Przejdź do treści

Wiosenne przesilenie ‒ naładuj baterie po zimie

Wiosenne przesilenie ‒ naładuj baterie po zimie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Prawie wiosna, a ty zamiast się cieszyć, czujesz się, jakby ktoś odłączył ci zasilanie? Nic dziwnego, zwykle na koniec zimy jedziemy na energetycznej rezerwie. Nie masz na nic siły, ciągle chce ci się spać, cera jakby szara, klapnięte włosy, podkrążone oczy? Zamiast wypijać piątą kawę lub kolejną puszkę energetyka, pokonaj wiosenne przesilenie w zdrowszy sposób.

Ruszaj się

Nie musisz od razu biegać 10 km czy pięć razy w tygodniu chodzić na TBC. Nawet codzienny spacer z psem, wchodzenie po schodach zamiast wjeżdżania windą czy maszerowanie trzy‒cztery razy w tygodniu pół godziny na świeżym powietrzu mogą sporo zmienić. Podwyższa się tętno, krew lepiej krąży, komórki są odżywione i dotlenione ‒ po tygodniu zauważysz, że zamiast pięciu kaw potrzebujesz jednej. Dodatkowa zaleta spacerów i marszu ‒ masz szansę na odrobinę słońca, którego po zimie organizm tak bardzo potrzebuje. Gdy już ruch stanie się rutyną, możesz pomyśleć o nieco większym wysiłku i dwa‒trzy razy w tygodniu porządnie się spocić ‒ nieważne, czy na siłowni, w parku, na bieżni, czy nawet ćwicząc z płytą Cindy Crawford lub Mel B. Bo jak się porządnie zmęczysz, to poziom endorfin, hormonów szczęścia, rośnie jak szalony. Jeśli nie lubisz się pocić, to może zacznij się rozciągać? Stretching, pilates, joga? Rozciąganie sprawia, że zwiększa się przepływ krwi i tlenu do mięśni, a ty zaczynasz czuć moc!

Przejdź na wiosenną dietę

Zimą dieta zwykle jest bardziej tłusta i kaloryczna, brakuje w niej witamin i minerałów. Objawy niedoborów niektórych składników odżywczych to rozdrażnienie, drżenie mięśni (magnez), kołatanie serca, osłabienie (potas), zmęczenie i apatia (żelazo), wypadanie włosów (cynk), szara cera (witaminy A, E i B2). Można je uzupełnić zbilansowaną dietą lub zapytać lekarza o odpowiednią suplementację. Złym pomysłem jest dodawanie sobie energii batonikiem, ciastkiem i fast foodami. Nadmiar rafinowanego cukru i niezdrowego tłuszczu sprawi, że będziesz jeszcze bardziej ociężały i bez sił. Co należy jeść, by wiosenne przesilenie nie dawało się we znaki?

Woda, warzywa, kiełki

Jeśli boli cię głowa, wypij szklankę wody. Zmęczenie i bóle głowy to częsty objaw odwodnienia organizmu. Oprócz warzyw ‒ świeżych i mrożonych ‒ jedz kiełki z nasion rzodkiewki, lucerny, rzeżuchy, słonecznika i pszenicy. Mają sporo witamin B, A, C, E oraz składników mineralnych: cynku, wapnia, fosforu, potasu i magnezu.

Wiosenne przesilenie ‒ naładuj baterie po zimie

Świeże owoce i soki

Zawierają witaminy, sole mineralne, błonnik, antyoksydanty oraz łatwo przyswajalne naturalne cukry. Banan to znakomita alternatywa dla batonika! Dlatego m.in. przed treningiem dobrze jest zjeść owoc lub wypić sok owocowy, by podnieść poziom energii tuż przed ćwiczeniami.

Orzechy i migdały

Nie dość, że są bardzo sycące i mają sporo błonnika, to jeszcze zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3, selen i witaminę E. Omega-3 są także w tłustych rybach, oliwie z oliwek, siemieniu lnianym.

