Przejdź do treści

Więcej radości!

Więcej radości!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Dorastając, oduczamy się zabawy, stopniowo przestajemy się wygłupiać i potrzebujemy „mądrzejszych” powodów do śmiechu. Bywa, że całymi dniami zachowujemy się zupełnie poważnie i nie dostarczamy sobie zbyt wielu powodów do radości. A radość jest zdrowa!

Co sprawia, że czujemy się lekko i beztrosko? Jazda na rowerze w słoneczny dzień? Bieganie z psem, może pływanie w jeziorze? W dzieciństwie mogło to być po prostu rysowanie patykiem po piasku. Potrafiliśmy zatonąć w zabawie, kompletnie stracić poczucie czasu i rzeczywistości. Tarzaliśmy się ze śmiechu i nieraz zdarzyło się nam dostać od tego wszystkiego czkawki.

Dorośli ludzie wymyślili sobie swoje zabawy. Nie mają one jednak tych znamion co zabawy dziecinne, to bardziej po prostu formy socjalizacji. Teraz spotykamy się w klubach, na prywatkach, odurzamy nieco i zwykle w niezbyt wygodnych butach podrygujemy na parkietach. To jest jedna z form dostarczania sobie rozrywki, ale dobrze, żeby nie była jedyna. Bo przecież radości życia nie warto szukać tylko w klubach!

Radość – przecież masz to!

Radość i wesołość to coś, co w dużej mierze wynika z nas samych. Nie zawsze mamy wpływ na to, co nas w ciągu dnia spotka, i nie zawsze będą to rzeczy najprzyjemniejsze. To, jak na te różnorodne okoliczności reagujemy, jest w pełni naszym wyborem. Możemy niejedną krępującą sytuację obrócić w żart, jednak żeby to zrobić, musimy faktycznie mieć w sobie ten zasób, trochę lekkości i wesołości. Jak go pielęgnować? W miesiącach, w których praktycznie nie widzimy słońca, może być szczególnie ciężko. O sposoby na więcej radości w życiu zapytałam Piotra Bielskiego.

Na polskim rynku chyba nie ma lepszego specjalisty od radości. Ludzie przychodzą do niego po to, żeby na nowo nauczyć się śmiać. Piotr jest pierwszym polskim joginem śmiechu, który wyszkolił w tej sztuce już ponad 150 instruktorów. Chociaż termin „joga śmiechu” może brzmieć trochę kuriozalnie, ma wiele sensu. Nasze ciała bowiem nie do końca potrafią odróżnić śmiech udawany od tego spontanicznego. Dlatego po dłuższej chwili udawania czujemy się naprawdę rozbawieni, a nasze ciała są zalewane endorfinami. Radością można więc dbać o ciało i ducha jednocześnie.

Skąd Piotr czerpie radość życia? Postanowił dać nam trzy wskazówki.

1. Słucham serca. Gdy przeczytałem w internecie o kursie nauczycielskim jogi śmiechu w Indiach, zacząłem skakać, śmiać się, bawić jak dziecko. Oczywiście umysł przeszkadzał ze swoim klasycznym „zaraz, zaraz!”. Podążyłem jednak za tym, co lekkie, przyjemne, co sprawia, że serce się cieszy. Nie żałuję, bo dzięki temu, że zdecydowałem się wziąć udział w kursie, teraz żyję z jogi śmiechu i profesjonalnie zajmuję się szerzeniem radości. Nie mógłbym sobie tego wcześniej wymarzyć, a tym bardziej racjonalnie zaplanować.

2. Pytam siebie, co kojarzy mi się z dziecięcą radością, i wprowadzam to w życie na dorosły sposób. Tak właśnie niedawno wróciłem do jazdy na rolkach i hulajnodze. I okazało się, że nie tylko mam z tego radość, ale to też całkiem sensowne nowoczesne środki poruszania się po mieście.

3. Śmieję się, śmieję i jeszcze raz śmieję. Niezależnie od nastroju. Nie zawsze mam wpływ na to, co funduje mi świat zewnętrzny, ale za sprawą codziennej praktyki jogi śmiechu czuję się lepiej i witam świat z elementarną wesołością.

Słuchaj siebie

Żeby na nowo nauczyć się beztrosko śmiać i bawić, trzeba oczywiście potrafić zidentyfikować aktywności, ludzi i sytuacje, które potrafią przynieść nam radość. Można to zrobić ‒ tak jak powiedział Piotr – podążając za sercem lub wysyłając mózg na polowanie. Tak naprawdę wszystko jedno – skorzystajcie z tego, z czym jesteście w lepszych stosunkach. Mamy naturalną zdolność do wyszukiwania w naszej rzeczywistości i otoczeniu akurat tego, na czym jesteśmy skupieni. Prosty przykład – kiedy zapisujemy się na kurs prawa jazdy, nagle zaczynamy zwracać uwagę na znaki drogowe, które wcześniej mijaliśmy codziennie niemal niezauważone. Można tę zdolność wykorzystać i zlecić mózgowi zadanie. Możemy powiedzieć do siebie „dziś będziesz zwracał uwagę na wszystko to, co sprawia ci radość”. I już po drodze do pracy na pewno zdarzy się coś, co zwróci naszą uwagę, coś, co wcześniej przeoczyliśmy. Wesoły pies sąsiadki, który wywija kółka w powietrzu przed wyjściem na spacer? Może ten koleżka na longboardzie, który sunie przez tłum jakby na fali? Po całym takim dniu będziemy mieli mnóstwo wskazówek. Może czas sprawić sobie… psa?

W podążaniu za sercem ważna jest samoakceptacja, kontakt z emocjami i umiejętność ich poprawnej interpretacji. To sztuka stosunkowo trudna, szczególnie jeżeli wytrenowaliśmy się już w konwenansach i grzeczności. Zdarza się więc, że nie jesteśmy do końca pewni, co czujemy – czy to zazdrość, czy po prostu niezrozumienie? Czy to złość, czy po prostu przedawkowanie kawy? Spróbujcie rozpracować swój wewnętrzny GPS. O tym, że warto się śmiać, nie trzeba nikogo przekonywać. Czasem po prostu trzeba sobie przypomnieć, żeby inwestować nie tylko w profesjonalizm czy kondycję – także po prostu w radość. Najbliższy wolny weekend poświęć więc zabawie, takiej bez alkoholu i głośnej muzyki. Wybierz się na łyżwy, porzucaj piłkę psom znajomych i zamiast zaczynać dzień od dywanówki z YouTube’em, zatańcz układ z teledysku Beyoncé czy innej diwy. W piżamce – po prostu dla śmiechu.

Maja Święcicka – dziennikarka, blogerka. Mówi o sobie tak: „Praktykuję codzienność i lubię myśleć, że robię to z pasją, a wiem, że z przyjemnością. Interesuje mnie wiele tematów – począwszy od duchowości, psychologii i seksu, poprzez podróże, sport (konkretnie wspinaczkę), wpływ diety na nasze zdrowie (fizyczne i psychiczne) aż do designu, ekologicznych technologii i nowatorskich rozwiązań. Staram się pamiętać, że jedyną osobą, na którą będą skazana przez całe życie, jestem ja sama. Dlatego stram się siebie dobrze poznać, no i dobrze traktować…”

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Krystyna Misióra

Tygodniami dziergała czapki, by uzbierać na aparat słuchowy. Historia pani Krystyny chwyta za serce

„Myśli mają potężną moc, ale nie magiczną. Afirmacje i medytacja nas nie wyleczą”. O prawie przyciągania i pseudopsychologii mówi Zuzanna Butryn

„Źródłem większości naszych problemów emocjonalnych są nasze myśli i interpretacje różnych zdarzeń”. Milena Wojnarowska wyjaśnia, jak kształtują one rzeczywistość

Kobieta

Dominik Haak: promocja pozytywnego stylu życia zamieniła się w dyktaturę szczęścia, w której nie ma miejsca na trudne emocje

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Znajdź przestrzeń między myślami

Znajdź przestrzeń między myślami. Opłaci ci się to!

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Boże Narodzenie / istock

Podczas świąt podaruj emocje! O tym, jak dzielić się radością z bliskimi mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholożka z Uniwersytetu SWPS

Magda Jaskółka / Fot. Klaudia Kurek

„Radość mam wewnątrz siebie i dzięki temu mogę się z nią dzielić”. Magdalena Jaskółka o tym, co jest ważne w życiu każdej kobiety

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

„Za wszelkie komentarze dotyczące mojego ciała nie dziękuję”. Agata Głyda o ciałożyczliwości

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 zalet niskich temperatur

Tańcz i się baw, czyli zumba dla początkujących. Nawet tych, którzy nie lubią tańczyć

Shania Twain

57-letnia Shania Twain o pozowaniu nago: „Nadszedł czas, aby poczuć się dobrze we własnym ciele i zrzucić tę skórę niepewności”

Modelka plus size nie weszła na pokład samolotu, bo „jest za duża na swoje miejsce”. „Jestem taka sama jak wszyscy!”- odpowiada 38-latka

Wkurza cię, jak ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Drażni cię, gdy ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Kobieta czeka na metro. W ręce trzyma kubek

Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych. Na czym polega metoda 5D?

Daria Ładocha szuka korepetycji dla córki, bo "musi mieć 100 proc." na egzaminie ósmoklasisty. Pod jej postem narodziła się burzliwa dyskusja

Daria Ładocha szuka korepetycji dla córki, bo ta „musi mieć 100 proc.” na egzaminie ósmoklasisty. Pod jej postem narodziła się burzliwa dyskusja

Kobieta

Ilu Polaków żyje w skrajnej biedzie? Szlachetna Paczka opublikowała najnowszy raport. Te historie trzeba poznać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

"Oto zasada nr 1, która sprawia, że związki są udane" - pisze psycholożka. To wcale nie namiętność ani przyjaźń

„Oto zasada nr 1, która sprawia, że związki są udane” – pisze psycholożka. Nie chodzi wcale o namiętność ani przyjaźń

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

×