Przejdź do treści

Geny czy doświadczenia – co wywołuje problemy psychiczne?

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"
Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”
Kobieta
„Biustonosz jest fałszywą potrzebą”. Ekspert wyjaśnia, dlaczego nienoszenie stanika jest zdrowsze dla piersi
Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. "Sport jest dla każdej osoby"
Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. „Sport jest dla każdej osoby”
Tommy Dorfman
Tommy Dorfman z „13 powodów” dokonuje coming outu: Jestem transpłciową kobietą. Posługuję się zaimkami: ona/jej
Dyskont wycofuje koszulki z Anoreksiem
Sieć sklepów przeprasza za kontrowersyjne koszulki z Anoreksiem. I wycofuje je ze sprzedaży!

To pytanie kluczowe. Bo jeśli geny, to cóż możemy zrobić? Niewiele. Jeśli nasze osobiste przeżycia, to już lepiej – jest szansa na pozbycie się problemu. Tylko czy nauka nie idzie przypadkiem prosto w ślepy zaułek?

Profesor Richard Bentall, z Uniwersytetu w Liverpoolu, cytowany w The Telegraph, tłumaczy, że wydajemy mnóstwo pieniędzy na urządzenia skanujące ludzki mózg oraz maszyny do sekwencjonowania genów, podczas gdy działania w kierunku zrozumienia psychologicznych i społecznych mechanizmów rozwoju problemów psychicznych są ignorowane. Jak się żali, tamtejsi naukowcy nie mają szans na otrzymanie środków na tego rodzaju badania. Jeden z największych badawczych instytutów w Wielkiej Brytanii, Medical Research Council, wydał w ciągu ostatnich dziesięciu lat setki milionów funtów na identyfikowanie biologicznych i genetycznych czynników wywołujących choroby psychiczne. Wiele wskazuje na to, że niepotrzebnie. Część naukowców uważa, że ślepo brniemy w kierunku szukania wewnętrznych przyczyn chorób mentalnych, zamiast inwestować w to, co realnie przyniesie nam korzyści.

Jeśli tak jest, to możemy mieć wkrótce poważny problem. O tym, że sprawa nie może czekać, świadczą liczby. W Polsce chociażby, jak wynika z badania CBOS, aż 86 proc. osób odczuwa zdenerwowanie i rozdrażnienie a 54 proc. ma objawy depresji. Łykamy też coraz więcej antydepresantów – wg danych IMS Health sprzedaż środków antydepresyjnych w Europie wzrosła od 2012 roku o 20 procent. Niepokojące są też ostatnie doniesienia o rosnącej liczbie młodych osób cierpiących na depresję. Z drugiej strony to potwierdza, że do rozwoju zaburzeń psychicznych przyczyniają się zmiany społeczne. Jedna z brytyjskich analiz pokazała na przykład, że co trzeci odwiedzający chirurga doświadcza w następstwie tego problemów z psychiką.

Choć mamy sukcesy w odkrywaniu genów, które sprawiają, że człowiek jest podatniejszy na choroby (np. mutacje genów BRCA w przypadku raka piersi, mutacja RET sprzyjająca rozwojowi raka tarczycy lub genu MLH1 – rakowi jelita grubego), to jednak eksperci przyznają, że prawdziwe przyczyny lęków czy depresji pochodzą z otoczenia i doświadczeń życiowych.

Sporą winę za taki stan rzeczy ponosi między innymi bardzo szybkie tempo życia. Pierwszy krok do sukcesu to zwolnienie obrotów. Jak to robić? Spróbujcie z naszymi wskazówkami: Odpoczywać trzeba się nauczyć.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

„Medic’s Funk” – Chór Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

„Medic’s Funk” – Chór Śląskiego Uniwersytetu Medycznego podbija internet parodią przeboju Bruno Marsa i Marka Ronsona

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona