Przejdź do treści

Ruch oczyszcza ciało z toksyn

Ruch oczyszcza ciało z toksyn
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. "Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego"
Dziennikarka Anna Lalka wyznała, że padła ofiarą gwałtu. „Byłam przekonana, że zrobiłam coś złego”
Mężczyzna stoi przed lustrem
„Czy kiedykolwiek nazwałeś dziewczynę 'laską’? Albo zagwizdałeś na nią, gdy szła ulicą?”. Kampania „Nie bądź tym facetem” pokazuje, że seksistowskie żarty to nie podryw a przemoc!
Studentki i studenci
„Winny jest sprawca, nie spódnica, nie bluzka, nie alkohol, nie ofiara”. Magdalena Jutrzenka komentuje kontrowersyjne zalecenia Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji o comin-oucie. "Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku"
Jamie Lee Curtis i jej transpłciowa córka Ruby o ich relacji po coming-oucie. „Imię to była najtrudniejsza rzecz. Imię, które nadałaś dziecku”

Jeszcze niedawno nie mieliśmy pojęcia, w jaki sposób wysiłek fizyczny niweluje szkodliwe skutki stresu. Dzięki nowym doniesieniom wiemy, że podczas ćwiczeń z krwi usuwane są powstałe podczas stresu szkodliwe substancje.

Niejednokrotnie pisaliśmy o korzystnym wpływie biegania na organizm. Skupialiśmy się głównie na aspekcie fizycznym, jednak z przekrojowych badań wynikało, że aktywni sportowcy amatorzy mają też mniejszą skłonność do wpadania w stany depresyjne. Źródło tego ochronnego działania pozostawało tajemnicą aż do momentu opublikowania badań na ten temat w periodyku „Cell”.

W najnowszym badaniu naukowcy ze szwedzkiego Karolinska Institutet porównali dwie grupy myszy. W pierwszej znalazły się gryzonie o zmodyfikowanej charakterystyce mięśniowej, która odzwierciedlała stan dobrego wytrenowania. Do drugiej grupy trafiły myszy o przeciętnej charakterystyce mięśniowej. Przez dłuższy czas obie grupy były poddawane bodźcom stresowym. Jak stwierdził Jorge Ruas, jeden z eksperymentatorów: „Postawiliśmy tezę, że u wytrenowanych myszy wydziela się więcej substancji o korzystnym wpływie na mózg. W istocie odkryliśmy coś odwrotnego: wytrenowane mięśnie wydzielają enzymy, które oczyszczają ciało ze szkodliwych substancji. W tym kontekście funkcja mięśni jest zbliżona do funkcji nerek czy wątroby”. Ruas tłumaczy, że wydzielone enzymy zapobiegły pojawieniu się depresji u myszy wytrenowanych, podczas gdy grupa kontrolna nie uniknęła przykrych skutków stresu.

Za ten efekt może odpowiadać enzym nazwany KAT. Konwertuje on powstającą podczas stresu substancję (kinureninę) w kwas kynureninowy, który nie ma możliwości przedostania się z krwi do mózgu. Choć rola kinureniny w organizmie wciąż nie jest dobrze rozpoznana, jej wysoki poziom naukowcy wiążą z częstszym występowaniem chorób psychicznych. U myszy wytrenowanych objawy depresji nie pojawiły się nawet przy podawaniu kinureniny z zewnątrz.

Wyniki badań pokrywają się z codziennymi doświadczeniami biegaczy i sportowców, którzy odczuwają lepsze samopoczucie po treningu. Jak możemy uzyskać podobne korzyści? Badanie nie precyzuje, jaki wysiłek jest najbardziej korzystny. Wymaganym czynnikiem są jednak przyzwyczajone do wysiłku mięśnie, co można osiągnąć na wiele sposobów. Inspiracji poszukaj wśród naszych wyzwań: Przesiądź się na rower lub Wybierz swoją aktywność.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki