Przejdź do treści

Koniec czekania na windę!

Koniec czekania na windę!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Victoria Beckham o współczesnych kanonach piękna: „Nie chodzi o bycie w określonym rozmiarze. Chodzi o to, by wiedzieć, kim się jest i być szczęśliwym w swojej skórze”
Wstrząsająca relacja polskiego lekarza z Ukrainy: „Weszli na OIOM, związali lekarza, który tam był, kazali mu klęczeć, a w usta włożyli mu granat”
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze
„W imieniu Rzeczpospolitej Polskiej mojej córce dano w twarz” – pisze Piotr Jacoń, dziennikarz i ojciec transpłciowej Wiktorii
74-letnia Maye Musk na okładce w stroju kąpielowym. „Mam nadzieję, że kobiety lepiej poczują się we własnej skórze”

Korzystasz z windy regularnie? Komunikat jest prosty – przestań i czym prędzej zacznij chodzić schodami.

Według Wikipedii:

„Sprawnie funkcjonujący dźwig osobowy wynalazł Elisha Otis pochodzący z Nowego Jorku. Do rozreklamowania go wykorzystał wystawę światowa otwartą w Nowym Jorku w 1853roku. Pierwszy dźwig osobowy zainstalowano w 1857 r. Jeszcze do niedawna windy można było spotkać tylko w tych budynkach mieszkalnych, które miały co najmniej 5 pięter. Jednak obecnie windy instaluje się również w niższych budynkach (niekiedy nawet dwupiętrowych)”.

I czy dzięki temu od tego czasu możemy pochwalić się lepszym zdrowiem, kondycją i mniejszym odsetkiem otyłości?! Do tego tekstu zbierałam się długo. Nadszedł czas rozprawić się z leniuchami! Jest kilka spraw, które mnie – jako trenera i człowieka – bezlitośnie irytują. Na czele tej listy znajdują się inni ludzie, którzy tak bardzo chcą sobie szkodzić, że stają się dla samych siebie najgorszymi wrogami. Widzę ich każdego dnia i próbuję przejść obok nich, oddychając głęboko. Trochę mi ich żal, a trochę po cichu się na nich wściekam. Są wśród nich osoby naprawdę otyłe, które ledwo chodząc, wychodzą z cukierni albo McDonad’s. Są wśród nich tacy, którzy robiąc krzywdę sobie, krzywdzą swoje dzieci. Niemal codziennie obserwuję mamy z nadwagą prowadzące swoje otyłe dzieci z chipsami w ręku. Dzieci z trudnością mogą przebiec kilka metrów. Poza tym nie chcą biegać, podwórko to nie ich świat. Są także tacy, którzy zawsze czekają na windę. Nawet jeśli jadą tylko na pierwsze piętro. Dziś czepię się tych ostatnich.

Parę swoich zawodowych lat pracowałam w korporacji. 3-piętrowej. Dobrze, że były w niej windy, bo bez tego nie mogłoby tam pracować wiele niepełnosprawnych osób. Nie czepiam się osób chorych i starszych. Ale reszty już tak. Bo kiedy pojawia się udogodnienie w postaci windy, pojawia się także korek przy jej drzwiach. Bo zwykli – zupełnie zdrowi – pracownicy muszą przecież dojechać – na to swoje I piętro. Oczywiście obok windy były schody, po których weszliby 5 razy szybciej, wpływając tym samym na lepszy stan swojego zdrowia. Uwierzcie mi – naprawdę nikt z tego nie korzystał. Raz powiesiłam w windzie kartkę – taką motywującą do ruchu. Niestety utrzymała się w windzie tylko godzinę. Obraziłam czyjeś leniwe sumienie.

Dziś nie pracuję w korporacji, ale mieszkam w wieżowcu, w którym każdego dnia spotykam się z ludźmi jeżdżącymi windą na I piętro. Pomyślałam sobie zatem, że może dziś potrzebne są nam nowe społeczne kampanie. XXI wiek przyniósł ze sobą tyle wynalazków i udogodnień, że świat wraz z nimi zwariował. Wszystko chcemy zrobić tak, żeby się czasem za bardzo nie zmęczyć. A potem ze zdziwieniem przyjmujemy diagnozy dotyczące nadciśnienia, cukrzycy, chorób serca. Czy ktoś z chorych choć przez chwilę zastanowił się, że ma je na własne życzenie? Nie sądzę. Wychodząc od lekarza z przygnębieniem, wsiadają do windy na pierwszym piętrze. Tym razem po to, żeby zjechać do apteki po leki.

Dlaczego więc nie opublikować w windach napisów – chociażby krótkich komunikatów – jak na paczkach od papierosów, że:

– Już podczas 10 minut wbiegania po stopniach możesz spalić 150 kalorii (podczas powolnego wspinania się na kolejne piętra tracimy ok. 80 kcal podczas 10 minut).

– chodzenie po schodach usprawnia pracę naszego układu krwionośnego, dotlenia organizm i pobudza go do pracy, poprawia kondycję i doskonale wpływa na mięśnie nóg;

– wyniki badań dowodzą, że wchodzenie i schodzenie po schodach przez trzy miesiące, bez używania windy, bardzo znacząco poprawia kondycję. Dzięki temu aż o 15 proc. spada ryzyko przedwczesnej śmierci;>

– wśród badanych zaobserwowano również wyraźne zmniejszenie obwodu w talii, tkanki tłuszczowej, ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu, które często występują przy chorobach serca.

Mało konkretów? Kolejne badania – tym razem pracowników szpitala. 69 osób przez 12 tygodni zamiast windy używało schodów w pracy. Oto wyniki:

– pojemność płuc – 8,6% w górę;
– tkanka tłuszczowa – 1,7% w dół;
– obwód w talii – 1,8% w dół;
– ciśnienie rozkurczowe – 2,3% w dół;
– cholesterol LDL – 3,9% w dół.

Może to kogoś RUSZY?

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na kanapie

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz oderwać się od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Kobieta ćwiczy

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

×