Przejdź do treści

Uwaga: upał!

Uwaga: upał!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
„Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce”. TikTokerka o leczeniu w naszym kraju
W irańskich manifestacjach zginęło już ponad 50 osób, znacznie więcej jest rannych. To zdjęcie obrazuje skalę przemocy
Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”

Przezorny plażowicz, zamiast wylegiwać się w pełnym słońcu, rozłoży leżak w cieniu. To lepsze rozwiązanie, ale czy wtedy na pewno nie grozi mu przegrzanie lub udar cieplny? Niestety, nawet w pochmurny dzień możemy się nabawić problemów. O najważniejszych zasadach na upalne dni rozmawiamy z Arturem Mądrackim, ratownikiem medycznym.

Jakie dolegliwości mogą nam dokuczać, gdy zbyt długo przebywamy na słońcu?

Wszystko zależy od czasu ekspozycji na słońce i wysiłku fizycznego. Najpierw możemy odczuć złe samopoczucie, bóle i zawroty głowy. W miarę rosnącego przegrzania organizmu pojawiają się również nudności i wymioty, dreszcze, zaburzenia widzenia, a nawet utrata przytomności. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak bardzo się pocimy. Im człowiek więcej się poci, tym szybciej dochodzi do odwodnienia. Wraz z potem tracimy wiele mikroelementów, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Czy w pochmurny dzień także grożą nam przegrzanie i poważniejsze konsekwencje dla zdrowia?

Tak naprawdę to nie tylko słońce ma wpływ na nasz organizm, ale również temperatura otoczenia. Błędnie wydaje nam się, że gdy np. schowamy się w cieniu, jesteśmy bezpieczni. Również w pochmurny dzień, gdy jest bardzo ciepło na zewnątrz, może dojść do przegrzania organizmu, a nawet udaru cieplnego. Bardzo ważne jest, aby uzupełniać odpowiednią ilość płynów w organizmie. Im cieplej, tym więcej powinniśmy wypijać ‒- przede wszystkim wody. Dotyczy to w szczególności osób starszych, które często nie odczuwają łaknienia i myślą, że trzy szklanki wody na dzień wystarczą.

Ale czy tylko odwodnienie jest dla nas groźne podczas upałów? 

Odwodnienie wiąże się z dużą utratą elektrolitów, a to może powodować np. zaburzenia akcji serca. Oczywiście mogą się pojawić również dolegliwości wynikające bezpośrednio z nagrzania promieniami słonecznymi, jak bóle i zawroty głowy, jednak podstawowym problemem jest odwodnienie.

Co jeszcze, oprócz dostarczania organizmowi płynów, możemy zrobić, by zapobiegać przegrzaniu?

Bardzo ważne, aby nasz ubiór był dopasowany do pogody. Jeśli praży słońce, pamiętajmy o nakryciu głowy. Unikajmy długiego przebywania na słońcu, schładzajmy organizm chłodną kąpielą.

Jaki ubiór jest zatem najlepszy na upały?

Lekkie, przewiewne stroje są najlepsze. Sprawią, że skóra będzie schładzana podmuchami wiatru. Pamiętajmy, że nadmierne wystawianie naszej skóry na promienie słoneczne to ryzyko nie tylko przegrzania, ale i oparzeń słonecznych. Długie spacery w słońcu tylko z nakryciem głowy!

Jak długo możemy bezpiecznie przebywać na zewnątrz w upalny dzień? 

Każdy organizm inaczej reaguje i tym samym czas, który jest potrzebny, aby wystąpiły objawy przegrzania, nie jest dla wszystkich jednakowy. Znaczenie mają także wiek oraz uwarunkowania genetyczne. Wszystko zależy również od tego, w jaki sposób będziemy dbać o siebie (woda, ubiór, czas ekspozycji na słońce). Nie da się takiego czasu określić jednoznacznie.

Jak prawidłowo rozpoznać osobę z udarem cieplnym i jak jej pomóc?

Osoba taka będzie zlana potem, gorąca w dotyku, a mimo to może się uskarżać, że jest jej zimno. Kontakt słowny będzie z nią utrudniony (może nie odpowiadać logicznie na pytania). Po rozmowie ze świadkami możemy się dowiedzieć, czy dłuższy czas przebywała na słońcu.

Jeśli chodzi o nasze postępowanie, należy:

– osłonić poszkodowanego przed słońcem (osłonić, przenieść do zacienionego, przewiewnego miejsca);

– schładzać zimnymi ręcznikami;

– jeśli jest przytomny, podawać niewielkie ilości płynów doustnie;

– jeśli nieprzytomny, ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej:

Rękę poszkodowanego bliższą nam układamy wzdłuż ciała i zginamy pod kątem prostym, tak by była skierowana ku górze. Dalszą rękę przekładamy w poprzek klatki piersiowej i przytrzymujemy stronę grzbietową dłoni przy policzku poszkodowanego. Następnie chwytamy za dalszą nogę i zginamy ją w kolanie nie odrywając stopy. Przytrzymując dłoń poszkodowanego przy policzku, pociągamy za ugiętą nogę do siebie tak, by obrócić poszkodowanego na bok twarzą w naszą stronę. Odchylamy lekko głowę, by ułatwić oddychanie.

– wezwać pogotowie ratunkowe;

Bardzo ważne: nie należy gwałtownie schładzać ciała, aby nie doprowadzić do szoku.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Upał, susza i pożary. Jakie było lato tego roku? Znamy podsumowanie zmian klimatycznych

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Jaka jest optymalna temperatura do pracy? Wyjaśnia lek. Monika Piecuch-Kilarowska

Jaka jest optymalna temperatura do pracy? Wyjaśnia lek. Monika Piecuch-Kilarowska

10 rzeczy, których nie warto robić w wakacje

pies na plaży

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!

Kobieta i mężczyzna leżą na plaży

Seks w upały. Jak ostudzić temperaturę, by atmosfera w łóżku pozostała gorąca?

Tropikalne noce zabiorą nam sen i dobre samopoczucie? Sprawdź, jakie mogą mieć skutki dla twojego zdrowia

Mężczyzna polewa się wodą

Rekordowa fala upałów w USA i Kanadzie powodem śmierci niemal setki osób

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Barbara Kurdej Szatan

Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

Unsplash.com

Co się stanie z butelką wody, gdy zostawisz ją w samochodzie w czasie upału?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Dziewczyna wchodzi do fontanny

Kąpiel w fontannie to fatalny pomysł. Tak, nawet w upalny dzień. Może ucierpieć i twój portfel i zdrowie

loto

Letnie BHP, czyli czego nie robić podczas upałów

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Oddech zamiast lodów

Oddech zamiast lodów

Jak często należy ćwiczyć?

Korytarz szpitalny

Sale operacyjne w polskich szpitalach jak muzea. Lekarze pokazują zdjęcia i komentują: „Polska ochrona zdrowia w pigułce”

"Dlaczego te kobiety są grube?" - pyta trenerka personalna Marta Stoberska

„Dlaczego te kobiety są grube?” – pyta trenerka personalna Marta Stoberska. Jej odpowiedź może cię zaskoczyć

„Kibicował im cały kraj!”. Mariana Mamonowa wyszła z niewoli i urodziła córeczkę

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×