Przejdź do treści

Baczność! Stój na zdrowie

Baczność! Stój na zdrowie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Stoisz na zebraniu, stoisz w tramwaju albo w kolejce na poczcie? Nie narzekaj, tylko doceń to! Właśnie wtedy Twój układ krążenia pracuje lepiej, zmniejsza się ryzyko cukrzycy i raka.

Regularne siedzenie powyżej sześciu godzin mści się na naszym zdrowiu porównywalnie z paczką papierosów wypalaną codziennie! Jedna z publikacji w American Journal of Preventive Medicine podaje, że siedzenie ma związek z wyższym ciśnieniem tętniczym, otyłością, podwyższeniem złego cholesterolu. Podwaja też ryzyko cukrzycy i chorób serca. Co więcej, nawet systematyczne ćwiczenie nie rekompensuje nam całodziennego siedzenia przy biurku…

Tylko jak mam to zmienić, skoro moja praca wymaga siedzenia? Po pierwsze – czy faktycznie wymaga? Siedzenie przy komputerze można zamienić na stanie –  na przykład używając dostępnego na rynku biurka przystosowanego do pracy w tej pozycji. Ale są też inne sposoby, by wymusić od nas częstsze stanie. Oto kilka prostych wskazówek, które możecie wprowadzić w życie, by zmieniać pozycję (bo właśnie o to głównie chodzi):

1. Coraz większą popularność zyskują tak zwane „standing meeting”.Zebrania na stojąco mogą mieć sporo zalet. Oprócz tych zdrowotnych oczywiście, jest szansa na szybsze zakończenie kolejnej narady…

2. Kawę i herbatę pij w małych kubeczkach, dzięki temu zrobisz więcej kursów do kuchni.

3. W kawiarniach wybieraj hokery zamiast niskich krzeseł – siedzenie na brzegu wysokiego stołka ze stopami na podłodze pomaga w lepszym rozłożeniu ciężaru ciała i odciążeniu kręgosłupa. Jednocześnie zmniejszamy złe skutki siedzenia i pogarszającego krążenie krzyżowania nóg.

4. Zamiast dzwonić lub wysyłać maila, rusz piechotą do osoby, z którą chcesz się skontaktować.  Eksperyment, który przeprowadzono na Harvardzie w celu porównania efektów siedzenia i przemiennego siedzenia/stania wykazał, że zmienianie pozycji wpływało na poprawę nastroju i zwiększenie energii u badanych osób.

5. Zorganizuj sobie miejsce pracy tak, by częściej wstawać, np. ustawiając dalej od stanowiska pracy przedmioty, których używasz.

Oczywiście, nie dajmy się zwariować… Ktoś kiedyś przecież wymyślił krzesło, żeby zapobiegać żylakom, skrzywieniom kręgosłupa i bólowi pleców. Nadmierne przebywanie w pozycji pionowej jest szkodliwe dla osób otyłych, ponieważ obciąża stawy i układ krążenia. I tu mile widziany będzie rozsądek. W jednym z artykułów w Boston Globe Alan Hedge, projektant i profesor ergonomii z Cornell University, zaleca zasadę: siedzimy nie dłużej niż 20 minut, stoimy mniej niż 8 minut i co najmniej 2 razy w ciągu godziny przez 2 minuty rozciągamy się i chodzimy. To chyba da się zrobić, prawda?

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Kobieta leżąca na plaży

Ćwiczenia na proste plecy dla dorosłych. Na czym polegają?

Naucz się… siedzieć

Naucz się… siedzieć. Twój kręgosłup będzie ci wdzięczny

Siedzieć trzeba umieć. Fizjoterapeuta radzi, jak nie zrujnować kręgosłupa przez 8 godzin w pracy

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

Wstań z krzesła!

Akcja – zadbaj o kręgosłup!

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na kręgosłup

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na kręgosłup

Stawiam na sztangi!

Stawiam na sztangi!

Ćwiczenie dla książkoholików. Fizjoterapeuta tłumaczy, jak wzmocnić szyję i kręgosłup

Dr Ewa Kuchowicz: W starym budownictwie paprocie o wiele lepiej rosną niż w nowych blokach. Coś im niespecjalnie służy, a rośliny potrafią być wrażliwe, dużo bardziej wrażliwe niż my

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Ewa Jarczewska-Gerc

Dr Ewa Jarczewska-Gerc: Kobietom wmawia się, że równowagę osiągną dopiero wtedy, kiedy będą miały swoją drugą połówkę

Trening dla seniora

Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Żywność ekologiczna – warta swojej ceny?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność