Przejdź do treści

Ruch oczyszcza ciało z toksyn

Ruch oczyszcza ciało z toksyn
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Jeszcze niedawno nie mieliśmy pojęcia, w jaki sposób wysiłek fizyczny niweluje szkodliwe skutki stresu. Dzięki nowym doniesieniom wiemy, że podczas ćwiczeń z krwi usuwane są powstałe podczas stresu szkodliwe substancje.

Niejednokrotnie pisaliśmy o korzystnym wpływie biegania na organizm. Skupialiśmy się głównie na aspekcie fizycznym, jednak z przekrojowych badań wynikało, że aktywni sportowcy amatorzy mają też mniejszą skłonność do wpadania w stany depresyjne. Źródło tego ochronnego działania pozostawało tajemnicą aż do momentu opublikowania badań na ten temat w periodyku „Cell”.

W najnowszym badaniu naukowcy ze szwedzkiego Karolinska Institutet porównali dwie grupy myszy. W pierwszej znalazły się gryzonie o zmodyfikowanej charakterystyce mięśniowej, która odzwierciedlała stan dobrego wytrenowania. Do drugiej grupy trafiły myszy o przeciętnej charakterystyce mięśniowej. Przez dłuższy czas obie grupy były poddawane bodźcom stresowym. Jak stwierdził Jorge Ruas, jeden z eksperymentatorów: „Postawiliśmy tezę, że u wytrenowanych myszy wydziela się więcej substancji o korzystnym wpływie na mózg. W istocie odkryliśmy coś odwrotnego: wytrenowane mięśnie wydzielają enzymy, które oczyszczają ciało ze szkodliwych substancji. W tym kontekście funkcja mięśni jest zbliżona do funkcji nerek czy wątroby”. Ruas tłumaczy, że wydzielone enzymy zapobiegły pojawieniu się depresji u myszy wytrenowanych, podczas gdy grupa kontrolna nie uniknęła przykrych skutków stresu.

Za ten efekt może odpowiadać enzym nazwany KAT. Konwertuje on powstającą podczas stresu substancję (kinureninę) w kwas kynureninowy, który nie ma możliwości przedostania się z krwi do mózgu. Choć rola kinureniny w organizmie wciąż nie jest dobrze rozpoznana, jej wysoki poziom naukowcy wiążą z częstszym występowaniem chorób psychicznych. U myszy wytrenowanych objawy depresji nie pojawiły się nawet przy podawaniu kinureniny z zewnątrz.

Wyniki badań pokrywają się z codziennymi doświadczeniami biegaczy i sportowców, którzy odczuwają lepsze samopoczucie po treningu. Jak możemy uzyskać podobne korzyści? Badanie nie precyzuje, jaki wysiłek jest najbardziej korzystny. Wymaganym czynnikiem są jednak przyzwyczajone do wysiłku mięśnie, co można osiągnąć na wiele sposobów. Inspiracji poszukaj wśród naszych wyzwań: Przesiądź się na rower lub Wybierz swoją aktywność.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!