Przejdź do treści

Spacer vs. Nordic Walking

Spacer vs. Nordic Walking
Zdrowe vs. zdrowsze: spacer vs. Nordic Walking. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Regularne spacery powinny być dla każdego minimalną i podstawową formą ruchu. Taka systematyczność może zdziałać dużo dobrego dla organizmu. Ale jeszcze więcej korzyści osiągniecie, maszerując z kijkami.

Zdrowe: spacer

Nie jesteście fanami wymagających aktywności? Nie szkodzi, nie zapominajcie jednak, że każda forma ruchu to prezent dla organizmu. Postawcie na spacery. Podczas chodzenia dotlenicie organizm, przyśpieszycie pracę serca i układu oddechowego, które będą wam za to bardzo wdzięczne. Na tyle, że nie odczujecie zmęczenia, a tętno nie utrudni prowadzenia rozmowy. Poza tym podczas spaceru wprowadzicie w ruch mięśnie, poprawicie ogólną wydolność oraz wpłyniecie na regulację poziomu cholesterolu. Spacery dobrze zrobią również głowie. Tlen w połączeniu z promieniami słonecznymi sprawi, że w organizmie będzie wytwarzać się witamina D, czyli dobra koleżanka naszych zębów oraz kości. Dzięki witaminie D wapń i fosfor przyswajają się lepiej. Do tego wszystkiego dochodzi działanie antydepresyjne, a sam ruch działa relaksująco. Zastanawiacie się, ile kalorii można podczas takiego spaceru spalić? W ciągu godziny około 200, ale wszystko zależy od tempa i podłoża. Najmniej stracicie, spacerując po płaskim terenie, najwięcej wchodząc pod górkę i zmieniając tempo.

Zdrowsze: Nordic Walking

To także spacer, ale z kijkami. A to robi różnicę. Po pierwsze, bardziej wzmacnia ciało oraz stawy, które po regularnych spacerach sprawiają mniej problemów. Aktywuje do pracy aż 90 proc. masy mięśniowej, łagodzi lub usuwa sztywność wokół barków i szyi (to duży plus zwłaszcza dla osób, które mają pracę siedzącą). Powoduje wzrost gęstości tkanki kostnej i stanowi doskonałą profilaktykę wad postawy. Wielu osobom pomaga na bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Rozluźnia, polepsza sen, zwiększa odporność i jest świetnym rodzajem rehabilitacji. Do tego wszystkiego, podobnie jak zwykły spacer, poprawia kondycję, ukrwienie mięśni oraz ich siłę, jednak jest znacznie skuteczniejszy, ponieważ angażuje do pracy niemal wszystkie stawy. Z kijkami może chodzić właściwie każdy, niezależnie od wieku. Dobra wiadomość – Nordic Walking zwiększa spalanie kalorii aż do 46 proc. Aby jednak przynosił tyle korzyści, podobnie jak z innymi rodzajami aktywności, należy postawić na odpowiednią częstotliwość ‒ minimum trzy razy w tygodniu ‒ oraz odpowiednią intensywność marszu (na poziomie 60‒75 proc. tętna maksymalnego). Amplituda ruchów powinna być maksymalnie duża i możliwie pełna. Nordic Walking można uprawiać wszędzie, bez ograniczeń. Dobra wiadomość dla cukrzyków – marsz z kijami zwiększa wrażliwość komórek na insulinę i poprawia tolerancję glukozy.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

Głowa nie działa? Problemy z koncentracją? Idź na spacer

Marzysz o ustabilizowanym życiu? Czy na pewno to jest to, czego potrzebujesz?

Umiarkowani egoiści są zdrowszymi ludźmi

Warto być altruistką, ale czasem zdrowsze jest bycie… egoistką

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Idziemy do lasu

Shinrin-yoku - leśna kąpiel na zdrowie

Shinrin-yoku – leśna kąpiel na zdrowie

Mural w wielkim mieście

Mural w wielkim mieście

Wrocławski szlak muralowy

Wrocławski szlak muralowy

ADHD – spacer po lesie działa cuda

ADHD – spacer po lesie działa cuda

Spacerkiem między dziełami

Spacerkiem między dziełami

Planowanie vs. elastyczna zmiana planów

Planowanie vs. elastyczna zmiana planów

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Filtry chemiczne vs. filtry mineralne

Kardio vs. interwały

Kardio vs. interwały

Chodzenie pobudza myślenie

Chodzenie pobudza myślenie

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem i dla osób z nadwagą

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki