Przejdź do treści

Alkohol w życiu sportowca

Alkohol w życiu sportowca
Alkohol ma bezpośrednie działanie toksyczne na mięśnie i tkankę nerwową. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Człowiek nie wielbłąd, pić musi – głosi stare przysłowie. Ale czy wiesz, jak alkohol wpływa na pracę twojego organizmu? I dlaczego sportowcy nie powinni sięgać po niego zbyt często? I wreszcie – jaki alkohol jest najmniejszym złem?

Zacznijmy od tego, że alkohol niestety zdrowy nie jest. Dla organizmu człowieka jest on trucizną, w związku z tym komórki naszego ciała w przeciwieństwie do nas samych traktują go niezwykle poważnie. Jako substancja toksyczna stanowiąca poważne zagrożenie dla ustroju musi zostać skutecznie unieszkodliwiona. Wprowadzony do organizmu alkohol zostaje szybko wchłonięty. W przewodzie pokarmowym przenika przez ścianę żołądka i jelita cienkiego do krwioobiegu, a stamtąd transportowany jest do wszystkich narządów ciała i tkanek, również mięśni, spowalniając ich rozwój i regenerację. To odwieczny problem osób prowadzących sportowy tryb życia.

R. Stainback w swojej książce Alcohol and Sport napisał: „Alkohol w połączeniu ze sportem nie jest wcale lepszy niż alkohol w połączeniu z prowadzeniem samochodu”. Alkohol ma bezpośrednie działanie toksyczne na mięśnie i tkankę nerwową. Najbardziej wrażliwe na uszkodzenie alkoholowe są włókna mięśniowe typu II. Oznacza to, że alkohol zawsze będzie wpływał negatywnie na osiągnięcia sportowe.

Alkohol a kalorie                                                    

Kolejna zła wiadomość – alkohol jest bardzo kaloryczny, gdyż 1 jego gram dostarcza ok. 7 kcal (dla porównania: 1 g tłuszczu – 9 kcal, 1 g białka – 4 kcal, 1 g węglowodanów – 4 kcal).  Nie oznacza to, że on sam zamienia się w tłuszcz, ale spowalnia jego spalanie, ponieważ po jego spożyciu organizm czerpie energię najpierw z niego, aby sprawnie go przetworzyć. Oznacza to, że  w tym samym czasie znacznie mniej korzysta z innych składników pokarmowych, takich jak tłuszcze, węglowodany i białka.

Alkohol nie dla sportowców?

Alkohol jest szkodliwy? Ok. Nie łudźmy się jednak, że w związku z tym nigdy po niego nie sięgniemy. Okazji będzie wiele. Dla osób, które nie trenują zawodowo, kwestia spożycia alkoholu jest bardzo indywidualna. Jednorazowe, małe dawki alkoholu nie spowodują tylu negatywnych skutków, jednak jego nadmierne spożycie może zniweczyć efekty treningu. Najmniej kalorycznym i szkodliwym rodzajem alkoholu jest czerwone wytrawne wino. Zawiera najwięcej przeciwutleniaczy i najmniej kalorii ze wszystkich napojów alkoholowych. Piwo – przeciwnie. Wprawdzie również ma sporo przeciwutleniaczy, ale także dużo cukrów, dlatego jest dość kaloryczne (butelka 0,5 litra piwa to około 250 kcal). Do najbardziej kalorycznych alkoholi należą likiery i kolorowe wódki. Słodki drink może mieć nawet 600 kcal! Jeśli już wybierasz się na imprezę i masz zamiar sięgnąć po mocniejszy alkohol, mniejszym złem będzie czysta wódka lub tequila z dużą ilością świeżej pomarańczy bądź cytryny. Pamiętaj, że organizm podczas picia alkoholu się odwadnia (nerki zaczynają „toksynę” neutralizować, a do tej czynności potrzebują dużo wody). Przykład? Jeśli wypijemy 250 ml wina, to w ciągu najbliższych dwóch godzin stracimy ok. 500 ml wody wydalanych w postaci moczu. Dlatego podczas picia alkoholu warto pamiętać o nawadnianiu organizmu – najlepiej wodą. Podczas picia pij wodę z dużą ilością magnezu, bo to właśnie ten pierwiastek jest wypłukiwany z  organizmu jako pierwszy i powoduje złe samopoczucie. A to właśnie odwodnienie i brak magnezu są główną przyczyną tzw. kaca.

Pamiętaj o tym, żeby – zanim sięgniesz po kieliszek – najpierw zjeść. I to nie byle co. Warto spożyć pokarmy bogate w węglowodany złożone, pełnowartościowe białko i zdrowe tłuszcze. Jeśli pić – to z głową drodzy sportowcy!

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Mity na temat kaca. Zobacz, czego nie robić, by nie pogorszyć swojego stanu

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce