Przejdź do treści

Po zdrowie nad morze

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Jesień nad Bałtykiem? Czas spędzany na plaży to nie zawsze gorący piasek, skakanie przez fale i złota opalenizna. Nasze morze także w chłodniejszych miesiącach ma do zaoferowania dużo dobrego. Dlaczego warto zabrać dzieci nad Bałtyk po sezonie?

Przypomnijcie sobie, jak wygląda plaża w samym środku lata. Parawan na parawanie, a między nimi nieprzebrane tłumy spragnionych słońca i kąpieli. Nie brzmi zachęcająco, prawda? Jesienią nadmorskie promenady pustoszeją (a ceny noclegów i usług spadają). Powiedzieć, że nie ma tłoku, to nic nie powiedzieć: w październiku lub listopadzie zdarzają się dni, że jak okiem sięgnąć na plaży nie ma nikogo! To wymarzone warunki na rodzinny spacer: cała plaża dla was, a mijani przechodnie nie patrzą krzywo na rozkrzyczane maluchy goniące po piasku mewy.

Wczesna jesień to ostatni dzwonek na zadbanie o odporność przed sezonem przeziębień i gryp. Zmiana klimatu, zwłaszcza dla dzieci, jest znakomitą gimnastyką dla układu odpornościowego, szczególnie gdy zbliżają się zimne, mokre i wietrzne dni. Spacery brzegiem morza nie tylko hartują, ale też dotleniają i wzmacniają mięśnie.

Nad morze jeździmy po jod, który reguluje pracę tarczycy, wpływa na przemianę materii, pracę układu krążenia, nerwowego i mięśniowego. W odpowiedniej dawce – samo dobro. I właśnie jesienią jodu jest nad Bałtykiem najwięcej. Jeśli do tego wieje silny wiatr, spacer po plaży działa jak jodowa inhalacja. Paradoksalnie im gorsza pogoda, tym dla zdrowia lepiej, dlatego z wycieczek brzegiem morza nie warto rezygnować nawet podczas sztormu. Uwaga praktyczna: żeby jodu się nawdychać, trzeba rzeczywiście być blisko morza. Już kilkaset metrów od brzegu stężenie tego pierwiastka w powietrzu znacznie spada.

Nadmorskie powietrze służy szczególnie alergikom (jest wolne od pyłków i zanieczyszczeń) i dzieciom podatnym na infekcje dróg oddechowych. Organizm się dotlenia, oddech pogłębia, a oskrzela oczyszczają i nawilżają. To ogromna ulga, zwłaszcza dla maluchów na co dzień narażonych na działanie smogu, a ten w sezonie grzewczym daje się we znaki mieszkańcom wielu miast.

Nad morzem wyjątkowo trafne staje się powiedzenie, że nie ma złej pogody, tylko nieodpowiednie ubrania. Sztormiak, czapka, kalosze i nieprzemakalne spodnie to obowiązkowe elementy garderoby malucha. Wtedy nawet przenikliwy wiatr i zacinający deszcz mu niestarszne. Gdy pogoda jest wyjątkowo paskudna, spacery nie mogą jednak ciągnąć się godzinami. Dlatego po sezonie warto wybierać na odpoczynek większe miasta. W czasie gdy małe kurorty zapadają w zimowy sen, w tych dużych toczy się normalne życie – po plaży można zagrzać się w kawiarni, a gdy dzieciaki dopadnie nuda, zaproponować im muzeum czy kino. Jesienią szybko robi się ciemno? Dłuższe wieczory to świetna pora na rodzinne gry planszowe. Kiedy będziecie mieli na nie więcej czasu? Grunt, żeby jadąc nad morze, pamiętać, że z samego siedzenia pod dachem pożytek dla zdrowia będzie niewielki…

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

dziewczyna w sportowym stroju

Kiedy sport osłabia odporność?

Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi

Szczepić czy nie szczepić?

Szczepić czy nie szczepić? W rozmowie z Izabelą Filc-Redlińską

Pokochaj… rekina!

Naukowy głos o parzeniu herbaty

Nie biegaj, bo się spocisz

Dlaczego nie warto być zbyt higienicznym?

Być może najlepszy prezent pod choinkę

Być może najlepszy prezent pod choinkę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę