Przejdź do treści

Alkohol w życiu sportowca

Alkohol w życiu sportowca
Alkohol ma bezpośrednie działanie toksyczne na mięśnie i tkankę nerwową. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Człowiek nie wielbłąd, pić musi – głosi stare przysłowie. Ale czy wiesz, jak alkohol wpływa na pracę twojego organizmu? I dlaczego sportowcy nie powinni sięgać po niego zbyt często? I wreszcie – jaki alkohol jest najmniejszym złem?

Zacznijmy od tego, że alkohol niestety zdrowy nie jest. Dla organizmu człowieka jest on trucizną, w związku z tym komórki naszego ciała w przeciwieństwie do nas samych traktują go niezwykle poważnie. Jako substancja toksyczna stanowiąca poważne zagrożenie dla ustroju musi zostać skutecznie unieszkodliwiona. Wprowadzony do organizmu alkohol zostaje szybko wchłonięty. W przewodzie pokarmowym przenika przez ścianę żołądka i jelita cienkiego do krwioobiegu, a stamtąd transportowany jest do wszystkich narządów ciała i tkanek, również mięśni, spowalniając ich rozwój i regenerację. To odwieczny problem osób prowadzących sportowy tryb życia.

R. Stainback w swojej książce Alcohol and Sport napisał: „Alkohol w połączeniu ze sportem nie jest wcale lepszy niż alkohol w połączeniu z prowadzeniem samochodu”. Alkohol ma bezpośrednie działanie toksyczne na mięśnie i tkankę nerwową. Najbardziej wrażliwe na uszkodzenie alkoholowe są włókna mięśniowe typu II. Oznacza to, że alkohol zawsze będzie wpływał negatywnie na osiągnięcia sportowe.

Alkohol a kalorie                                                    

Kolejna zła wiadomość – alkohol jest bardzo kaloryczny, gdyż 1 jego gram dostarcza ok. 7 kcal (dla porównania: 1 g tłuszczu – 9 kcal, 1 g białka – 4 kcal, 1 g węglowodanów – 4 kcal).  Nie oznacza to, że on sam zamienia się w tłuszcz, ale spowalnia jego spalanie, ponieważ po jego spożyciu organizm czerpie energię najpierw z niego, aby sprawnie go przetworzyć. Oznacza to, że  w tym samym czasie znacznie mniej korzysta z innych składników pokarmowych, takich jak tłuszcze, węglowodany i białka.

Alkohol nie dla sportowców?

Alkohol jest szkodliwy? Ok. Nie łudźmy się jednak, że w związku z tym nigdy po niego nie sięgniemy. Okazji będzie wiele. Dla osób, które nie trenują zawodowo, kwestia spożycia alkoholu jest bardzo indywidualna. Jednorazowe, małe dawki alkoholu nie spowodują tylu negatywnych skutków, jednak jego nadmierne spożycie może zniweczyć efekty treningu. Najmniej kalorycznym i szkodliwym rodzajem alkoholu jest czerwone wytrawne wino. Zawiera najwięcej przeciwutleniaczy i najmniej kalorii ze wszystkich napojów alkoholowych. Piwo – przeciwnie. Wprawdzie również ma sporo przeciwutleniaczy, ale także dużo cukrów, dlatego jest dość kaloryczne (butelka 0,5 litra piwa to około 250 kcal). Do najbardziej kalorycznych alkoholi należą likiery i kolorowe wódki. Słodki drink może mieć nawet 600 kcal! Jeśli już wybierasz się na imprezę i masz zamiar sięgnąć po mocniejszy alkohol, mniejszym złem będzie czysta wódka lub tequila z dużą ilością świeżej pomarańczy bądź cytryny. Pamiętaj, że organizm podczas picia alkoholu się odwadnia (nerki zaczynają „toksynę” neutralizować, a do tej czynności potrzebują dużo wody). Przykład? Jeśli wypijemy 250 ml wina, to w ciągu najbliższych dwóch godzin stracimy ok. 500 ml wody wydalanych w postaci moczu. Dlatego podczas picia alkoholu warto pamiętać o nawadnianiu organizmu – najlepiej wodą. Podczas picia pij wodę z dużą ilością magnezu, bo to właśnie ten pierwiastek jest wypłukiwany z  organizmu jako pierwszy i powoduje złe samopoczucie. A to właśnie odwodnienie i brak magnezu są główną przyczyną tzw. kaca.

Pamiętaj o tym, żeby – zanim sięgniesz po kieliszek – najpierw zjeść. I to nie byle co. Warto spożyć pokarmy bogate w węglowodany złożone, pełnowartościowe białko i zdrowe tłuszcze. Jeśli pić – to z głową drodzy sportowcy!

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Świeca – wymagające ćwiczenie, które wycisza i stymuluje pracę tarczycy

Rozciąganie statyczne czy dynamiczne? Jak rozciągać się prawidłowo?

Martyna F. Zachorska nigdy nie piła alkoholu. Opowiada, jak jako abstynentka czuje się w Polsce, w której jest to uznawane za normę

Martyna F. Zachorska nigdy nie piła alkoholu. Opowiada, jak jako abstynentka czuje się w Polsce

Zrób wykrok po piękne i silne nogi! Jak prawidłowo robić wykroki?

„Polki nie rodzą, bo dają w szyję…”. Burza po słowach Kaczyńskiego. Kobiety: „Może więc powiemy panu Jarosławowi, dlaczego kobiety nie chcą rodzić dzieci?”

3 ćwiczenia, dzięki którym pozbędziesz się bólu lędźwi 

Russian twist – skręć po silny brzuch i zdrowe plecy. Jakie obciążenie będzie odpowiednie?

Proste ćwiczenia na ból kości ogonowej. Co na ból promieniujący do pośladka?

"Polska jest zalana alkoholem". Statystycznie w ubiegłym roku każde z nas wypiło 10 litrów czystego alkoholu / pexels

Prawie butelkę 40 proc. wódki tygodniowo – tyle statystycznie wypił Polak powyżej 15. roku życia w ubiegłym roku. Te dane porażają

Sylwetka skinny fat – jak pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej? 

Podest do ćwiczeń – prosty krok do lepszej formy. Jakie ćwiczenia wykonasz na stepie?

Rumba – na czym polega ten taniec? Jak wpływa na sylwetkę?

Top 3 ćwiczenia na bryczesy, czyli jak osiągnąć szczupłe uda

Top 5 ćwiczeń aerobowych /fot. iStock

Top 5 ćwiczeń aerobowych

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

Zjawisko binge drinkingu coraz bardziej widoczne w Polsce. Najnowsze wyniki badań pokazują, jak pandemia zmieniła nasze nawyki w spożywaniu alkoholu

„Współuzależnienie nie zawsze znika po zakończeniu związku z osobą uzależnioną. I nie tylko wraz z nim się pojawia” – mówi terapeutka uzależnień Joanna Flis

Jak często należy ćwiczyć?

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

„Czy alkohol dyskryminuje kobiety? Pod względem działania na organizm: tak” – rozmowa z toksykologiem Erykiem Matuszkiewiczem

×