Przejdź do treści

Spacer vs. Nordic Walking

Spacer vs. Nordic Walking
Zdrowe vs. zdrowsze: spacer vs. Nordic Walking. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Regularne spacery powinny być dla każdego minimalną i podstawową formą ruchu. Taka systematyczność może zdziałać dużo dobrego dla organizmu. Ale jeszcze więcej korzyści osiągniecie, maszerując z kijkami.

Zdrowe: spacer

Nie jesteście fanami wymagających aktywności? Nie szkodzi, nie zapominajcie jednak, że każda forma ruchu to prezent dla organizmu. Postawcie na spacery. Podczas chodzenia dotlenicie organizm, przyśpieszycie pracę serca i układu oddechowego, które będą wam za to bardzo wdzięczne. Na tyle, że nie odczujecie zmęczenia, a tętno nie utrudni prowadzenia rozmowy. Poza tym podczas spaceru wprowadzicie w ruch mięśnie, poprawicie ogólną wydolność oraz wpłyniecie na regulację poziomu cholesterolu. Spacery dobrze zrobią również głowie. Tlen w połączeniu z promieniami słonecznymi sprawi, że w organizmie będzie wytwarzać się witamina D, czyli dobra koleżanka naszych zębów oraz kości. Dzięki witaminie D wapń i fosfor przyswajają się lepiej. Do tego wszystkiego dochodzi działanie antydepresyjne, a sam ruch działa relaksująco. Zastanawiacie się, ile kalorii można podczas takiego spaceru spalić? W ciągu godziny około 200, ale wszystko zależy od tempa i podłoża. Najmniej stracicie, spacerując po płaskim terenie, najwięcej wchodząc pod górkę i zmieniając tempo.

Zdrowsze: Nordic Walking

To także spacer, ale z kijkami. A to robi różnicę. Po pierwsze, bardziej wzmacnia ciało oraz stawy, które po regularnych spacerach sprawiają mniej problemów. Aktywuje do pracy aż 90 proc. masy mięśniowej, łagodzi lub usuwa sztywność wokół barków i szyi (to duży plus zwłaszcza dla osób, które mają pracę siedzącą). Powoduje wzrost gęstości tkanki kostnej i stanowi doskonałą profilaktykę wad postawy. Wielu osobom pomaga na bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Rozluźnia, polepsza sen, zwiększa odporność i jest świetnym rodzajem rehabilitacji. Do tego wszystkiego, podobnie jak zwykły spacer, poprawia kondycję, ukrwienie mięśni oraz ich siłę, jednak jest znacznie skuteczniejszy, ponieważ angażuje do pracy niemal wszystkie stawy. Z kijkami może chodzić właściwie każdy, niezależnie od wieku. Dobra wiadomość – Nordic Walking zwiększa spalanie kalorii aż do 46 proc. Aby jednak przynosił tyle korzyści, podobnie jak z innymi rodzajami aktywności, należy postawić na odpowiednią częstotliwość ‒ minimum trzy razy w tygodniu ‒ oraz odpowiednią intensywność marszu (na poziomie 60‒75 proc. tętna maksymalnego). Amplituda ruchów powinna być maksymalnie duża i możliwie pełna. Nordic Walking można uprawiać wszędzie, bez ograniczeń. Dobra wiadomość dla cukrzyków – marsz z kijami zwiększa wrażliwość komórek na insulinę i poprawia tolerancję glukozy.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

Głowa nie działa? Problemy z koncentracją? Idź na spacer

Marzysz o ustabilizowanym życiu? Czy na pewno to jest to, czego potrzebujesz?

Umiarkowani egoiści są zdrowszymi ludźmi

Warto być altruistką, ale czasem zdrowsze jest bycie… egoistką

Shinrin-yoku - leśna kąpiel na zdrowie

Shinrin-yoku – leśna kąpiel na zdrowie

Mural w wielkim mieście

Mural w wielkim mieście

Wrocławski szlak muralowy

Wrocławski szlak muralowy

ADHD – spacer po lesie działa cuda

ADHD – spacer po lesie działa cuda

Spacerkiem między dziełami

Spacerkiem między dziełami

Planowanie vs. elastyczna zmiana planów

Planowanie vs. elastyczna zmiana planów

Chodzenie pobudza myślenie

Chodzenie pobudza myślenie

Agata Loewe

Agata Loewe: warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa i nie mówić: 'no co ty, jesteś lesbijką?' [WIDEO]

Dwie kobiety w oknie

Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów

wykluczenie menstruacyjne

„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie

Kobieta z folią

Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną

Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?