Przejdź do treści

Jak w tydzień zresetować cykl dobowy?

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej

Walka z cyklem dobowym jest trudna i na ogół przegrana. Ten jest bowiem – inaczej niż się na ogół myśli – regulowany przez geny oraz biologię organizmu, a nie lenistwo i przyzwyczajenia. Można go jednak regulować, nastrajać i resetować. Można, a nawet trzeba.

Trzeba, bo żyjemy w świecie, w którym z równowagi wytrąca go wszystko – od sztucznego światła, przez miejską łunę, telewizor i podróże, po wyświetlacz telefonu i diody domowej elektroniki.

Z odpowiedzią, jak temu zaradzić, pospieszył zespół psychologów z Kansas, który mówi: wystarczy wyjechać na siedmiodniowy kemping. Do badania – to niestety było niewielkie – zaangażowano sześciu mężczyzn i dwie kobiety. Uczestnicy przez tydzień żyli tak jak zawsze, a kolejny tydzień spędzili pod namiotem w Górach Skalistych. Co ważnie, nie mieli dostępu do sztucznego światła, a jedynie do słońca oraz ognisk. Następnie naukowcy porównywali zmiany w cyklu dobowym, ekspozycje na światło dzienne, ale też poziomy melatoniny odpowiadającej za senność lub jej brak.

Ciekawostką było to, że ludzie – wycieczka odbyła się w zimie – cztery razy dłużej niż podczas pobytu w domach byli „wystawieni” na działanie światła słonecznego. Ważniejszym odkryciem było jednak to, że wystarczył tydzień, by cykl dobowy uczestników dostosował się do naturalnego rytmu dnia i nocy i zaczął reagować na wschody oraz zachody słońca. Widać to było nie tylko w samopoczuciu, ale też w zmianach poziomu melatoniny. Jej produkcja zaczynała się 2 godz. wcześniej. Także wcześniej, o około 50 minut, jeszcze w czasie snu, zaczynało jej ubywać.

To sugeruje, że jeżeli cykl dobowy człowieka i sen są zsynchronizowane z naturalnym cyklem dnia i nocy, to najgorszy moment dla sprawności jego mózgu przesuwa się na czas przed pobudką. Dzięki temu łatwiej jest się rozbudzić o poranku – donosili autorzy badania, którego wyniki zostały opublikowane na łamach „Current Biology”. Efekty było widać podobno już po trzech dniach. Problem był tylko taki, że miały charakter chwilowego „resetu”. Wraz z powrotem do miasta wszystko wracało do braku normy. Sztuczne światło – szczególnie niebieskie – oszukiwało mózg co do pory dnia, a  ekspozycja na słońce drastycznie spadała i cykl dobowy znów wariował.

Chcąc, by dobra zmiana trwała dłużej, trzeba było o niego zadbać. Co w warunkach życia mieszczucha można zrobić, wyrzucając urządzenia elektroniczne i telefony z sypialni oraz jej okolic, unikając wieczorno-nocnej telewizji oraz maksymalizując spacery, które pozwalają chłonąć światło słoneczne. A także męcząc się fizycznie w ciągu dnia, co świetnie robi na dobre zasypianie.

Warto, bo cykl dobowy jest bardzo, ale to bardzo ważny. Wpływa nie tylko na nastrój, kondycję intelektualną i stabilność psychiczną. Także na ryzyko zawału serca, a nawet cukrzycy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy

Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy

Sylwia Sikorska: Kubeczek menstruacyjny ma tylko jedną wadę, można zapomnieć, że ma się okres

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Christian Eriksen

 „To co, uratowało Eriksena, to szybka reakcja jego kolegów!”. Lekarka apeluje, by nie bać się udzielać pierwszej pomocy

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Naomi Osaka: Jestem Azjatką, jestem czarnoskóra, jestem kobietą, jestem zwyczajna, ale dobra w tenisa

„Dajemy wbijać się w kompleksy i niskie poczucie własnej wartości przez osoby obce, zamiast spojrzeć w lustro i powiedzieć głośno: jestem piękna!” – mówi dr n. med. Katarzyna Skórzewska

Zioła w domu – jakie i jak uprawiać na parapecie lub balkonie

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Aurélia Blanc

Aurélia Blanc: Mężczyźni, którzy chcą przeciwdziałać seksizmowi, mają spore pole do popisu. I niekoniecznie muszą być aktywistami

II piknik kampanii #pomacajsie – Zdrowie w Twoich Rękach już 12 czerwca w Warszawie na Polach Mokotowskich!

Agnieszka Kaczorowska-Pela skrytykowała „modę na brzydotę”. Jej post nie spodobał się aktywistkom

„Zwyczajne życie może być całkiem przyjemne” – mówi KURA. Też ją śledzisz na FB?

Agata Głyda: nasze ciało nie jest po to, aby ładnie wyglądało

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Choroba Morgellonów – przyczyny, objawy, leczenie

Oprah Winfrey: Każdy z nas nosi w sobie coś niewidocznego dla innych. Jeśli nie jest to przepracowane, może przerodzić się w zaburzenie

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

amila Raczyńska-Chomyn, doula i edukatorka seksualna, mówi o tym, dlaczego wstydzimy się miesiączki

Dlaczego wstydzimy się miesiączki? Rozmowa z Kamilą Raczyńską-Chomyn [WIDEO]

Magdalena i Grzegorz Łapanowscy

Less waste według Magdaleny Łapanowskiej. „Nie chodzi o wielkie wyrzeczenia”

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku