Przejdź do treści

Komu potrzebna jest drzemka?

Komu potrzebna jest drzemka?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Editing friends, czyli porządki wśród znajomych. „Warto co jakiś czas przejrzeć spis swoich kontaktów” – radzi psycholog dr Joanna Heidtman
Rozciąganie pleców na sportowo
Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia
„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię
5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Przydaje się każdemu. Ale małe dzieci nie bez powodu śpią więcej. Ich organizm domaga się snu, bo właśnie dzięki niemu nie tylko odpoczywają, ale także rosną i… utrwalają wiedzę.

Regularne drzemki są kluczem do efektywnej nauki i rozwoju pamięci. Takie są wnioski z eksperymentu przeprowadzonego przez naukowców z University of Sheffield. Badaniem objęto niemowlęta w wieku od 6 do 12 miesięcy. Maluchom prezentowano trzy nowe czynności, w tym zabawę nakładaną na rękę pacynką. Potem połowa dzieci zapadła w dłuższą drzemkę. Reszta nie spała wcale albo ich sen trwał krócej niż 30 minut. Następnego dnia niemowlaki zachęcono do powtórzenia tego, czego się nauczyły. Rezultat badania, opublikowany w „Proceedings of the National Academy of Sciences”, można streścić w jednym zdaniu: słodki sen niemowlęcia jest w procesie nauki sprawą kluczową. Dzieciaki mające za sobą solidną drzemkę powtarzały średnio 1,5 nowego zadania. Te, które drzemały krótko albo nie spały wcale, nie nauczyły się niczego. Zaskoczeni? Dotychczas sądzono, że najlepiej przyswajamy wiedzę, gdy jesteśmy w pełni obudzeni i wypoczęci, a okazuje się, że (przynajmniej w przypadku niemowląt) jest inaczej.  Najbardziej efektywne są chwile przed zaśnięciem, ale wyłącznie pod warunkiem, że sen będzie trwał dłużej niż pół godziny. Zamknięcie oczu na kwadrans w nauce nie pomoże. Wynik badania to też naukowe potwierdzenie ogromnej roli czytania dzieciom „do poduszki”. Schemat ucz się – śpij – zapamiętaj najmłodszym zdecydowanie wychodzi na zdrowie.

Ale to nie wszystko w temacie dziecięcych snów.  Zupełnie niedawno specjalistyczną prasę obiegły wyniki innego badania sygnowanego tym razem przez grupę australijskich naukowców. Sensacyjne nagłówki krzyczały: „Dzieci powyżej 2. roku życia nie powinny spać w dzień!”. O co chodzi? Badanie, a raczej analiza przeprowadzonych wcześniej w różnych ośrodkach testów, skupiło się na wpływie drzemki na różne aspekty zdrowia dziecka, w tym na zdolności poznawcze, jakość snu nocnego i otyłość. Naukowcy porównali wyniki dostępnych badań, szukając wspólnego mianownika. Wnioski z przeprowadzonych eksperymentów pokrywały się tylko w jednym punkcie: dzieci, które skończyły 2 lata, potrzebują więcej czasu na zaśnięcie wieczorem, jeśli drzemały w ciągu dnia. Stąd wziął się cały medialny szum. Czy to przełomowe odkrycie? Nie. Czy mamy kategorycznie zakazać dwulatkom drzemek? Też nie. Czy jakiekolwiek dziecko, śpiące w dzień, bez trudu uśnie o zwyczajowej porze wieczorem? Pewnie będzie to niewielka grupa, bo zwykłe życiowe doświadczenie podpowiada, że maluchy wyspane szaleją po nocy i trudno je spacyfikować. Co więc nam daje dostarczona przez badaczy wiedza? Ano to, żeby obserwować swoje dzieci i znać ich dobowy rytm. Pory zasypiania, długość drzemki, czas gdy powinny być już wieczorem w łóżku. Rolą rodziców jest zrozumieć dziecięce zwyczaje i potrzeby dotyczące snu. W ogromnej większości przypadków i bez pomocy ekspertówrobimy to dobrze. Jesteśmy w stanie określić, czy maluchy śpią wystarczająco długo po ich zachowaniu w ciągu dnia. Wiemy, kiedy robią się senne, i potrafimy przewidzieć, co się stanie, gdy zwyczajowego snu zabraknie. Co więc wskazuje, że snu jest za mało? Dzieci trudno rano dobudzić, w weekendy śpią przynajmniej 2 godziny dłużej niż w „dni robocze”, zdarza im się zasypiać w najmniej oczekiwanym momencie, np. podczas krótkiej jazdy samochodem.  Do tego są marudne, rozdrażnione, naburmuszone – takie objawy rodzice diagnozują bez pudła.

Pomijając naukową wiedzę i przeprowadzane przez ekspertów badania, są tacy, którzy twierdzą, że dziecięce drzemki najbardziej potrzebne są rodzicom. Bywają przecież dni, że z utęsknieniem czekamy, gdy sen, choćby krótkotrwały, zmorzy i niemowlaka, i kilkulatka. Prawda?

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Strażak i chłopiec

Strażak pozwala niewidomemu chłopcu 'obejrzeć’ swój uniform. Wideo ściska za serce

Blake Lively

Blake Lively pokazała ciążowy brzuch w ważnej sprawie. „Wszyscy możecie coś zmienić”

Syrenka Ariel

Dziewczynki z radością reagują na ciemnoskórą Ariel. „Mamo, ona wygląda jak ja” – krzyczą z zachwytu

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

Katarzyna Sokołowska

Katarzyna Sokołowska o późnym macierzyństwie: „Właśnie teraz będę mogła synowi poświęcić więcej czasu i uwagi niż 10 lat wcześniej”

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Jadwiga Korzeniewska: „Nie widzę siebie w roli matki i nie mam poczucia, że przez to czegoś mi brakuje”

Zamiast pójść spać, patrzysz w smartfon? To może być tzw. revenge bedtime procrastination

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Matka trzyma na rękach dziecko. Stoją przed pociągiem

W chaosie wojny kwitnie handel dziećmi. „Handlarze wkraczają do sierocińców, korzystając z braku nadzoru”

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Myszka Mickey

Uściski wracają do Disneylandu! Po dwóch latach pandemii COVID-19

„Synku, jesteś naszym aniołkiem. Zawsze będziemy cię kochać”. Ronaldo poinformował o stracie syna

Zamiast kupić iPhone’a, kupiła kamizelkę kuloodporną. Historia 7-latki z Ukrainy chwyta za serce

Tweet/ Anastasiia Lapatina

Gotowa była umrzeć, żeby ocalić dziecko. Zdjęcie Olgi z Kijowa staje się symbolem

Dzieci

„Chcę żyć”, „Proszę, uratujcie moje życie” – ukraińskie dzieci z poruszającym apelem do państw NATO

Kobieta trzyma dziecko na rękach

UNICEF: Ponad milion dzieci uciekło z Ukrainy przed wojną do krajów sąsiednich. „Dzieci w Ukrainie rozpaczliwie potrzebują pokoju”

Ukraiński chłopiec

Zapłakany ukraiński chłopiec przekroczył granicę w Medyce. To wideo rozdziera serce

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×