Przejdź do treści

Wiosenne przesilenie ‒ naładuj baterie po zimie

Wiosenne przesilenie ‒ naładuj baterie po zimie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Prawie wiosna, a ty zamiast się cieszyć, czujesz się, jakby ktoś odłączył ci zasilanie? Nic dziwnego, zwykle na koniec zimy jedziemy na energetycznej rezerwie. Nie masz na nic siły, ciągle chce ci się spać, cera jakby szara, klapnięte włosy, podkrążone oczy? Zamiast wypijać piątą kawę lub kolejną puszkę energetyka, pokonaj wiosenne przesilenie w zdrowszy sposób.

Ruszaj się

Nie musisz od razu biegać 10 km czy pięć razy w tygodniu chodzić na TBC. Nawet codzienny spacer z psem, wchodzenie po schodach zamiast wjeżdżania windą czy maszerowanie trzy‒cztery razy w tygodniu pół godziny na świeżym powietrzu mogą sporo zmienić. Podwyższa się tętno, krew lepiej krąży, komórki są odżywione i dotlenione ‒ po tygodniu zauważysz, że zamiast pięciu kaw potrzebujesz jednej. Dodatkowa zaleta spacerów i marszu ‒ masz szansę na odrobinę słońca, którego po zimie organizm tak bardzo potrzebuje. Gdy już ruch stanie się rutyną, możesz pomyśleć o nieco większym wysiłku i dwa‒trzy razy w tygodniu porządnie się spocić ‒ nieważne, czy na siłowni, w parku, na bieżni, czy nawet ćwicząc z płytą Cindy Crawford lub Mel B. Bo jak się porządnie zmęczysz, to poziom endorfin, hormonów szczęścia, rośnie jak szalony. Jeśli nie lubisz się pocić, to może zacznij się rozciągać? Stretching, pilates, joga? Rozciąganie sprawia, że zwiększa się przepływ krwi i tlenu do mięśni, a ty zaczynasz czuć moc!

Przejdź na wiosenną dietę

Zimą dieta zwykle jest bardziej tłusta i kaloryczna, brakuje w niej witamin i minerałów. Objawy niedoborów niektórych składników odżywczych to rozdrażnienie, drżenie mięśni (magnez), kołatanie serca, osłabienie (potas), zmęczenie i apatia (żelazo), wypadanie włosów (cynk), szara cera (witaminy A, E i B2). Można je uzupełnić zbilansowaną dietą lub zapytać lekarza o odpowiednią suplementację. Złym pomysłem jest dodawanie sobie energii batonikiem, ciastkiem i fast foodami. Nadmiar rafinowanego cukru i niezdrowego tłuszczu sprawi, że będziesz jeszcze bardziej ociężały i bez sił. Co należy jeść, by wiosenne przesilenie nie dawało się we znaki?

Woda, warzywa, kiełki

Jeśli boli cię głowa, wypij szklankę wody. Zmęczenie i bóle głowy to częsty objaw odwodnienia organizmu. Oprócz warzyw ‒ świeżych i mrożonych ‒ jedz kiełki z nasion rzodkiewki, lucerny, rzeżuchy, słonecznika i pszenicy. Mają sporo witamin B, A, C, E oraz składników mineralnych: cynku, wapnia, fosforu, potasu i magnezu.

Wiosenne przesilenie ‒ naładuj baterie po zimie

Świeże owoce i soki

Zawierają witaminy, sole mineralne, błonnik, antyoksydanty oraz łatwo przyswajalne naturalne cukry. Banan to znakomita alternatywa dla batonika! Dlatego m.in. przed treningiem dobrze jest zjeść owoc lub wypić sok owocowy, by podnieść poziom energii tuż przed ćwiczeniami.

Orzechy i migdały

Nie dość, że są bardzo sycące i mają sporo błonnika, to jeszcze zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3, selen i witaminę E. Omega-3 są także w tłustych rybach, oliwie z oliwek, siemieniu lnianym.

Mięso i nabiał

Białko dostarcza organizmowi paliwa niezbędnego do regeneracji tkanek. A według American Academy of Orthopaedic Surgeons białkowe pokarmy zwiększają poziom energii. Jedz zatem chude czerwone mięso, ryby, drób, fasolę, orzechy, mleko, jaja, tofu, jogurt i ser. Żelaza najwięcej jest w podrobach, szczególnie w wątróbce. Ale znajdziesz je też w wołowinie, soi, kminku i jajkach.

Bądź dla siebie dobry

Zimą i wczesną wiosną dobrze jest dostosować się do rytmu natury. Jeśli zaczniesz wcześniej chodzić spać i nieco wcześniej wstawać, masz szansę na załapanie się na więcej światła dziennego. Ważne, by się wysypiać, bo zbyt krótki sen to gorsza koncentracja, większa podatność na stres, większy apetyt. Sen jest jak ładowarka, więc im krócej śpisz, tym mniej energii masz w ciągu dnia. Siedem godzin to minimum. A na koniec zimy, kiedy „jedziesz na oparach”, przyda się urlop. Tydzień na nartach w marcu lub kwietniowy wypad do ciepłych krajów znacząco zwiększą twoje szanse na to, że nie znajdziesz się w towarzystwie 20 procent przygnębionych, zmęczonych i sfrustrowanych ludzi, których co roku dopada wiosenne przesilenie.

Materiał powstał we współpracy z marką Multicode. Suplementy diety Multicode to bogate źródło witamin i minerałów o wysokim stopniu wchłaniania. Nie zawierają konserwantów, sztucznych barwników, laktozy, glutenu i GMO. Dostępne w wersjach dla różnych grup wiekowych, mężczyzn i kobiet. Sprawdź na Facebooku!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

Czy naprawdę wiosna to pora na zakochiwanie się? Działa aura, natura, przypadek?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Kiedy zaczyna się wiosna?

Kiedy zaczyna się wiosna?

„Niektórzy uważali, że AIDS jest karą boską”. Remigiusz Ryziński o pierwszych przypadkach HIV i AIDS w Polsce

„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

Kobieta

Prawy czy lewy? Pudełko z jednym butem – świetna kampania dla osób z niepełnosprawnością!

Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska

Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska

Aga Szuścik: „Żadna choroba nie jest 'kobieca’. To nie jest słowo, którym powinno się określać to, co złe, trudne, okropne”

Aleksandra Żebrowska pokazała swój brzuch po ciąży

„Wiecie, dlaczego nasza skóra traci elastyczność, pojawiają się na niej rozstępy i cellulit?” – pyta swoje obserwatorki Ola Żebrowska i pokazuje całą prawdę o swoim brzuchu

„Czułam, jak to całe zło przepływa przez nas”. „Lekcja miłości” to prawdziwa historia o wolności po 45 latach w przemocowym związku

4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

HELLO PIONIERKI: Jak Helena Willman-Grabowska odmówiła francuskiego obywatelstwa i naukowych zaszczytów, by uczyć Polaków sanskrytu

„Na wierzchu zwykle jest wściekłość, oskarżenia i żądania. A pod spodem krucha potrzeba i lęk”. O emocjach w parze mówi Justyna Dworczyk

„Gruba jak świnia, to masz problem, by się przekręcić”, „Nie masz pojęcia, jak się rodzi”. Ginekolożka o przemocy na porodówkach

„Mogłam płakać ciszej, on tak chciał” Przemoc to nie tradycja! Centrum Praw Kobiet opublikowało nowy spot

Psychodeliki na depresję? „To największy postęp w leczeniu depresji od czasów Prozacu”

Święty Mikołaj się zakochał. Dla swojego chłopaka wziął urlop, by spędzić z nim święta

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku