Przejdź do treści

Uzależnieni od maila

Uzależnieni od maila
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Zdarza ci się zapętlać w sprawdzaniu firmowej skrzynki elektronicznej? Logujesz się częściej, niż to potrzebne? Jeśli robisz to także po powrocie do domu ‒ szkodzisz sobie bardziej, niż może ci się wydawać.

Aż 52 procent Amerykanów sprawdza skrzynkę elektroniczną po pracy oraz w dni wolne. Nie tylko mieszkańcy zza oceanu, ale również Europejczycy mają problem z rozdzieleniem czasu pracy i odpoczynku. W badaniach, które ukazały się na łamach „Journal of Occupational Health Psychology”, zjawisko to określone jest angielskim terminem „telepressure”. Według Larrisy Barber to pilna potrzeba odpowiadania na maile bez względu na czas, w którym przychodzą. Często nie jest to związane z aktualnymi wymaganiami pracodawcy. Takie zachowanie ma poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Mailujesz? Gorzej śpisz!

Badania przeprowadzone przez Północny Uniwersytet w Illinois wykazały, że osoby nieustannie odpowiadające na maile mogą cierpieć z powodu bezsenności, wypalenia zawodowego oraz kognitywnego. Znacznie częściej opuszczają pracę z powodów zdrowotnych. Larissa Barber tłumaczy: „Kiedy nie mamy czasu na odpoczynek, wprowadza nas to w stan wyczerpania i w efekcie kolejny dzień pracy mija w braku zaangażowania”.

Nie tylko sam fakt odpowiadania na maile po pracy zwiększa szanse na bezsenność. Kolejną przyczyną (ściśle związaną z tą pierwszą) jest fakt przebywania w okręgu działania silnego światła emitowanego przez monitor. Reorganizuje to dobowy cykl naszego organizmu – wydzielanie melatoniny odpowiedzialnej za rytm okołodobowy jest zredukowane. Produkcja tego hormonu odbywa się tylko w nocy, a zbyt długie narażenie na działanie sztucznego światła może zaburzyć homeostazę organizmu. Badania opublikowane na łamach „Behavioral Sleep Medicine” jasno wykazują związek między korzystaniem przed snem z komputera, telewizora czy telefonu a objawami bezsenności. Dlatego zalecane jest, aby minimum godzinę przed snem odciąć się od wszelkiej nadmiernie świecącej elektroniki.

Mailowa dyscyplina

Larissa Barber radzi, aby zmiany rozpocząć od zlokalizowania źródła problemu. Zwraca uwagę na to, że „telepressure” najczęściej nie jest związane z presją wywieraną przez pracodawcę, ale (co ciekawe) przez współpracowników. Im więcej telefonów i maili odbierzemy, tym wyższy nasz status wśród kolegów – wydajemy się ważniejsi i niezastąpieni. Drugą przyczyną jest to, że co raz częściej traktujemy wymianę maili jako zwykłą konwersację wymagającą natychmiastowej odpowiedzi. Wysyłamy zapytania dotyczące lunchu czy pilnych zadań i z niecierpliwością czekamy na odzew z drugiej strony.

Zmiany zacznij od siebie. Nie lubimy, gdy ktoś zasypuje nas mailami wymagającymi błyskawicznego rozrachunku, więc nie wymagajmy tego od innych. Dobrze będzie, jeżeli swoje wiadomości zakończysz stwierdzeniem określającym czas, w którym oczekujesz odpowiedzi, lub zaznaczeniem, że ta nie jest wymagana. Co najważniejsze, postaraj się nie odpowiadać na maile przed pracą i po jej zakończeniu oraz w dni wolne lub skonkretyzuj czas na to przeznaczony.

Bez wątpienia jesteśmy świadkiem wielkiego przełomu komunikacyjnego. Często przyjmujemy nowe rozwiązania technologiczne bez refleksji nad sposobami zdrowego ich użytkowania. Możliwość komunikacji przez internet to przede wszystkim ogromne ułatwienie i oszczędność czasu. Należy jednak pamiętać o higienie pracy. O innych zagrożeniach płynących z nieumiejętnego korzystania z poczty elektronicznej możecie przeczytać tutaj.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Kobieta za szybą

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować urazę, wybacz. Dla siebie!

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Małgorzata Halber i Olga Drenda: Często z miłością myli się relacje, w których występuje duża intensywność emocji. One z miłością nie mają nic wspólnego

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara: miałam trudne dzieciństwo, ale dzięki temu jest mi łatwiej [WIDEO]

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara o wychowaniu w naturze i sile intuicji. „Jak zaczynasz jej słuchać, to trudno przestać” [WIDEO]

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie: „Nie da się obejść żałoby, przez żałobę trzeba przejść”

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki