Przejdź do treści

Dzień Uwagi

Dzień Uwagi
Zdziwisz się, jak wiele może się wydarzyć w Dniu Uwagi... Ilustracja: Luiza Kwiatkowska | www.behance.net/luilula
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska
Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają
Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!
Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Bądź uważny – łatwo powiedzieć. Stałe utrzymywanie uwagi w chwili obecnej jest niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Osobom, które pytają mnie, jak trenować uważność, proponuję ćwiczenie zalecane przez mistrza zen Thich Nhat Hanha: Dzień Uwagi.

Najlepiej Dniem Uwagi uczynić sobotę. Po całym tygodniu aktywności, ale jeszcze bez gorączkowego oddechu poniedziałku na plecach, będzie idealna, by uczynić z niej święto uważności. W dłuższej perspektywie nie ma znaczenia, który dzień tygodnia wybierzemy, jednak początkującym łatwiej będzie wykonać to ćwiczenie w dniu wolnym od pracy, kiedy świat naturalnie zwalnia i spontanicznie pojawia się przestrzeń na przestawienie się z trybu działania w tryb bycia.

W Dniu Uwagi po przebudzeniu nie wyskakuj od razu z łóżka. Uśmiechnij się do siebie. Zrób kilka głębokich, świadomych oddechów. Przeciągnij się powoli. Odczuj wdzięczność, że zaczął się dla ciebie nowy, szczególny dzień. Następnie poświeć minimum 10 minut na medytację z oddechem. Gdy skończysz, daj sobie chwilę, by poobserwować swoje samopoczucie po wykonaniu ćwiczenia. Potem przystąp do swoich codziennych zadań, jednak wykonuj je powoli i bez napięcia. Ciesz się każdą czynnością, którą wykonujesz, i zanurz się w niej, choćby nie wiem jak była banalna i zwykła. Umyj zęby uważnie i pościel łóżko świadomie. Przygotuj sobie odświętne śniadanie i poświeć na nie co najmniej pół godziny. Delektuj się każdym kęsem. Kawę wypij powoli, nie jednym haustem.

Cokolwiek masz do zrobienie w Dniu Uwagi, bądź w tej czynności całkowicie. Nie myśl o tym, co jest do zrobienia za chwilę. Gdy sprzątasz, sprzątaj, gdy rozwieszasz pranie, rozwieszaj pranie. Gdy skończysz jedno, bierz się za drugie. Nie wprowadzaj chaosu. Nie odrywaj się od porządków, by wykonać telefon lub zabrać się za cokolwiek innego, co akurat zaprzątnęło twoją uwagę. Na wszystko znajdziesz czas.

Z takim nastawieniem wybierz się na przechadzkę. Zwracaj uwagę na swój oddech, na to, jak stawiasz kroki. Dostosuj rytm chodzenia do rytmu oddechu. Zatrzymaj się przy straganach z warzywami, porozmawiaj ze sprzedawcami, muśnij koper, powąchaj pomidora, wybierz najpiękniejsze produkty na obiad. Kup kwiaty. W domu ułóż z nich bukiet i postaw tam, gdzie będą prezentowały się najpiękniej. Ciesz nimi oko. Zauważ, jak pięknie układa się na nich światło, o każdej godzinie dnia inaczej. A może zechcesz je narysować? Cokolwiek robisz w Dniu Uwagi, wykonuj tę czynność z radością i bez pośpiechu i nie nadawaj czynnościom rangi. To nie określone działanie jest ważne, to twoja w nim obecność takim je czyni. Z takim samym zaangażowaniem ugotuj obiad, zjedz go i posprzątaj po nim. Każdy etap może być tak samo przyjemny i zajmujący, to tylko kwestia twojej uważności w danym momencie.

Pamiętaj, że uważność lubi ciszę. Umów się ze sobą, że w Dniu Uwagi świadomie wyłączysz telewizor, radio, telefon, komputer. Niech nie rozpraszają twojej medytacyjnej uwagi. Zwracaj też baczną uwagę na wypowiadane w tym dniu treści. Możesz mówić, ale nie za dużo, gdyż mówiąc, tracisz energię uważności. Zanim pójdziesz spać, opisz cały Dzień Uwagi – zdziwisz się, jak wiele, dzięki Twojej uważności, się w nim dziś wydarzyło.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rytuały na lepsze samopoczucie, czyli 7 pomysłów, jak o siebie zadbać

Oczyszczanie szałwią białą

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

Julia Marcinowska

„Malowanie mandali to przede wszystkim niesamowity relaks, ale dla mnie to też swoista droga z głowy do przestrzeni serca” – mówi Julia Marcinowska

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Aurelia Szokal, nauczycielka uważności: mindfulness dystansuje od sytuacji samej w sobie, pozwala ci obejrzeć ją z boku jak stopklatkę w kinie

Aurelia Szokal / arch. prywatne

Mindfulness w czasach zarazy. Czy uważność może nam pomóc nie zwariować? Aurelia Szokal odpowiada

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Trening mindfulness

Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto?

Czy umiesz zmywać naczynia?

Czy umiesz zmywać naczynia? Dowiedz się, jak uczynić z tej banalnej czynności ciekawe wydarzenie

kobieta nurkująca w wodzie

Freediving – podwodna medytacja

„Wielofunkcyjność i bycie superbohaterką już mnie nie interesuje” – mówi psychoterapeutka Olga Paszkowska

Jaka jest dla ciebie TA chwila? Zastanów się dobrze. Radzi Kasia Bem

Poproś siebie o chwilę uwagi. Kasia Bem radzi, jak żyć „tu i teraz”

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Lekarz

Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×