Przejdź do treści

Czy ćwiczenia na czco są skuteczne w odchudzaniu?

Zdjęcie: www.stocksnap.io | Matthew Henry
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii

Dlaczego chcemy ćwiczyć na czczo? Czy teoria o szybszym spalaniu tłuszczu jest uzasadniona? Lekarze zalecają, że lekki posiłek pomoże przejść przez trening bardziej komfortowo i z większą ilością energii.

Największą bolączką jest to, że brakuje badań długoterminowych na ten temat. Owszem, jeśli sprawdzamy efekty tu i teraz, to ćwiczenie z pustym żołądkiem wydaje się mieć więcej zalet. Naukowcy z Glasgow piszą to nawet wprost. Ich zdaniem oba rodzaje treningu (po posiłku i na czczo) zwiększają spalanie tłuszczu w ciągu dnia i poprawiają metaboliczny profil krwi (np. zawartość lipidów, glukozę), jednak to ćwiczenie przed śniadaniem skutkuje większą utratą tłuszczu i niższym poziomem tłuszczu we krwi. – Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest pozytywny dla zdrowia, jednak możemy osiągnąć ekstrakorzyści, trenując przed zjedzeniem – uważa dr Jason Gill z Institute of Cardiovascular and Medical Sciences. Sami jednak badacze przyznają, że należy sprawdzić efekty w dłuższym czasie. Poza tym w badaniu udział wzięło zaledwie 10 osób.

Podobne zdanie mają naukowcy z Harvardu. Dr William Kormos przytacza jedno z badań z udziałem zdrowych mężczyzn – wykonywanie ćwiczeń aerobowych na czczo zwiększało wykorzystanie tłuszczu jako materiału energetycznego. Inni badacze poszli dalej – odkryli, że zmiany metaboliczne zachodzące dzięki ćwiczeniu na czczo pomagają organizmowi lepiej wykorzystywać insulinę, co może chronić przed cukrzycą. Pomimo wszystko, nie jest pewne, czy ćwiczenie z pustym żołądkiem pomaga stracić na wadze.

Złe samopoczucie i mniej mięśni

Po ćwiczeniu na czczo możemy odczuwać różne dolegliwości związane z niskim stężeniem glukozy we krwi. Douglas Paddon-Jones, naukowiec badający fizjologię mięśni z University of Texas Medical Branch, ostrzega, że po treningu możemy czuć się zmęczeni i nerwowi, a w jego trakcie nie będziemy w stanie tak intensywnie ćwiczyć, jak po jedzeniu. – Lekki posiłek pomoże przejść przez trening bardziej komfortowo i z większą ilością energii – zaleca.

Posiłek jest szczególnie ważny u osób po 55. roku życia. W nocy organizm przechodzi na inne tory w celu utrzymania cukru na właściwym poziomie, i jeśli ćwiczymy przed śniadaniem, trwamy w tym stanie, a nasz organizm działa w myśl zasady „muszę przetrwać”. To może powodować utratę masy mięśniowej – a o nią w pewnym wieku powinniśmy się raczej starać, gdyż naturalnie jej ubywa.

Ćwiczenie na czczo może pomóc nam wcisnąć się w mniejszy rozmiar spodni. Czy w dłuższej perspektywie wyjdzie nam na plus? Na to pytanie naukowcy niestety nie znają jeszcze odpowiedzi.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy?

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwicz z Kasią Bigos: Tabata

Ćwicz z Kasią Bigos: Tabata

Ćwiczenia czy dieta – co lepiej spala tłuszcz?

Trik na spalanie tłuszczu z węglowodanami

Obsesja spalania tłuszczu

Obsesja spalania tłuszczu

Pozbądź się tkanki tłuszczowej raz na zawsze

Pozbądź się tkanki tłuszczowej raz na zawsze

Złota zasada spalania tłuszczu

Złota zasada spalania tłuszczu

Kiedy na kardio?

Kiedy na kardio?

Jump! Skakanka na kardio

Jump! Skakanka na kardio

Dagmara Seliga

Dagmara Seliga: Syndrom oszusta częściej dotyka kobiety. Żyją w ciągłym lęku

„Medic’s Funk” – Chór Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

„Medic’s Funk” – Chór Śląskiego Uniwersytetu Medycznego podbija internet parodią przeboju Bruno Marsa i Marka Ronsona

Darmowe podpaski w szkołach w Nowej Zelandii. "Młode kobiety nie powinny mieć luk w swojej edukacji z powodu czegoś, co będzie normalną częścią ich dojrzałego życia”

Darmowe podpaski w szkołach w Nowej Zelandii. „Młode kobiety nie powinny mieć luk w edukacji z powodu czegoś, co będzie normalną częścią ich dojrzałego życia”

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Para obejmuje się, siedząc na ławde na plaży

Co mówić i czego nie mówić parze w trakcie przedłużających się starań o dziecko?

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

"Polki mogą legalnie dokonać aborcji w naszym kraju" - ogłosiło czeskie Ministerstwo Zdrowia

Kolejne państwo chce wspierać Polki po wyroku TK. „Mogą legalnie dokonać aborcji w naszym kraju” – ogłosiło czeskie Ministerstwo Zdrowia

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem