Przejdź do treści

Henryk Szost. Jak trenuje prawdziwy maratończyk?

Henryk Szost. Jak trenuje prawdziwy maratończyk?
Henryk Szost na treningu. Zdjęcie: Facebook
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką
Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają
Kobieta
Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?
Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages
„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Henryk Szost to mistrz i rekordzista Polski w maratonie. Czas: 2:07:39. Jak trenuje ktoś, dla kogo bieganie maratonów to zawód i sposób zarabiania pieniędzy?

Muszę przyznać, że kiedy przeczytałam wywiad z Henrykiem w Dużym Formacie (nr 5/1116, 5 II 2015) wbiło mnie w fotel. Bo oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że żeby mieć w sporcie wyniki trzeba trenować, ale to, ile biega zawodowy maratończyk przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Henryk trenuje dwa razy dziennie, sześć dni w tygodniu. Kiedyś przebiegał 200 km w tygodniu, dzisiaj „starcza mu” 170. Startuje w dwóch – trzech maratonach w ciągu roku. Do każdego podchodzi w nowych butach. Twierdzi, że to dlatego, że darzy je dużym szacunkiem (maratony, rzecz jasna). W ciągu roku zużywa około 10 par butów. Dlaczego tak dużo? Bo nie chce biegać w tych, które straciły amortyzację – w takich butach łatwo nabawić się kontuzji.

Chociaż maratony biega regularnie i od lat, on też twierdzi, że na trasie spotyka się „ze ścianą”. Zaczyna się jakoś po 30. kilometrze. Ból wszystkiego („bolą nawet włosy”), wrażenie rozrywania mięśni, ogólne osłabienie organizmu. W głowie co chwilę pojawia się myśl „A może by tak zejść, nie męczyć się już?” Ale Henryk się temu nie poddaje. Trochę się oszukuje („Dobra, jeszcze dycha”, mówi do siebie po 30. kilometrze, chociaz do mety zostało 12). Twierdzi, że jest silny psychicznie, bo połowę dzieciństwa spędził w szpitalach. Był bardzo chorowity, łapał wszystko. Dziś, jak można łatwo się domyślić, już nie choruje.

Henryk nie łudzi się, że kiedyś pobiegnie tak szybko, jak np. Kenijczycy czy Etiopczycy. Nie chodzi o to, że oni na co dzień uciekają lwom i tygrysom, dlatego więc biegaja szybciej niz Europejczycy (co ponoć jest powszechną opinią). Po prostu w Afryce bieganie to potężny biznes. Mają fizjoterapeutów, menadźerów, setki zawodowych biegaczy. Ci, którzy trenują, całe życie podporządkowują bieganiu – nic innego nie robią. A do tego trenują na wysokości 2 – 2,5 tysiąca metrów, a to ponoć idealne warunki do tego typu treningu.

Maraton to również specjalna dieta. Zaczyna się mniej więcej tydzień przed startem, od kilku dni wyłącznie białkowych. Biały ser, mięso, ryba, wszystko gotowane, żeby nie obciążać watroby. A kiedy organizm nie ma już siły (białko nie daje energii), wchodzą węglowodany. Makarony, drożdżówki, cukier. Wszystko po to, żeby zgromadzić w organizmie wystarczającą ilość energii, potrzebną właśnie na 30 kilometrze. Organizm maratończyka nie ma zapasów (czyli tłuszczu), z których mógłby korzystac w kryzysie.

Henryk twierdzi, że nie jest uzależniony od biegania. Po każdym maratonie przestaje biegać na wiele dni. Daje organizmowy odpocząć i porządnie się zregenerować. Przetrenowanie gorsze może być gorsze od braku treningu. Buty do biegania zakłada dopiero wtedy, kiedy czuje, że naprawdę ma ochotę się przebiec. Organizm sam najlepiej wie, kiedy wrócić do pracy.

„Po minięciu linni mety moja aktywność sportowa ogranicza się co najwyżej do krótkich spacerów. Po tak ogromnym wysiłku ogranizm potrzebuję dużo czasu na regenerację. Musimy pamiętać, że człowiek jest kruchą istotą, która musi dbać o swoje zdrowie. Nadmiar treningów i chorobliwa chęć nabijania kolejnych kilometrów może mieć efekt przeciwny do zamierzonego. Miesiąc po przebiegnięciu maratonu oddaje się innym przyjemnością, pomimo tego, że całym sercem jestem z bieganiem. Gdy czuję, że mój organizm jest wypoczęty i naładowany ogromną dawką energii, wiem, że najwyższa pora ubrać buty do biegania i małymi kroczkami dążyć do kolejnych celów. Każdy ma swój mały zegar biologiczny i nie warto powielać stereotypowych wzorców. Jedni regenerują się bardzo szybko, inni potrzebują dużo odpoczynku. Największą sztuką biegania jest umiejętność słuchania swojego organizmu. Nie ma innej recepty na zwycięstwo”.

(Henryk Szost, Facebook)

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem