Przejdź do treści

Nuda skraca życie, ale wyzwala kreatywność

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Prowadzone w Wielkiej Brytanii słynne badania Whitehall pokazały, że u ludzi, którzy deklarowali, że są znudzeni, ryzyko zgonu w ciągu następnych trzech lat było o 30 proc. wyższe niż u tych, którzy aż tak znudzeni nie byli.

18 mężczyzn zamknięto samotnie w pomieszczeniu, w którym mogli się albo nudzić, albo naciskać guzik, który aplikował im kopnięcie prądem. Zdecydowana większość z nich od nicnierobienia wolała bawić się guzikiem. Rekordzista w kwadrans nacisnął go 190 razy.

W sumie guzik nacisnęło 12 z nich. U kobiet odsetek decydujących się na naciśnięcie guzika był niższy, ale wciąż sześć z 24 biorących udział w eksperymencie pań wolało to od kwadransa nudy.

Brzmi dziwnie, ale nasza skłonność do unikania nudy ma sens, bo nuda może szkodzić.

Prowadzone w Wielkiej Brytanii słynne badania Whitehall pokazały, że u ludzi, którzy deklarowali, że są znudzeni, ryzyko zgonu w ciągu następnych trzech lat było o 30 proc. wyższe niż u tych, którzy aż tak znudzeni nie byli. Kiedy chodziło o zgony związane z sercem – wyliczyli autorzy pracy opublikowanej w „International Journal of Epidemiology” – to „znudzeni” byli na nie narażeni o 2,5 raza bardziej.

Sam mechanizm, który powoduje, że nuda jest dla nas zła, wciąż nie jest wytłumaczony. Choć wiadomo, że kwestią nie jest nuda okazjonalna, chwilowa, tej doświadczamy wszyscy i może ona być dla nas bardzo dobra. Chodzi o nudę przewlekłą, o ciągłe bycie znudzonym. Ta pojawia się, jak tłumaczy Thomas Eastwood, autor książki „The Unengaged Mind”, u dwóch kategorii ludzi.

I generuje u nich problemy. Różne, ale niebezpieczne. Pierwsza kategoria to niespokojne duchy. Ludzie, którzy są ciągle znudzeni, bo robią wiele, ale zawsze im mało i zawsze chcą nowych wrażeń. To, zdaniem psychologa, pcha ich do zachowań ryzykownych, nałogów. Ludzie znudzeni mają na przykład zdecydowanie większą skłonność do sięgania po używki oraz stymulanty.

Druga kategoria to ci, którzy się nudzą, bo albo boją się robić coś ciekawego, albo im się nie chce tego robić, albo – bo i tacy przecież są – zwyczajnie nie wiedzą, co mogliby robić. Dla nich ryzykownym zachowaniem staje się nicnierobienie, które negatywnie odbija się na formie psychicznej i fizycznej. Nie ruszają się, nie wychodzą, siedzą w pracy, w domu i patrzą w telewizor.

Organizm nie znosi tego najlepiej. Przychodzą problemy ze zdrowiem. Dlatego eksperci – tacy jak Thomas Eastwood – radzą, żeby tego stanu unikać i jeżeli się pojawia, reagować. Podpowiadają, że warto wtedy wyjść poza codzienny schemat i zrobić coś niestandardowego lub znaleźć w sobie dziecko i zacząć się bawić. Choćby w wesołym miasteczku. Można też nudę polubić i wykorzystać.

Do tego przekonuje brytyjska badaczka nudy Sandi Mann. Psycholożka od lat zajmuje się tematem. Przeprowadziła wiele badań i eksperymentów, wśród których był i taki, w którym uczestnicy przez dłuższy czas przepisywali… książkę telefoniczną. Co, jak się okazało, bardzo pozytywnie wpłynęło na ich kreatywność. Umysł spokojny, nie niepokojony, pod wieloma względami działa lepiej.

Od czasu do czasu, przekonuje Mann, warto się więc znudzić. Wszak – jak twierdził pisarz Albert Cossery – „lenistwo jest niezbędne dla refleksji”.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziecko

Nasze dzieci każdy dzień w mniejszym lub większym stopniu mają zorganizowany. Dajmy im się ponudzić

nuda

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany urlopowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

Sposoby na nudę

Kto się boi nudy?

Kto się boi nudy?

Marta Frej/ Archiwum prywatne

Marta Frej: Żyjemy w kraju, który oficjalnie nienawidzi kobiet. I nie jest to sytuacja, gdy chce mi się rozśmieszać ludzi

Alicja Sekret

Alicja Sekret: Chodzi o to, by chorzy „uczyli” siebie nawzajem, że mimo danej przypadłości mogą i mają pełne prawo żyć tak, jak tego pragną

Dr Ewa Kuchowicz: W starym budownictwie paprocie o wiele lepiej rosną niż w nowych blokach. Coś im niespecjalnie służy, a rośliny potrafią być wrażliwe, dużo bardziej wrażliwe niż my

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Ewa Jarczewska-Gerc

Dr Ewa Jarczewska-Gerc: Kobietom wmawia się, że równowagę osiągną dopiero wtedy, kiedy będą miały swoją drugą połówkę

Trening dla seniora

Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Żywność ekologiczna – warta swojej ceny?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Julian Sobiech

Julian Sobiech: gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Olga Kamińska

Fenomen Tindera wyjaśnia neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Polscy uczniowie znaleźli się w europejskim „top 5” dzieci, które najdłużej uczą się w domach

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Julia Kamińska

Julia Kamińska: Gdy byłam młodsza, doświadczyłam molestowania. Wtedy nie zdawałam sobie z tego sprawy

szczepienia przeciw COVID w Rzeszowie

Rzeszów szczepi najszybciej w kraju. Szczepionki na COVID-19 otrzymali nawet 20- i 30-latkowie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę