Przejdź do treści

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kobiety na TikToku jednoczą się w sprawie zakazu aborcji w Stanach Zjednoczonych i Polsce. „Jeśli potrzebujesz aborcji, przyjedź do mnie”
Ciałopozytywna tiktokerka padła ofiarą hejtu. Powód? Wysportowany mąż!
„W 93,5 proc. byłam osobą nieżyjącą. W jednej chwili straciłam wszystko. Ale po stracie też jest życie” – mówi Aleksandra Cymerman, która pomaga osobom dotkniętym traumą
„Pozytywne Wibracje na wakacje”. Festiwal Wibracje już po raz szósty!
Eutanazja dla dzieci poniżej 12. roku życia? Holenderski minister zdrowia przedstawił projekt

Statystyki są ponure. Tylko 5 procent z nas wytrwa w noworocznych postanowieniach. Dlaczego? Bo planujemy je zbyt późno. Siłę woli trzeba trenować, i to przynajmniej rok wcześniej…

Tematu postanowień noworocznych pominąć tutaj nie można. Po pierwsze dlatego, że w dużej mierze dotyczą one właśnie zdrowia – według danych OBOP, 42 proc. z nas zapowiada przejście na dietę, rzucenie palenia i ograniczenie picia alkoholu od nowego roku. A po drugie, szkoda zmarnować ten zapał, jaki nam wtedy towarzyszy. Szkoda zmarnować, bo, niestety, okazuje się, że tylko co 20. Polak dopnie swego. Jak już coś postanawiać, to robić! Jednak to nie jest proste, a cała zagadka kryje się w naszym mózgu. Wszystko wskazuje na to, że musimy zacząć trenować siłę woli już nawet rok wcześniej. Inaczej z dużym prawdopodobieństwem nasze plany wezmą w łeb.

Badania dowodzą, że łatwiej wytrwać nam w postanowieniach, które wynikają przede wszystkim z naszej wewnętrznej potrzeby, a nie presji rodziny lub kolegów z pracy. Pewien eksperyment z udziałem 128 otyłych osób jasno pokazał, że osoby, które odchudzają się, bo chcą być po prostu zdrowe, osiągają swój cel częściej, niż te, które robią to pod naciskiem przyjaciół czy rodziny. Druga ważna kwestia to siła woli. Nie myślcie jednak, że można ją mieć lub nie. „Siła woli jest jak mięsień” – uważa psycholog Roy Baumeister, autor cenionej książki Siła woli. Odkryjmy na nowo to, co w człowieku najpotężniejsze – „Jej ilość w dowolnym momencie może wzrastać lub spadać, ale jeśli będziesz ją trenował, stanie się mocniejsza” – uważa. Druga strona medalu jest taka, że siłę woli można przetrenować i wyczerpać…

Zacznijmy od tego, że szare komórki, które za nią odpowiadają znajdują się w korze przedczołowej – to region mózgu leżący najbardziej z przodu, zaraz za czołem. Ta część odpowiada też za pamięć, planowanie, rozważanie konsekwencji oraz hamowanie gwałtownych stanów emocjonalnych. Gdy skupiamy się na postanowieniach noworocznych, potrzebujemy naprawdę dużych pokładów siły woli – tak dużych, że nasz mózg może zwyczajnie tego nie udźwignąć.  Tak jak w innym eksperymencie: dwie grupy studentów były poproszone o zapamiętanie ciągu dwóch lub siedmiu cyfr. W międzyczasie zaproponowano im czekoladowe ciasto lub porcję owoców. Okazało się, że studenci, którzy mieli zapamiętać dłuższy ciąg cyfr, dwa razy częściej wybierali kawałek ciasta. Dlaczego? Zdaniem autora – profesora Shiv ze Stanford – te dodatkowe cyfry do zapamiętania obciążyły wspomnianą część mózgu, przez co trudniej było uczestnikom odmówić deseru czekoladowego. Kluczem do sukcesu jest trening.

Baumeister dowiódł, że siła woli to zasilana glukozą prawdziwa forma mentalnej energii, która jest wykorzystywana, gdy starasz się wytrwać w swoich postanowieniach. Dlatego jeśli nie trenujemy, ciężej nam osiągnąć sukces. O tym, jak to robić, pisze w swojej książce. Warto ją przeczytać, aby poznać i wydobyć pokłady, które w nas drzemią i dopiero planować wielkie zmiany. Stawianie sobie noworocznych celów w grudniu może okazać się bowiem ciężarem nie do udźwignięcia. I to ma swoje naukowe uzasadnienie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta z balonami

„Postanowienia nie powinny być tylko noworoczne – powinny być długoterminowe, możliwe do zrealizowania, uwzględniające nasze potrzeby i ograniczenia” – piszą eksperci z Centrum Terapii Haak

Szukasz konstruktywnych postanowień noworocznych? "Na start chciałabym zachęcić do śledzenia ilości i częstotliwości spożycia alkoholu" - pisze Anna Cykowska

„Alkoholizm to zarówno uzależnienie od dobrej lampeczki wina do każdego obiadu, jak i od wódeczki w drinku po ciężkim dniu pracy” – uważa Anna Cykowska

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

zamyślona kobieta

Jak powstaje nowy nawyk? Co zrobić, żeby zmiana się udała?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Podpowiada psycholożka

Postanowienia noworoczne – to może się udać!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Lepszy wskok w Nowy Rok

Lepszy wskok w Nowy Rok

Kobieta

Kamila Kalińczak: „Stygmatyzowanie, poniżanie i obrażanie bezdzietnych kobiet musi się skończyć”

Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów

„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji

Przemysław Czarnek

Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”

Kobiety protestują

Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie

Protestujące kobiety w USA

Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Lekarz

Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×