Przejdź do treści

Naucz się trenować

Naucz się trenować
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej

Jeżeli chcecie osiągnąć sukces w sporcie musicie odpowiedzieć sobie na kilka pytań, potem zbudować plan, a na końcu uzbroić się w pokłady determinacji. Oto 8 przykazań głównych dobrego treningu.

1. Cel to podstawa

Musicie zwizualizować sobie to, czego chcecie. Jednak musi być to obraz realny. Jeżeli zaczynacie swoją przygodę np. z triathlonem, a jesteście osobami, które pływają od pół roku, to waszym pierwszym celem nie powinna być wygrana. Realnym celem na początku może być ukończenie thriatlonu w konkretnym czasie. Małe cele będą motywowały do dalszej pracy bez zniechęcania się już na starcie.

2. Świadomość przeszkód w realizacji celu

Ciało jest jak maszyna, której elementy muszą ze sobą współpracować. Dlatego musicie wiedzieć, jakie są wasze słabe punkty, i nad nimi pracować. Musicie wiedzieć co udoskonalić. To nie zawody będą dla was największą przeszkodą, ale wasze własne niedoskonałości.

3. Planowanie

Jeżeli stawiacie sobie poprzeczkę wysoko, zanim zaczniecie treningi, najważniejszym elementem będzie zbudowanie planu. Jeżeli nie macie doświadczenia w wybranej przez was dyscyplinie sportowej, poradźcie się specjalisty, który wam w tym pomoże.

4. Kontrolowanie postępów

Najlepszą metodą sprawdzania swoich postępów będzie systematycznie wykonywanie badań wydolnościowych, które pokażą wam, co daje zaplanowany cykl treningowy. Oczywiście możecie się też sprawdzić, biegając na konkretnym dystansie czy dzwigając ciężary. Jednak takie testy muszą być wykonane na początku waszego cyklu, aby mieć je do czego porównać na kolejnym etapie „wtajemniczenia”.

5. Kondycja psychiczna

Są takie momenty na treningu czy zawodach, kiedy wszystko zależy od waszej „głowy”. To, co się w niej dzieje, napędza was lub ogranicza. Dlatego bardzo ważne jest pozytywne myślenie i pewność siebie w tym, co robicie. Pamiętajcie – jesteście zwycięzcami!

6. Świadomość wymagań zawodów

Zawody są niepowtarzalne. Każda trasa przebiega w innych warunkach. Co z tego, że wasze przygotowania do zawodów biegowych odbywają się po płaskim terenie, jeśli trasa zawodów przebiega przez pagórki i trudny teren. Im bliżej zawodów, tym bardziej wasze treningi powinny być ukierunkowane pod specyfikę zawodów (w tym punkcie mowa głównie o dyscyplinach łączonych).

7. Prawidłowe odżywianie i regeneracja

To te dwa elementy wraz z treningiem składają się na sukces, dlatego nie wolno wam ich pominąć w swoim planowaniu i przygotowywaniu. Jeśli ich zabraknie, program (niezależnie od tego, jak dobrze ułożony) jest niepełny.

8. Zaprogramowanie na sukces

Cokolwiek robicie, róbcie to na 100%.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku