Przejdź do treści

Nie przeszkadzać!

Nie przeszkadzać!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej
Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy
Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy

Chirurdzy podczas operacji doświadczają odwrócenia uwagi średnio co 10 minut. Przeciętny człowiek pracujący w biurze wcale nie rzadziej. Jakie mogą być tego skutki?

Nasze efekty w pracy, jak wiadomo, przekładają się na samopoczucie, relacje z innymi, a nawet oddziałują na nasze zdrowie. Nie zawsze udaje nam się skończyć to, co zaplanowaliśmy w ustalonym czasie albo z takim efektem, jak byśmy sobie tego życzyli. Przyczyny szukali naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego i odkryli, że sporą winę za to ponosi odwracanie uwagi w trakcie pracy. Zaskakująco często mamy z tym do czynienia.

To może być dzwonek telefonu, wyskakujące na pulpicie przypomnienie o aktualizacji czy powiadomienie o nowym e-mailu. Ale sami też potrafimy doskonale rozpraszać swoją uwagę, np. logując się w trakcie pracy na facebooka czy sprawdzając w internecie cenę butów, które nam wpadły w oko. Summa summarum obliczono, że przeciętny pracownik biurowy mierzy się z rozproszeniem uwagi średnio co 11 minut! A powrót do głównego zadania zajmuje mu ok. 25 minut… Nietrudno zauważyć, że na 8 godzin pracy faktycznego czasu na najważniejsze sprawy pozostaje niewiele. A to może mieć swoje konsekwencje.

Wbrew pozorom sprawa jest naprawdę warta zastanowienia. Pomijając już perspektywę szefa i ewentualne straty ekonomiczne, należy wziąć pod uwagę to, że częste rozpraszanie uwagi niesie za sobą duże ryzyko błędów. Weźmy na przykład chirurga. Z badań dla UK National Institute for Health Research wynika, że w trakcie operacji koncentracja zespołu chirurgicznego jest rozpraszana średnio co 10 minut. Chwila nieuwagi wystąpiła w 98% analizowanych przypadków i średnio 11 razy podczas jednego zabiegu. Rozkojarzenie najczęściej powodowały: wejście do sali innych osób z personelu, rozmowy niedotyczące wykonywanej operacji lub problemy techniczne. Miało to bezpośredni wpływ na pracę zespołową. Psycholog Eyal Peer z Carnegie Mellon University przeprowadził eksperyment z udziałem 136 osób, chcąc sprawdzić, na ile rozpraszanie uwagi faktycznie wpływa niekorzystnie na efekty pracy. Rezultat był taki, że osoby, którym przeszkadzano „z zaskoczenia”, miały o 20 proc. słabszy wynik testu niż osoby, które rozwiązywały go bez zakłócania.

Oprócz możliwości popełnienia błędu jest jeszcze jedna ważna rzecz, która ma związek ze zdrowiem naszego mózgu. Częste przerywanie pracy skłania do wielozadaniowości, czyli robienia kilku rzeczy jednocześnie. Ta powoduje kurczenie się mózgu – badanie za pomocą rezonansu fMRI wykazało, że u osób, które koncentrują uwagę naraz na kilku czynnościach wymagających pełnego skupienia, dochodzi do zmniejszenia się istoty szarej. Mózg nie jest przystosowany do tego typu obciążenia. Jeśli trudnych zadań przybywa, „rozdziela” koncentrację nieregularnie na różne czynności, dlatego nie wykonujemy żadnej z wystarczającą uwagą. Mózg się zwyczajnie szybciej męczy.

Obliczyłam. Podczas pisania tego krótkiego tekstu moja uwaga była rozpraszana co najmniej 20 razy! Chyba w dobie telefonów i internetu jesteśmy po prostu na to skazani…

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

Amy Adams

Amy Adams: To, co naprawdę się zmieniło, to mój dysfunkcyjny stosunek do pracy. Przynosiłam do domu wiele moich kompleksów i oczekiwań

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

Kobieta pracuje na laptopie w kawiarni

Najlepiej pracuje się w kawiarni! Dlaczego tam pobudza się kreatywność?

Jak nam wychodzi praca zdalna? Zarówno introwertycy, jak i ekstrawertycy odczuwają społeczną izolację na swój sposób

Praca zdalna w czasach pandemii. „Rytuały, czyli powtarzane według określonej kolejności myśli i zachowania, są bardzo ważne dla budowania rytmu codzienności”

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

kobieta przegląda się w lustrze

Jak starzeje się organizm, gdy mamy 20, 30, +40?

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!

Smartfon zabija koncentrację

Odwyk od… Facebooka

Odwyk od… Facebooka

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Stres w pracy - nie, dziękuję!

Stres w pracy – nie, dziękuję!

Sylwia Sikorska: Kubeczek menstruacyjny ma tylko jedną wadę, można zapomnieć, że ma się okres

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Christian Eriksen

 „To co, uratowało Eriksena, to szybka reakcja jego kolegów!”. Lekarka apeluje, by nie bać się udzielać pierwszej pomocy

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku