Przejdź do treści

Masz swoje comfort food?

Masz swoje comfort food?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Czekolada i lody – te produkty są najczęściej wybieranym comfort food, czyli jedzeniem poprawiającym humor. Ale czy faktycznie żywność może zmieniać nastrój? Zdaniem pewnej grupy psychologów nie ma takiej możliwości.

Comfort food to z założenia jedzenie poprawiające nastrój lub przywołujące miłe wspomnienia. Dla jednego to może być zwykła czekolada w pochmurny dzień, dla innego indyjska potrawa, która budzi skojarzenia z urlopem w odległym kraju. Dla mnie to chociażby smaki świąt, które od razu na myśl przywołują poczucie spokoju i harmonii. Większość z nas uważa, że ewidentnie jest coś na rzeczy i konkretne potrawy mogą nas przenosić w „inny wymiar”. A jednak nie…

Celem serii eksperymentów badaczy z University of Minnesota było sprawdzenie, czy comfort food ma pozytywny wpływ na samopoczucie psychiczne. Uczestnicy wypełniali kwestionariusze dotyczące potraw, które poprawiają im humor, następnie oglądali kilkunastominutowy film, który wprawiał ich w przygnębiający nastrój, a następnie zjadali dania z grupy comfort food, neutralne lub nie jedli nic. Następnie psychologowie „mierzyli” ich nastrój, dzięki czemu okazało się, że comfort food faktycznie prowadziło do poprawy humoru, ale nie bardziej niż inne dania lub nawet brak posiłku. Zdaniem autorów, chociaż wierzymy, że konkretne produkty poprawiają samopoczucie, to jednak w rzeczywistości nie są one bardziej skuteczne niż inne. Nie znaleźliśmy żadnego usprawiedliwienia dla zajadania się lodami czy czekoladą, kiedy jesteśmy zestresowani” – orzekli badacze w Health Psychology – „Wyeliminowanie tej wymówki dla jedzenia wysokokalorycznych produktów może pomóc ludziom we wprowadzeniu zdrowszych nawyków żywieniowych oraz  odnalezieniu innych metod poprawiania nastroju” – dodają.

Chciałoby się zapytać, a co z faktem, że pod wpływem czekolady nasz organizm zaczyna wydzielać endorfiny? A badania, które dowiodły, że pomijanie śniadania pogarsza samopoczucie lub hiszpańska i brytyjska praca o tym, że dieta śródziemnomorska zmniejsza ryzyko depresji, są błędne? Pytań jest wiele. A i badań, które wykażą coś zupełnie innego, też pewnie nie zabraknie. Jak to w świecie nauki bywa…

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Eko, bio, organic - brzmi chwytliwie, ale co to właściwie oznacza? Tłumaczy eko aktywistka Sylwia Majcher

Eko, bio, organic – brzmi chwytliwie, ale co to właściwie oznacza? Tłumaczy eko aktywistka Sylwia Majcher

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

freeganki, marnowanie jedzenia

„Żywność z kontenera to normalne jedzenie, choć jest na nim stygmat śmiecia” – mówi Marta Sapała

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Jedzenie i seks - duet idealny?

Dlaczego jedzenie i seks to doskonałe połączenie? Wyjaśnia trenerka kreatywnego seksu Joanna Keszka [WIDEO]

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Produkty spożywcze w słoikach

Domowe sposoby na mole spożywcze. Co zrobić, kiedy mole zalęgną się w kuchni?

Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Wiesz, jak dobrze korzystać z lodówki? Banalne pytanie? Okazuje się, że niekoniecznie

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Cytryny

W lodówce czy w temperaturze pokojowej? Jak przechowywać owoce i warzywa, by zachowały świeżość?

Sylwia Majcher / Arch. prywatne S. Majcher

Sylwia Majcher: statystyczna polska rodzina wyrzuca do kosza co roku jedzenie warte 2500 złotych

Dziecko przesypuje płatki śniadaniowe z torebki do słoika. Na stole leżą zakupy i słoiki.

Przechowywanie żywności – jak robić to dobrze, aby dłużej utrzymać świeżość i nie wyrzucać jedzenia?

„Oprócz dbałości o to, by dieta była sycąca, zachęcam, by była smaczna i swobodna, a przy tym oczywiście skuteczna w osiąganiu celów” – mówi psycholog żywienia, dr Anna Januszewicz

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

anorektyczka

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Masz kiepski nastrój? Podpowiadamy, co możesz zrobić, aby szybko polepszyć samopoczucie

jajka szpinak

5 zdrowych przekąsek potreningowych. Przygotujesz je w kilka minut, a zapewnią energię na długo

Jedna rodzina wydaje tygodniowo na jedzenie 500 dolarów a inna równowartość jednego (!) dolara. Zobacz, czym się różnią ich stoły

świąteczne potrawy na stole wigilijnym

Co zrobić z resztkami jedzenia po świętach?

Ekologiczne kosmetyki na dobry nastrój

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch