Przejdź do treści

Leczenie ruchem

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Niektórzy uważają, że organizm w odpowiednio długiej perspektywie sam wyleczy się z każdej kontuzji. Badacze jednak nie potwierdzili, że siedzenie z założonymi rękami czyni cuda. Za to praktyka pokazuje, że dzięki odpowiednim ćwiczeniom jesteśmy w stanie przywrócić swoją sprawność. Jak?

Po pierwsze, jeśli czujesz, że w ciele zaczynają zachodzić pewne zmiany – natychmiast zacznij im przeciwdziałać. Dolegliwość bólowa w układzie kostko-stawowym czy mięśniowym w większości przypadków nie pojawia się przypadkowo i nagle. Trzeba sobie na nią zapracować. I wbrew temu, co może się wydawać, najczęstszą przyczyną bólu nie jest ruch, a jego brak. Co jeszcze sprawia, że ciało zaczyna szwankować? Całodniowe siedzenie za biurkiem, zła postawa, nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń lub niezdrowe przyzwyczajenia ruchowe podczas codziennych aktywności.

W razie kontuzji lub urazu najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednio program korekcyjny, który oczywiście powinien ustalić specjalista. Jest jednak kilka ćwiczeń, które możesz wykonać samodzielnie, a tym samym znacznie zminimalizować ryzyko wystąpienia urazu. Ćwiczenia te wykonuj w oddzielnej jednostce treningowej lub wykorzystuj jako uzupełnienie planu treningowego.

Oto wszystkie potrzebne informacje:

1. Na początku postaw na ćwiczenia poprawiające stabilizację, które aktywują do pracy mięśnie głębokie. Do tego przyda się tzw. trening core. Jak go wykonać? Zajrzyj tutaj i tutaj.

2. Kolejnym ważnym punktem jest elastyczność ciała. Dlatego nie wolno zapomnieć o sesjach rozciągających.

3. A jeżeli ból już zaczął ci doskwierać, a ty jesteś jednym z głównych wojowników delegalizacji aktywności fizycznej, to najpewniej bolą cię plecy. W takim razie te ćwiczenia będą idealne. A jeżeli nie możesz już wytrzymać, sięgnij od razu po zestaw, który przyniesie natychmiastową ulgę.

3. Ciągły stres negatywnie oddziałuje na nasze mięśnie i tkanki. Najlepszym rozwiązaniem jest masaż sportowy. Jednak w warunkach domowych, możesz wykorzystać rolowanie, które świetnie usuwa sztywność i napięcie w ciele. Propozycję ćwiczeń znajdziesz tu i tu.

Kropla drąży skałę nie siłą, lecz częstym spadaniem – głosi łacińskie przysłowie. Żeby aktywność fizyczna pomogła zniwelować dolegliwości bólowe, musisz być przede wszystkim systematyczny.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Julian Sobiech

Julian Sobiech: gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Nerw kulszowy – przebieg, funkcje i przyczyny bólu

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Skręcenie stawu skokowego - objawy i leczenie

Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

Orteza stawu skokowego — zastosowanie, zalecenia, koszty

Orteza stawu skokowego – zastosowanie, zalecenia, koszty

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Julia Wieniawa ma nogę w gipsie. Wiemy, co dokładnie się stało

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży