy.

Nie trzeba się jednak od razu bać, bo przed większością następstw przesiadywania przy biurku przez osiem i więcej godzin dziennie bardzo łatwo się ochronić. Ekelund mówi, opierając się na statystykach, że do ich zniwelowania wystarczy godzina ruchu dziennie. I to niekoniecznie bardzo aktywnego, może to być spacer, podróż do pracy na rowerze, liczy się nawet chodzenie po kawę. Inni dodają, że warto regularnie zmieniać pozycje oraz wstawać od biurka na co najmniej dwie minuty w ciągu każdej godziny. Ja dodam, że warto walczyć z nudą, otwierać okna i patrzeć, gdzie i jakie zamawia się jedzenie, bo na tym nie warto oszczędzać. Jesteśmy przecież tym, co jemy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Julian Sobiech

Julian Sobiech: gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna

Adam Lewanowicz

Jak radzić sobie z toksyczną relacją w pracy? „Trzeba stawiać granice od samego początku” [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta przed komputerem

Ból nadgarstka – przyczyny, ćwiczenia, leczenie

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Kobieta pracuje przed lamptopem

Prawidłowa postawa przy komputerze – jak siedzieć? Pozycja

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Kobieta pije kawę przed monitorem

Zadbaj o siebie, nawet jeśli pracujesz z domu

Naucz się… siedzieć

Naucz się… siedzieć. Twój kręgosłup będzie ci wdzięczny

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

ćwiczenia za biurkiem - kobieta w biurze

Ćwiczenia w pracy. Męczy cię ból karku? Sprawdź, jak sobie pomóc

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

młoda kobieta z ręką na szyi

Wiesz, z jakim obciążeniem codziennie radzi sobie twoja szyja? Dbaj o nią!

Siedzieć trzeba umieć. Fizjoterapeuta radzi, jak nie zrujnować kręgosłupa przez 8 godzin w pracy

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku