Przejdź do treści

Dzień Uwagi

Dzień Uwagi
Zdziwisz się, jak wiele może się wydarzyć w Dniu Uwagi... Ilustracja: Luiza Kwiatkowska | www.behance.net/luilula
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ludzie w klubie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek

Bądź uważny – łatwo powiedzieć. Stałe utrzymywanie uwagi w chwili obecnej jest niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Osobom, które pytają mnie, jak trenować uważność, proponuję ćwiczenie zalecane przez mistrza zen Thich Nhat Hanha: Dzień Uwagi.

Najlepiej Dniem Uwagi uczynić sobotę. Po całym tygodniu aktywności, ale jeszcze bez gorączkowego oddechu poniedziałku na plecach, będzie idealna, by uczynić z niej święto uważności. W dłuższej perspektywie nie ma znaczenia, który dzień tygodnia wybierzemy, jednak początkującym łatwiej będzie wykonać to ćwiczenie w dniu wolnym od pracy, kiedy świat naturalnie zwalnia i spontanicznie pojawia się przestrzeń na przestawienie się z trybu działania w tryb bycia.

W Dniu Uwagi po przebudzeniu nie wyskakuj od razu z łóżka. Uśmiechnij się do siebie. Zrób kilka głębokich, świadomych oddechów. Przeciągnij się powoli. Odczuj wdzięczność, że zaczął się dla ciebie nowy, szczególny dzień. Następnie poświeć minimum 10 minut na medytację z oddechem. Gdy skończysz, daj sobie chwilę, by poobserwować swoje samopoczucie po wykonaniu ćwiczenia. Potem przystąp do swoich codziennych zadań, jednak wykonuj je powoli i bez napięcia. Ciesz się każdą czynnością, którą wykonujesz, i zanurz się w niej, choćby nie wiem jak była banalna i zwykła. Umyj zęby uważnie i pościel łóżko świadomie. Przygotuj sobie odświętne śniadanie i poświeć na nie co najmniej pół godziny. Delektuj się każdym kęsem. Kawę wypij powoli, nie jednym haustem.

Cokolwiek masz do zrobienie w Dniu Uwagi, bądź w tej czynności całkowicie. Nie myśl o tym, co jest do zrobienia za chwilę. Gdy sprzątasz, sprzątaj, gdy rozwieszasz pranie, rozwieszaj pranie. Gdy skończysz jedno, bierz się za drugie. Nie wprowadzaj chaosu. Nie odrywaj się od porządków, by wykonać telefon lub zabrać się za cokolwiek innego, co akurat zaprzątnęło twoją uwagę. Na wszystko znajdziesz czas.

Z takim nastawieniem wybierz się na przechadzkę. Zwracaj uwagę na swój oddech, na to, jak stawiasz kroki. Dostosuj rytm chodzenia do rytmu oddechu. Zatrzymaj się przy straganach z warzywami, porozmawiaj ze sprzedawcami, muśnij koper, powąchaj pomidora, wybierz najpiękniejsze produkty na obiad. Kup kwiaty. W domu ułóż z nich bukiet i postaw tam, gdzie będą prezentowały się najpiękniej. Ciesz nimi oko. Zauważ, jak pięknie układa się na nich światło, o każdej godzinie dnia inaczej. A może zechcesz je narysować? Cokolwiek robisz w Dniu Uwagi, wykonuj tę czynność z radością i bez pośpiechu i nie nadawaj czynnościom rangi. To nie określone działanie jest ważne, to twoja w nim obecność takim je czyni. Z takim samym zaangażowaniem ugotuj obiad, zjedz go i posprzątaj po nim. Każdy etap może być tak samo przyjemny i zajmujący, to tylko kwestia twojej uważności w danym momencie.

Pamiętaj, że uważność lubi ciszę. Umów się ze sobą, że w Dniu Uwagi świadomie wyłączysz telewizor, radio, telefon, komputer. Niech nie rozpraszają twojej medytacyjnej uwagi. Zwracaj też baczną uwagę na wypowiadane w tym dniu treści. Możesz mówić, ale nie za dużo, gdyż mówiąc, tracisz energię uważności. Zanim pójdziesz spać, opisz cały Dzień Uwagi – zdziwisz się, jak wiele, dzięki Twojej uważności, się w nim dziś wydarzyło.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Julia Marcinowska

„Malowanie mandali to przede wszystkim niesamowity relaks, ale dla mnie to też swoista droga z głowy do przestrzeni serca” – mówi Julia Marcinowska

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Aurelia Szokal, nauczycielka uważności: mindfulness dystansuje od sytuacji samej w sobie, pozwala ci obejrzeć ją z boku jak stopklatkę w kinie

Aurelia Szokal / arch. prywatne

Mindfulness w czasach zarazy. Czy uważność może nam pomóc nie zwariować? Aurelia Szokal odpowiada

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Trening mindfulness

Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto?

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Czy umiesz zmywać naczynia?

Czy umiesz zmywać naczynia? Dowiedz się, jak uczynić z tej banalnej czynności ciekawe wydarzenie

kobieta nurkująca w wodzie

Freediving – podwodna medytacja

„Wielofunkcyjność i bycie superbohaterką już mnie nie interesuje” – mówi psychoterapeutka Olga Paszkowska

Jaka jest dla ciebie TA chwila? Zastanów się dobrze. Radzi Kasia Bem

Poproś siebie o chwilę uwagi. Kasia Bem radzi, jak żyć „tu i teraz”

Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Nudesy to nie wstyd

„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej

Joanna Osyda

Joanna Osyda: sztukę pogrubiania siebie opanowałam do perfekcji

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Restauracja ONA

Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Joanna Cesarz

Joanna Cesarz: Dlaczego mam się porównywać do Anji Rubik, jeśli nigdy nie będę wyglądać jak ona?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona