2 min.
Zielona inteligencja

Zdjęcie: shutterstock
Najnowsze
01.03.2021
Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje
01.03.2021
Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!
28.02.2021
Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić
28.02.2021
Co decyduje o tym, z kim się wiążemy? Tłumaczy neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]
28.02.2021
Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców
Uczniowie ze szkół podstawowych otoczonych zielenią lepiej się uczą i łatwiej zdają testy – twierdzą naukowcy z Harwardu.
Niejednokrotnie pisaliśmy o korzyściach dla zdrowia i psychiki wynikających z bliskiego kontaktu z naturą, ale takich badań jeszcze nie było. Miały one na celu zbadanie związków pomiędzy zielonym otoczeniem szkoły a osiągnięciami uczniów w matematyce i języku angielskim. Wyniki badań ukazały się niedawno w znanym czasopiśmie naukowym „PLoS One”, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Harwardzkiego, jednej z najlepszych uczelni świata.
Zdumiewa skala tych badań. Objęto nimi bowiem aż 905 szkół podstawowych znajdujących się w amerykańskim stanie Massachusetts. Uczniowie trzecich klas piszą tam identyczny dla wszystkich test z matematyki i języka ojczystego. Naukowcy nie mieli dostępu do indywidualnych wyników uczniów, ale od stanowego wydziału edukacji otrzymali dane na temat tego, ile osób z poszczególnych szkół wypadło podczas testów ponadprzeciętnie. Informacje pochodziły z lat 2006-2012. Autorzy badań w oparciu o te dane sporządzili ranking osiągnieć szkół i zaczęli analizować czynniki mogące mieć wpływ na miejsce w rankingu. Pod uwagę wzięto płeć, rasę, nieobecności w szkole, liczebność klas, dochody rodziców.
Wszystkie te czynniki miały oczywiście pewien wpływ na osiągnięcia uczniów, ale okazało się, że liczy się coś jeszcze: gęstość zieleni w najbliższej okolicy szkoły. Zdjęcia satelitarne dokumentujące stan wegetacji w marcu, czerwcu i październiku pokazały, że szkoły otoczone „zielonym kordonem” wypadały wyraźnie lepiej niż te, wokół których roślinność była skąpa. Co ciekawe, najściślejsza korelacja dotyczyła wiosennej wegetacji. Zapewne dlatego, że wiosna to właśnie pora testów szkolnych.
Dodam, że w innym badaniu, przeprowadzonym w Japonii, naukowcy szukali związków pomiędzy wynikami w nauce licealistów ze 101 szkół średnich a widokiem z okien w salach, w których się uczą. Tam, gdzie na ten widok składały się drzewa i krzewy, licealiści dziwnym trafem mieli zwykle lepsze stopnie, pomyślniej przechodzili przez testy, a także częściej wybierali się na studia. O dziwo, mocy wzmacniającej umysł nie miały pięknie i równo przycięte trawniki, boiska oraz tereny rekreacyjne. Najwyraźniej były za mało naturalne.
Podoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Powiązane tematy:
Polecamy

01.03.2021
„Kobiety chcą czuć się lepiej, chcą mieć orgazmy. I mają do nich prawo!” – mówi dr Rafał Kuźlik o pacjentkach klinik ginekologii estetycznej

27.02.2021
Paulina Porizkova: Muszę powstrzymywać się od myślenia, że jestem po dacie przydatności, bo czuję, że mój czas jest właśnie teraz!

26.02.2021
„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

21.02.2021