Przejdź do treści

Koniec czekania na windę!

Koniec czekania na windę!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!

Korzystasz z windy regularnie? Komunikat jest prosty – przestań i czym prędzej zacznij chodzić schodami.

Według Wikipedii:

„Sprawnie funkcjonujący dźwig osobowy wynalazł Elisha Otis pochodzący z Nowego Jorku. Do rozreklamowania go wykorzystał wystawę światowa otwartą w Nowym Jorku w 1853roku. Pierwszy dźwig osobowy zainstalowano w 1857 r. Jeszcze do niedawna windy można było spotkać tylko w tych budynkach mieszkalnych, które miały co najmniej 5 pięter. Jednak obecnie windy instaluje się również w niższych budynkach (niekiedy nawet dwupiętrowych)”.

I czy dzięki temu od tego czasu możemy pochwalić się lepszym zdrowiem, kondycją i mniejszym odsetkiem otyłości?! Do tego tekstu zbierałam się długo. Nadszedł czas rozprawić się z leniuchami! Jest kilka spraw, które mnie – jako trenera i człowieka – bezlitośnie irytują. Na czele tej listy znajdują się inni ludzie, którzy tak bardzo chcą sobie szkodzić, że stają się dla samych siebie najgorszymi wrogami. Widzę ich każdego dnia i próbuję przejść obok nich, oddychając głęboko. Trochę mi ich żal, a trochę po cichu się na nich wściekam. Są wśród nich osoby naprawdę otyłe, które ledwo chodząc, wychodzą z cukierni albo McDonad’s. Są wśród nich tacy, którzy robiąc krzywdę sobie, krzywdzą swoje dzieci. Niemal codziennie obserwuję mamy z nadwagą prowadzące swoje otyłe dzieci z chipsami w ręku. Dzieci z trudnością mogą przebiec kilka metrów. Poza tym nie chcą biegać, podwórko to nie ich świat. Są także tacy, którzy zawsze czekają na windę. Nawet jeśli jadą tylko na pierwsze piętro. Dziś czepię się tych ostatnich.

Parę swoich zawodowych lat pracowałam w korporacji. 3-piętrowej. Dobrze, że były w niej windy, bo bez tego nie mogłoby tam pracować wiele niepełnosprawnych osób. Nie czepiam się osób chorych i starszych. Ale reszty już tak. Bo kiedy pojawia się udogodnienie w postaci windy, pojawia się także korek przy jej drzwiach. Bo zwykli – zupełnie zdrowi – pracownicy muszą przecież dojechać – na to swoje I piętro. Oczywiście obok windy były schody, po których weszliby 5 razy szybciej, wpływając tym samym na lepszy stan swojego zdrowia. Uwierzcie mi – naprawdę nikt z tego nie korzystał. Raz powiesiłam w windzie kartkę – taką motywującą do ruchu. Niestety utrzymała się w windzie tylko godzinę. Obraziłam czyjeś leniwe sumienie.

Dziś nie pracuję w korporacji, ale mieszkam w wieżowcu, w którym każdego dnia spotykam się z ludźmi jeżdżącymi windą na I piętro. Pomyślałam sobie zatem, że może dziś potrzebne są nam nowe społeczne kampanie. XXI wiek przyniósł ze sobą tyle wynalazków i udogodnień, że świat wraz z nimi zwariował. Wszystko chcemy zrobić tak, żeby się czasem za bardzo nie zmęczyć. A potem ze zdziwieniem przyjmujemy diagnozy dotyczące nadciśnienia, cukrzycy, chorób serca. Czy ktoś z chorych choć przez chwilę zastanowił się, że ma je na własne życzenie? Nie sądzę. Wychodząc od lekarza z przygnębieniem, wsiadają do windy na pierwszym piętrze. Tym razem po to, żeby zjechać do apteki po leki.

Dlaczego więc nie opublikować w windach napisów – chociażby krótkich komunikatów – jak na paczkach od papierosów, że:

– Już podczas 10 minut wbiegania po stopniach możesz spalić 150 kalorii (podczas powolnego wspinania się na kolejne piętra tracimy ok. 80 kcal podczas 10 minut).

– chodzenie po schodach usprawnia pracę naszego układu krwionośnego, dotlenia organizm i pobudza go do pracy, poprawia kondycję i doskonale wpływa na mięśnie nóg;

– wyniki badań dowodzą, że wchodzenie i schodzenie po schodach przez trzy miesiące, bez używania windy, bardzo znacząco poprawia kondycję. Dzięki temu aż o 15 proc. spada ryzyko przedwczesnej śmierci;>

– wśród badanych zaobserwowano również wyraźne zmniejszenie obwodu w talii, tkanki tłuszczowej, ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu, które często występują przy chorobach serca.

Mało konkretów? Kolejne badania – tym razem pracowników szpitala. 69 osób przez 12 tygodni zamiast windy używało schodów w pracy. Oto wyniki:

– pojemność płuc – 8,6% w górę;
– tkanka tłuszczowa – 1,7% w dół;
– obwód w talii – 1,8% w dół;
– ciśnienie rozkurczowe – 2,3% w dół;
– cholesterol LDL – 3,9% w dół.

Może to kogoś RUSZY?

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność