Przejdź do treści

Snowboard – szus na jednej desce

Snowboard – szus na jednej desce
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zjawisko binge drinkingu coraz bardziej widoczne w Polsce. Najnowsze wyniki badań pokazują, jak pandemia zmieniła nasze nawyki w spożywaniu alkoholu
„Nie mam dzieci z wyboru. Nie będę za to przepraszać!”. Ewa Chodakowska odpowiada na hejt
Transpłciowa pacjentka trafiła na oddział męski. „To jest on, to jest mężczyzna” – mówią lekarze
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”

Snowboard undergroundowy już nie jest ‒ stał się sportem masowym. Nie zmieniła się tylko pozytywna energia i wielka radość, jaką daje obcowanie z deską. Jeżeli jeszcze tego nie spróbowaliście – nie ma na co czekać. To megafrajda!

Był taki czas, kiedy warszawscy skejci spotykali się „na Bankowym” lub „pod Witosem”. Dobra zajawka, nowe triki, ekipy z różnych dzielnic i ciągłe zrzędzenie okolicznych mieszkańców, że robimy niemiłosierny hałas. Uliczny flow w rytmie Beastie Boys. Bez skate’owej młodości trudno zrozumieć wielką miłość do deski. Wraz z nadejściem zimy nasze freestyle’owe dusze cierpiały w sposób tak wymowny, że Kordian i Werter byli przy tym wulkanem radości. Wszystko się odmieniło wraz z pojawieniem się snowboardu.

Snowboard ‒ zacząć można zawsze!

To było objawienie. Nareszcie można było spędzać cały rok na desce. A swoją drogą bzdurą jest to, że snowboard to zajawka dla dzieciaków. To nieprawda i manipulacja skostniałych narciarzy, że snowboard jest tylko dla młodych, a już w sile wieku deska pod pachą to obciach. Mam znajomych snowboardzistów, którzy są po siedemdziesiątce i żałują tylko tego, że w ich młodości nie było snowboardów. Poza tym snowboard ma tę zaletę, że nie naraża w takim stopniu jak narty naszych więzadeł kolanowych na uszkodzenie (a to bardzo częsta i niebezpieczna kontuzja).

Nie uczymy się jeździć na snowboardzie sami – ukryci gdzieś na górkach za drzewami, żeby tylko nas nikt nie zobaczył, jak zaliczamy upadek za upadkiem. To spowoduje, że nasza technika będzie koszmarna i na większej stromiźnie będziemy „zamiatać” barkami i tylną nogą – a technika jazdy na snowboardzie ma niewiele wspólnego z obsługą szczotki. Pod okiem instruktora nauczymy się jeździć bardzo szybko i stylowo.

Najgorsze są pierwsze trzy dni. Jazda na snowboardzie związana jest z naszym balansem i poczuciem równowagi, dlatego na początku przechodzenie z krawędzi frontside’owej na backside’ową przysparza większości osób trochę problemów. Ale nawet najbardziej oporni i niedogadani z własnym błędnikiem po tygodniu skumają, o co w tym chodzi. Najważniejsze to zacisnąć zęby, spiąć pośladki i się nie poddawać. Pośladki odgrywają istotną rolę w nauce i mogą być przyczynkiem do zaniechania. Standardowo od drugiego dnia odmawiają współpracy i zazwyczaj sinieją. Na snowboardzie każdy nasz upadek muszą dzielnie amortyzować i przyjmować na siebie z heroicznym poświęceniem. Warto je zrozumieć, ale nie należy im folgować. Summa summarum to tylko cztery litery. Ale jeżeli już przebrniemy przez „niemożliwe” i zaczniemy płynnie przechodzić z krawędzi na krawędź, reszta pójdzie jak z płatka. Pozostanie nam tylko wybór własnej deski i stylu jazdy.

Wybierz deskę i miejscówkę

Snowboard został stworzony do jazdy w puchu i po miękkim stoku. Dlatego najlepsze warunki są poza przygotowaną trasą lub kiedy śnieg trochę odpuści. Jazda po zmrożonym „sztruksie” (trasa przygotowana przez ratrak) nie jest tym, do czego wzdychają snowboardziści. Nowomowa marketingowa zawarta w katalogach i na stronach producentów sprzętu będzie wciskała nam różne pierdoły, ale spokojnie możemy je lekceważyć. Na początek wybieramy deski tzw. all mountain lub FS/FR (łączące cechy desek freestyle’owych z freeride’owymi) i na nich rozpoczynamy naszą przygodę. Po pewnym czasie będziemy doskonale wiedzieć, jaką deskę wpiszemy na naszą listę marzeń.

Snowboard wpłynął na narciarstwo – zwłaszcza pozatrasowe. Profile typu rocker, camber i zwiększone szerokości nart inspirowane były surfowaniem po śniegu na snowboardach. Ale również snowboard zaczerpnął coś z narciarstwa. Poszukiwanie coraz trudniej dostępnych rejonów freeride’owych oraz wspinaczka na szczyty w kopnym śniegu nie ułatwiała życia snowboardzistom, a noszenie ze sobą rakiet śnieżnych znacznie zwiększało wagę zestawu. Inspiracją stały się narty turowe. Dzięki temu powstały tzw. splitboardy – czyli deski, które na czas podejścia rozpinamy i tworzymy z nich narty. Wystarczy na ślizgi nakleić foki i niczym skiturowcy możemy śmigać pod górę na… snowboardzie.

Odwiedzając rodzime miejscówki snowboardowe, warto zajrzeć do Zieleńca, Szczyrku czy Białki Tatrzańskiej. Poza dobrze przygotowanymi trasami możemy tam zacząć „dusić” swoje pierwsze snowboardowe triki w specjalnie do tego przygotowanych snowparkach. YO!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Zdrowa sałatka

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

Jak bezpiecznie biegać zimą? Sprawdź, zanim zaczniesz trening

„Zimą ziemia odpoczywa. Tak samo jest z naszym organizmem i jego energią” – mówi Maria Nowak-Szabat, nauczycielka ajurwedy

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

zima

Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

zima

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Pokonać zimę – pozostać FIT!

Gotowi na stok

Jak cało i zdrowo wrócić z nart

Jest zima, jest zabawa

Jest zima, jest zabawa

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

×