Przejdź do treści

Chill out Panowie…

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”
Jak często należy ćwiczyć?
Sale operacyjne w polskich szpitalach jak muzea. Lekarze pokazują zdjęcia i komentują: „Polska ochrona zdrowia w pigułce”
„Dlaczego te kobiety są grube?” – pyta trenerka personalna Marta Stoberska. Jej odpowiedź może cię zaskoczyć
„Kibicował im cały kraj!”. Mariana Mamonowa wyszła z niewoli i urodziła córeczkę

Okazuje się, że wcale nie trzeba wylewać siódmych potów, pracując na siłowni nad sześciopakiem, by w damskich oczach zyskać nieco na atrakcyjności. Wystarczy dobry… chill out. Tak w każdym razie wynika z badań dr Fiohny Moore ze szkockiego Dundee.

Psycholożka z Wielkiej Brytanii przebadała to, jak na postrzeganą atrakcyjność mężczyzn wpływa poziom kortyzolu w ich organizmach. (Kortyzol to tzw. hormon stresu, który w sytuacjach napięcia i niebezpieczeństwa pozwala nam lepiej reagować, ale kiedy jego poziom jest podwyższony przez dłuższy czas, to fatalnie odbija się na zdrowiu.) Co oznacza tyle, że dr Moore sprawdzała, jak na ocenę męskiej urody przez panie wpływają oznaki nadmiernego zestresowania widoczne u panów.

Okazało się, że bardzo, a facet zestresowany nie jest atrakcyjny. Atrakcyjny jest facet wyluzowany. – Analizowaliśmy różne poziomy oraz kombinacje poziomów testosteronu oraz kortyzolu i odnaleźliśmy silną współzależność pomiędzy niskim poziomem kortyzolu, który jest obecny, gdy ktoś ma niski poziom stresu, i byciem atrakcyjnym dla kobiet – mówiła psycholożka ze szkockiego Dundee. A z zależności pomiędzy testosteronem, kortyzolem oraz postrzeganą atrakcyjnością wywnioskowano jeszcze, że na tę ostatnią dobrze wpływa nie tylko niski poziom stresu, ale też umiejętność reagowania na stresujące sytuacje z zimną głową. Eksperymentów było kilka, badania trwały przez lata, prowadzono je w kilku krajach i za każdym razem wyniki były podobne oraz znaczące.

Sama badaczka wyjaśniała to, odwołując się do argumentów ewolucyjnych: „Tłumaczymy to tym, że umiejętność reagowania na takie sytuacje sugeruje solidny zestaw genów, to że partner jest odpowiedni do długoterminowego związku oraz zdolny przekazać »dobre geny« dalej.” Mówiąc krótko i prosto: partner spokojny generalnie lepiej wróży na przyszłość, niż nerwus i kobiety to wyczuwają. A najlepiej wyczuwają to… – to też wyniki badań dr Moore – wtedy, kiedy są w płodnym okresie cyklu, co tylko potwierdza wnioski wyciągnięte przez psycholożkę.

Tego, czy facet spokojny, ale niezbyt urodziwy jest bardziej atrakcyjny od takiego, który w stresie pracuje nad swoim sześciopakiem, niestety nie sprawdzono. Tak jak i tego, jak bardzo atrakcyjny jest facet, który jednocześnie wygląda jak z żurnala i dba o odpowiednią dawkę luzu w życiu. Pewne praktyczne wnioski da się jednak wyciągnąć.

Na przykład taki, że kiedy chce się przykuć kobiecą uwagę, to zamiast iść na siłownię, czasami lepiej pojechać na solidne wakacje lub porządny weekendowy chill out. Ale można i taki, że skoro jednym z najlepszych antystresorów jest wysiłek fizyczny, to dobrze by było jednocześnie popracować nad jednym i drugim – czyli i nad chill outem, i nad bicepsem. W drugą stronę – gdy mężczyźni oceniają kobiety – podobno działa to dokładnie tak samo. Im mniej stresu, tym bardziej magnetyczna uroda. Nie wiem jak was, ale mnie to przekonuje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

×