Przejdź do treści

Henryk Szost. Jak trenuje prawdziwy maratończyk?

Henryk Szost. Jak trenuje prawdziwy maratończyk?
Henryk Szost na treningu. Zdjęcie: Facebook
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Henryk Szost to mistrz i rekordzista Polski w maratonie. Czas: 2:07:39. Jak trenuje ktoś, dla kogo bieganie maratonów to zawód i sposób zarabiania pieniędzy?

Muszę przyznać, że kiedy przeczytałam wywiad z Henrykiem w Dużym Formacie (nr 5/1116, 5 II 2015) wbiło mnie w fotel. Bo oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że żeby mieć w sporcie wyniki trzeba trenować, ale to, ile biega zawodowy maratończyk przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Henryk trenuje dwa razy dziennie, sześć dni w tygodniu. Kiedyś przebiegał 200 km w tygodniu, dzisiaj „starcza mu” 170. Startuje w dwóch – trzech maratonach w ciągu roku. Do każdego podchodzi w nowych butach. Twierdzi, że to dlatego, że darzy je dużym szacunkiem (maratony, rzecz jasna). W ciągu roku zużywa około 10 par butów. Dlaczego tak dużo? Bo nie chce biegać w tych, które straciły amortyzację – w takich butach łatwo nabawić się kontuzji.

Chociaż maratony biega regularnie i od lat, on też twierdzi, że na trasie spotyka się „ze ścianą”. Zaczyna się jakoś po 30. kilometrze. Ból wszystkiego („bolą nawet włosy”), wrażenie rozrywania mięśni, ogólne osłabienie organizmu. W głowie co chwilę pojawia się myśl „A może by tak zejść, nie męczyć się już?” Ale Henryk się temu nie poddaje. Trochę się oszukuje („Dobra, jeszcze dycha”, mówi do siebie po 30. kilometrze, chociaz do mety zostało 12). Twierdzi, że jest silny psychicznie, bo połowę dzieciństwa spędził w szpitalach. Był bardzo chorowity, łapał wszystko. Dziś, jak można łatwo się domyślić, już nie choruje.

Henryk nie łudzi się, że kiedyś pobiegnie tak szybko, jak np. Kenijczycy czy Etiopczycy. Nie chodzi o to, że oni na co dzień uciekają lwom i tygrysom, dlatego więc biegaja szybciej niz Europejczycy (co ponoć jest powszechną opinią). Po prostu w Afryce bieganie to potężny biznes. Mają fizjoterapeutów, menadźerów, setki zawodowych biegaczy. Ci, którzy trenują, całe życie podporządkowują bieganiu – nic innego nie robią. A do tego trenują na wysokości 2 – 2,5 tysiąca metrów, a to ponoć idealne warunki do tego typu treningu.

Maraton to również specjalna dieta. Zaczyna się mniej więcej tydzień przed startem, od kilku dni wyłącznie białkowych. Biały ser, mięso, ryba, wszystko gotowane, żeby nie obciążać watroby. A kiedy organizm nie ma już siły (białko nie daje energii), wchodzą węglowodany. Makarony, drożdżówki, cukier. Wszystko po to, żeby zgromadzić w organizmie wystarczającą ilość energii, potrzebną właśnie na 30 kilometrze. Organizm maratończyka nie ma zapasów (czyli tłuszczu), z których mógłby korzystac w kryzysie.

Henryk twierdzi, że nie jest uzależniony od biegania. Po każdym maratonie przestaje biegać na wiele dni. Daje organizmowy odpocząć i porządnie się zregenerować. Przetrenowanie gorsze może być gorsze od braku treningu. Buty do biegania zakłada dopiero wtedy, kiedy czuje, że naprawdę ma ochotę się przebiec. Organizm sam najlepiej wie, kiedy wrócić do pracy.

„Po minięciu linni mety moja aktywność sportowa ogranicza się co najwyżej do krótkich spacerów. Po tak ogromnym wysiłku ogranizm potrzebuję dużo czasu na regenerację. Musimy pamiętać, że człowiek jest kruchą istotą, która musi dbać o swoje zdrowie. Nadmiar treningów i chorobliwa chęć nabijania kolejnych kilometrów może mieć efekt przeciwny do zamierzonego. Miesiąc po przebiegnięciu maratonu oddaje się innym przyjemnością, pomimo tego, że całym sercem jestem z bieganiem. Gdy czuję, że mój organizm jest wypoczęty i naładowany ogromną dawką energii, wiem, że najwyższa pora ubrać buty do biegania i małymi kroczkami dążyć do kolejnych celów. Każdy ma swój mały zegar biologiczny i nie warto powielać stereotypowych wzorców. Jedni regenerują się bardzo szybko, inni potrzebują dużo odpoczynku. Największą sztuką biegania jest umiejętność słuchania swojego organizmu. Nie ma innej recepty na zwycięstwo”.

(Henryk Szost, Facebook)

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia