Przejdź do treści

Trenujesz? Uważaj na zęby!

kobieta pijąca napój podczas treningu
Trenujesz? Uważaj na zęby! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Kolarki, triatlonistki, długodystansowe biegaczki, lekkoatletki – sportsmenki często skarżą się na kłopoty z… zębami. O co chodzi? Jaki sport może mieć związek z częstymi wizytami u dentysty?

To nie przypadek, że profesjonalne sportsmenki są najbardziej narażone na powstawanie próchnicy. Podczas igrzysk olimpijskich w Londynie w 2012 roku przebadano 278 sportowców pod kątem uzębienia. Wyniki ukazały się na łamach „The British Journal of Sports Medicine”. Okazało się, że większość oz nich ma ogromne problemy ze stanem jamy ustnej, takie jak próchnica czy erozja szkliwa.

Czy zwykli miłośnicy sportu również są narażeni? Odpowiedź przyniesie analiza nawyków aktywnych ludzi, które przyczyniają się do problemów z uzębieniem. Decydujące są tu dwa czynniki: picie słodkich napojów (często energetycznych) oraz oddychanie przez buzię. Jeżeli więc twoje treningi są suto zakrapiane cukrowym eliksirem, a zadyszkę próbujesz zneutralizować, wdychając powietrze przez jamę ustną – jesteś w grupie ryzyka. Jak się przed tym chronić?

Nawadniaj się świadomie

Dlaczego napoje energetyczne pomagają podczas treningu? Przede wszystkim dlatego, że zawierają dużą dawkę sodu, czyli przetworzonej soli, oraz innych elektrolitów. Te składniki mają uzupełniać deficyty w organizmie powstałe podczas pocenia się. Drugi element to ogromna ilość cukru, a także syropu glukozowo-fruktozowego czy sztucznych słodzików. Podczas długiego treningu to właśnie gaszenie pragnienia za pomocą słodzonego napoju jest zgubne dla naszych zębów. Jama ustna, do której przez kilka godzin regularnie dostarczany jest cukier, to idealne środowisko dla rozwoju bakterii.

Czas zrezygnować z kupowanych napojów i zacząć przyrządzać domowe energetyki. Receptura jest  prosta i tania. Przede wszystkim cukier zastąp ksylitolem. Ten słodki zamiennik nie jest pokarmem dla próchnicotwórczych bakterii, a co za tym idzie ‒ nie prowadzi do produkcji szkodliwych kwasów. Badania wykazały, że ma on działanie przeciwpróchnicze, a nawet może się przyczyniać do niwelowania niewielkich ubytków w jamie ustnej. Z perspektywy sportowca ma jedną wadę – jest mniej kaloryczny niż buraczany siostrzeniec. Jest też droższy – cena 1 kg waha się od 20 do 30 zł. Taka ilość wystarczy jednak na wiele treningów, tym samym poniesione koszty szybko się zbilansują.

Elektrolity utracone podczas pocenia się bez problemu uzupełnisz, dodając do wody trochę soli. Wystarczy pół łyżeczki na litr napoju. Nieprzetworzona sól zawiera o wiele więcej minerałów niezbędnych do optymalnego funkcjonowania niż sód. Do roztworu możesz dodać również odrobinę soku z cytryny czy limonki.

Izotonik – tak, ale naturalny

Oddychaj nosem

Zalet takiego oddychania jest wiele. Szczególnie zimą. Zanim powietrze dostanie się do płuc, zostanie ogrzane i oczyszczone. Gdy na drzewach brak zbawiennej zieleni, a ręce zaczynają marznąć, szczególnie zwróć uwagę na to, jak oddychasz. Oddychanie przez buzię prowadzi do wysychania jamy ustnej, a to właśnie ślina odpowiada za wyrównywanie pH. Jeżeli dodasz do tego słodki napój, otrzymasz recepturę na szybką próchnicę.

Oddychając przez nos, dostarczamy do płuc niewielką ilość tlenku azotu produkowanego przez ośrodki nosowe. Obniża on ciśnienie oraz znacząco zwiększa zdolność płuc do przyswajania tlenu. Prawidłowe oddychanie to sposób nie tylko na zdrowe zęby, ale także na wydajniejszy trening.

Nawet jeżeli nie jesteś profesjonalną sportsmenką, przestrzeganie tych dwóch zasad może się okazać zbawienne. Nie tylko dla jamy ustnej. Odpowiednie nawadnianie oraz umiejętne oddychanie to podstawy wydajnego treningu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Phonebleaching. Czy można wybielić zęby, podłączając się… do telefonu?

Szczoteczka do zębów

Mycie zębów – jakich błędów powinnyśmy unikać? Wymienia stomatolożka

Jest ofiarą księdza pedofila. Dziś marzy, aby normalnie funkcjonować, a pierwszym krokiem do tego jest poprawienie stanu uzębienia. Pomóżmy spełnić jej to marzenie

Zdrowa Buzia

„O próchnicy mówię, że zaatakowały robaczki, a o wierceniu zęba – odkurzanie szczelin z nich, aby nie atakowały. Gdy pojawia się krew, wyjaśniam, że to ketchup”. Rozmawiamy ze Zdrową Buzią

Dentystka Karolina Janowska-Kroner: zbuntowane nastolatki to trudna grupa pacjentów

szeroko uśmiechnięta bruntetka

Matka Dentystka: czasami pacjentka na fotelu stomatologa dowiaduje się, że jest w ciąży

Agata Loewe

Agata Loewe: warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa i nie mówić: 'no co ty, jesteś lesbijką?' [WIDEO]

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Dwie kobiety w oknie

Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów

wykluczenie menstruacyjne

„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie

Kobieta z folią

Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną

Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

FemaleSwitcher

„Brak feminatywów spycha kobiety ze społecznego krajobrazu” – uważają twórczynie projektu FemaleSwitcher

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Kazimiera Bujwidowa /grafika: Joanna Zduniak

HELLO PIONIERKI: Jak Kazimiera Bujwidowa sprawdzała, czy Rydygierowi wyrosły włosy na ręce, kiedy trzy pierwsze kobiety zaczęły studia na UJ

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Anna Wilczyńska, arabistka, publicystka, założycielka Salam Lab - Laboratorium Pokoju

Anna Wilczyńska: nienawiść do Żydów, Ukraińców czy osób homoseksualnych i transpłciowych nie mówi nic o tych ludziach, tylko o nas

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?