Przejdź do treści

Więcej słońca w pracy

Więcej słońca w pracy
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Paulina Młynarska
Paulina Młynarska: gdy tylko przejdę rekonwalescencję, kupię sobie jakiś piękny nowy biustonosz, sukienkę, rzucę grzywą i będę dumnie paradować z moimi implantami po ulicach
„Krew nas zalewa!”. Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły
Zmiana definicji gwałtu. „Kobiety potrzebują tej ustawy bardziej niż kwiatka na Dzień Kobiet”
Meghan Markle w wywiadzie z Oprah: „Nie chciałam już dłużej żyć”
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim

Naukowcy ustalili: im mniej słoneczne biurko w pracy, tym gorsze samopoczucie i stan zdrowia, i tym częstsza absencja w firmie.

Seattle, San Francisco i Pheonix to trzy wielkie miasta w zachodniej części USA. Różni je to, że znajdują się w odmiennych strefach klimatycznych, z czego wynikają różnice w nasłonecznieniu. Seattle leżące w sąsiadującym z Kanadą stanie Waszyngton to jedno z najbardziej zachmurzonych dużych miast amerykańskich, Phoenix z kolei to słoneczna metropolia, jak cała Arizona, której jest stolicą. Kto kocha bezchmurne niebo przez cały rok, ten powinien się tam przenieść. W Arizonie słońce świeci średnio przez ponad 10 godzin na dobę. Chmury w tej okolicy to rzadkość. Natomiast San Francisco jest gdzieś pośrodku.

Piszę o tym, ponieważ właśnie w tych trzech miastach naukowcy postanowili sprawdzić, w jaki sposób dostęp do światła słonecznego w miejscu pracy człowieka może wpływać na jego zdrowie. Do porównań wybrano trzy wysokie biurowce – po jednym w każdej aglomeracji. Część zatrudnionych w wieżowcach ludzi miała stały dostęp do światła dziennego, część – mocno ograniczony. Badacze rozpoczęli swoje analizy od zmierzenia natężenia światła słonecznego na poszczególnych stanowiskach pracy. Pomiary wykonano o różnych porach roku i w różnych godzinach. Powstał z tego dość bogaty zbiór danych, z którego na przykład można się było dowiedzieć, że warunki oświetlenia światłem naturalnym są dość ściśle skorelowane z pozycją danej osoby w firmie. Im gorsze stanowisko, tym mniej okazji w firmie do kąpieli słonecznych.

Nie to jednak było głównym przedmiotem zainteresowania naukowców, wśród których przeważali lekarze: epidemiolodzy oraz specjaliści od medycy pracy. Zespół, którym kierowała Ivy Cheung z Uniwersytetu Północno-Zachodniego w Chicago, zajmował się zdrowotnymi konsekwencjami przesiadywania przez wiele godzin przy biurku pozbawionym naturalnego oświetlenia. Pod lupę wzięto łącznie około 200 osób zajmujących zbliżone stanowiska i mających podobne wynagrodzenie. Połowa z tej grupy pracowała w pomieszczeniach bez okien lub z daleka od nich.

Właśnie oni – jak pokazały ankiety powtarzane kilka razy w roku przez trzy lata – gorzej i krócej spali, w porównaniu ze szczęśliwcami dopuszczonymi do okien, a także byli mniej aktywni fizycznie. Niedobór snu i ruchu przekładały się u nich na osłabienie koncentracji, mniejszą wydajność pracy oraz gorszy stan emocjonalny. Częściej popełniali błędy, a także częściej chorowali. „Niedobór światła słonecznego odczuwany przez pracowników uderzał więc finalnie w pracodawców” – podkreślają autorzy badań.

Efekt ten był najsilniejszy oczywiście w zachmurzonym Seattle, znacznie słabszy w San Francisco i niemal niewidoczny w słonecznym Phoenix. W tym ostatnim mieście najwyżej cenione były nie słoneczne, ale zacienione stanowiska pracy. Niestety, Polsce jest pod tym względem bliżej do Seattle niż do Phoenix, co powinni mieć na względzie projektanci, właściciele i użytkownicy nowych biurowców.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

Gdy słońca jest za dużo

Nocne światło psuje nam zdrowie

Nocne światło psuje nam zdrowie

Autostrady słońca

Autostrady słońca

Lumio – przenośne światło

Lumio – przenośne światło

Pracujesz w biurowcu? Walcz o więcej słońca!

Pracujesz w biurowcu? Walcz o więcej słońca!

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Dlaczego kichamy na słońce?

Dlaczego kichamy na słońce?

Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"

Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Tech-neck, czyli jak telefon komórkowy sprawia, że bolą cię plecy i rośnie drugi podbródek

Sposób na długie życie? Zabić komórki „zombie”

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta

Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

ratownik medyczny w trakcie pandemii koronawirusa

Karol Bączkowski, ratownik medyczny: Zdarza się, że nie ma zmiennika i zostajesz na kolejne 12 godzin dyżuru. Bo przecież „karetka musi jeździć”

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność