Przejdź do treści

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Loren Schauers, który stracił połowę ciała w wypadku, ma dość tych samych pytań. „Nie spytałbyś przypadkowej pary na ulicy, jak uprawia seks”
Anna Wiatrowska o obsesji polskich szkół na punkcie ubioru uczennic: „Wszystko w imię przyzwoitości i kultury 'nie kuszenia chłopców’”
„Powiedział, że według jego mamy Alba jest chora i brzydka”. Oburzony ojciec trzylatki ma nam coś ważnego do przekazania
„Żałoba po relacji, której nigdy nie było, może przynieść cierpienie, ale też wolność” – pisze psycholożka Sara Tylka o nieudanej więzi z mamą
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem

Nie jest to porada typu „stretching to obowiązkowy element każdego treningu”. Tak jest, ale jeśli podnosicie ciężary, powinniście wiedzieć, czemu jest to dla was podwójne ważne.

Znam wiele osób, które podnoszą ciężary i mimo że wyglądają świetnie, ani nie cieszą się najlepszym zdrowiem ani tym bardziej – elastycznością. Pozostaje dla mnie tajemnicą, dlaczego dla niektórych ćwiczenia rozciągające są obcym zjawiskiem, ale postaram się im skutecznie uświadomić, że powinni sobie o tym przypomnieć.

Po pierwsze, pożegnacie się z większością bólów i strzykań, które być może uważacie za nieodłączny element stretchingu – mimo że tak nie jest. Po drugie będziecie regenerować się znacznie szybciej i szybciej odzyskiwać siłę po ciężkich treningach. Nie sposób nie przypomnieć, że rozciąganie zmniejsza także ryzyko kontuzji. Nie można bowiem zbyt skutecznie nabierać siły (i ewentualnie obwodów mięśni), jeśli przy prostym ruchu plecy rażą was prądem.

W książce Pavla Tsatsouline’a „Siła dla ludu” przytacza on cytat legendy radzieckiej sztangi Jurija Władsowa: „Rozciągałem kręgosłup na każdym treningu, stosując każde dostępne ćwiczenie. A ponieważ maniakalnie przestrzegałem tej zasady, przez wszystkie lata w wyczynowym sporcie nigdy nie zaznałem bólów pleców, tak często trapiących sportowców”.

Oprócz wspomnianych zalet zdrowotnych, poprawne rozciąganie może dodać też siły. Pavel Tsatsouline przytacza w swej książce badanie amerykańskie dr Wayne’a Westcotta, w którym uczestnicy, którzy przez 20 sekund rozciągali mięśnie poddane chwilę wcześniej ćwiczeniom siłowym, uzyskali w trakcie 10-tygodniowego programu prawie 20 procent siły więcej niż grupa, która się nie rozciągała. Dr Westcott sugerował, że skoro funkcjami mięśnia są skurcz i rozciągnięcie, nie trenując jednej z tych funkcji, uzyskuje się gorsze wyniki w drugiej. Czyli takie jin i jang czynności mięśniowej.

Tsatsouline uważa, że niektóre zaawansowane ćwiczenia na gibkość, np. rozciąganie izometryczne na progu zamknięcia czy rozciąganie powięzi, zwiększają siłę nawet o 20 procent dzięki odwrażliwieniu receptorów w ciałkach Golgiego w ścięgnach. Receptory te są bezpiecznikami, które ograniczają waszą siłę. Te mikroskopijne czujniki rozmieszczone w tkankach łącznych blokują mięśnie, gdy zarejestrują siłę przekraczającą określony limit.

Mam nadzieję, że nie muszę dłużej przekonywać!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – jak rozluźnić kark?

Body shape – odchudzający trening fitness. Przykłady ćwiczeń, efekty

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające

Ścięgno Achillesa – ćwiczenia, rozciąganie. Jak je wzmocnić?

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Ćwiczenia rozciągające. Jak rozciągnąć kręgosłup?

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup, do szpagatu. Co daje rozciąganie?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

Elektrostymulacja - zabieg rehabilitacyjny, który może pozytywnie wpłynąć na naszą sylwetkę

Na czym polega elektrostymulacja i kiedy powinno się ją stosować?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×