Mięso i nabiał

Białko dostarcza organizmowi paliwa niezbędnego do regeneracji tkanek. A według American Academy of Orthopaedic Surgeons białkowe pokarmy zwiększają poziom energii. Jedz zatem chude czerwone mięso, ryby, drób, fasolę, orzechy, mleko, jaja, tofu, jogurt i ser. Żelaza najwięcej jest w podrobach, szczególnie w wątróbce. Ale znajdziesz je też w wołowinie, soi, kminku i jajkach.

Bądź dla siebie dobry

Zimą i wczesną wiosną dobrze jest dostosować się do rytmu natury. Jeśli zaczniesz wcześniej chodzić spać i nieco wcześniej wstawać, masz szansę na załapanie się na więcej światła dziennego. Ważne, by się wysypiać, bo zbyt krótki sen to gorsza koncentracja, większa podatność na stres, większy apetyt. Sen jest jak ładowarka, więc im krócej śpisz, tym mniej energii masz w ciągu dnia. Siedem godzin to minimum. A na koniec zimy, kiedy „jedziesz na oparach”, przyda się urlop. Tydzień na nartach w marcu lub kwietniowy wypad do ciepłych krajów znacząco zwiększą twoje szanse na to, że nie znajdziesz się w towarzystwie 20 procent przygnębionych, zmęczonych i sfrustrowanych ludzi, których co roku dopada wiosenne przesilenie.

Materiał powstał we współpracy z marką Multicode. Suplementy diety Multicode to bogate źródło witamin i minerałów o wysokim stopniu wchłaniania. Nie zawierają konserwantów, sztucznych barwników, laktozy, glutenu i GMO. Dostępne w wersjach dla różnych grup wiekowych, mężczyzn i kobiet. Sprawdź na Facebooku!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

Czy naprawdę wiosna to pora na zakochiwanie się? Działa aura, natura, przypadek?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Kiedy zaczyna się wiosna?

Kiedy zaczyna się wiosna?

Kosmetyki „cruelty free” – jak rozpoznać produkty nietestowane na zwierzętach?

Gaslighting słowem roku 2022 / istock

„Gaslighting” słowem roku 2022 według słownika internetowego Merriam-Webster. „Jest wszechobecny”

Cara Delevingne przekazała swój orgazm nauce. Robi to dla kobiet / gettyimages

Cara Delevingne przekazała swój orgazm nauce. Robi to dla kobiet

Oscary neutralne płciowo? Emma Corrin apeluje o zmiany w kategoriach, „by każda osoba mogła czuć się uznana i reprezentowana” / gettyimages

Oscary neutralne płciowo? Emma Corrin apeluje o zmiany w kategoriach, „by każda osoba mogła czuć się uznana i reprezentowana”

Alkoholiczka, narkoman, hazardzistka, seksoholik. Dlaczego te słowa powinniśmy wyrzucić z naszego słownika, tłumaczy lek. Joanna Adamiak

Kamery bezpieczeństwa zaklejone podpaskami? Tak Iranki chronią swoje życie / Twitter

Kamery bezpieczeństwa zaklejone podpaskami. Tak Iranki chronią swoje życie

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

„Za wszelkie komentarze dotyczące mojego ciała nie dziękuję”. Agata Głyda o ciałożyczliwości

Kobieta

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 zalet niskich temperatur

Shania Twain

57-letnia Shania Twain o pozowaniu nago: „Nadszedł czas, aby poczuć się dobrze we własnym ciele i zrzucić tę skórę niepewności”

Modelka plus size nie weszła na pokład samolotu, bo „jest za duża na swoje miejsce”. „Jestem taka sama jak wszyscy!”- odpowiada 38-latka

„Całe życie towarzyszył mi natłok myśli. Jakby w mojej głowie grało radio” – mówi Paulina Pietrzak, psycholożka z diagnozą ADHD

Wkurza cię, jak ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Drażni cię, gdy ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Kobieta czeka na metro. W ręce trzyma kubek

Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych. Na czym polega metoda 5D?

„Poczucie, że jest się trochę wyrzutkiem społeczeństwa, paradoksalnie sprawia, że czujemy więcej wolności”. Dlaczego coraz więcej ludzi nosi brudne buty, tłumaczy dr Krzysztof Świrek

×