Przejdź do treści

Rakiety śnieżne – traperska tradycja

Rakiety śnieżne - traperska tradycja
„Snowshoeing”, czyli chodzenie na rakietach śnieżnych. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Gwyneth Paltrow: „Akceptuję swoje ciało i odpuszczam sobie potrzebę bycia idealną”
Albo czołganie się, albo pielucha. Pasażerka opublikowała uwłaczające nagranie z samolotu
„Jaki ten strój jest wyzywający! Chodzisz do pracy, a nie na randkę”. Pielęgniarka, wyśmiewana za wygląd swojego uniformu, odpowiada
45 mln euro na zdrowie seksualne i reprodukcyjne kobiet z całego świata. „Jest to zasadnicza część naszej globalnej polityki zdrowotnej”
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”

W mieście zimy jak na lekarstwo, ale przecież w górach nadal biało! A jeśli bieganie jest tym, co was kręci, to może wypróbujecie rakiety śnieżne? Nowa zajawka – nowa moc!

Bieganie w terenie po dużym opadzie śniegu jest sporym wyzwaniem. Zakopując się w śniegu po kolana, nie jesteśmy w stanie biec, szybko mamy przemoczone stopy i nasz trening sprowadza się do „grzęźnięcia” i walki o przetrwanie. Ale nie warto rezygnować, zastępując bieżnią ruch na powietrzu. To moment, w którym możemy wprowadzić nowy element do naszego treningu i poczuć się jak dawni traperzy – wdrażamy „snowshoeing”, czyli chodzenie na rakietach śnieżnych.

Chodzenie na rakietach śnieżnych zyskuje coraz większą popularność na całym świecie. Wynika to przede wszystkim z chęci odpoczynku od miejskiego pośpiechu i gwaru na łonie natury, również w zimie. Od dawna traperzy przemierzający leśne i górskie ostępy korzystali z tego prostego rozwiązania – na drewnianą ramę naciągano skórzaną „podeszwę”, aby zwiększyć wyporność podczas wędrówek w głębokim śniegu przez rozłożenie ciężaru ciała na większą powierzchnię (coś w rodzaju bardzo krótkich nart). Ze względu na szerokość rakiet trudno mówić o bieganiu (można, ale nie należy to do przyjemności), ale szybkie chodzenie po śniegu jest doskonałym treningiem siłowo-wydolnościowym. Po pierwsze, dźwigamy około dodatkowego kilograma na każdej stopie, a po drugie, pokonywanie określonego dystansu po śniegu (zwłaszcza jeżeli teren jest pagórkowaty) powoduje, że trudno jest utrzymać niskie tętno. Do całego zestawu najlepiej dodać jeszcze kijki z szerokimi talerzykami i mamy trening mięśni obręczy barkowej.

Poza krótkim codziennym treningiem możemy doskonale bawić się w weekendy, przemierzając w rakietach śnieżnych dłuższe trasy i łącząc to np. z nocowaniem w schroniskach lub… pod namiotem – wersja dla modnych twardzieli. Wypierający metroseksualność styl lumberjack nie może sprowadzać się do pozerskiej brody. Taki image zobowiązuje też do czegoś więcej niż noszenie flanelowej koszuli.

A kobiety przede wszystkim muszą zadbać o ciepło stóp i dłoni, gdyż te zazwyczaj narażone są na szybsze wychłodzenie. Poza tym wspólne wędrówki, treningi czy nawet zimowy survival będą niezapomniane.

Jak się do tego zabrać?

Nie musimy od razu kupować rakiet śnieżnych. Na początek najlepiej jest je wypożyczyć. Świetną formą ruchu, wypoczynku i testowania sprzętu jest na przykład odwiedzenie Beskidu Żywieckiego, w którym działa sieć wypożyczalni rakiet śnieżnych zorganizowana w schroniskach i bacówkach.

Jeżeli już zdecydujecie się na spędzanie wolnego czasu w ten sposób, to warto odwiedzić stronę szlaki.rakiety.pl, która ułatwi planowanie nowych wycieczek. A po tak spędzonej zimie na treningach biegowych odczujecie dużą zmianę. Będziecie mieli „rakiety w nogach”.

Osobom, które lubią rywalizować i zamiast wędrówek preferują jednak bieganie na rakietach, polecamy odwiedzenie Gór Bystrzyckich. Po raz drugi w Spalonej (niedaleko Kotliny Kłodzkiej) zorganizowane zostały Otwarte Mistrzostwa Polski w Biegu na Rakietach Śnieżnych. Startować mogli wszyscy chętni, a udział w imprezie był bezpłatny. Za rok pewnie odbędzie się to samo! Dla wszystkich sportowców to doskonałe zwieńczenie ciężko przepracowanego okresu zimowego. Szykujcie się na kolejny sezon.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Gotowi na stok

Jak cało i zdrowo wrócić z nart

Jest zima, jest zabawa

Jest zima, jest zabawa

Speedriding – śmigaj jak James Bond!

Speedriding – śmigaj jak James Bond!

Łyżwy – zimowy trening na każdą pogodę

Łyżwy – zimowy trening na każdą pogodę

Zimą biegamy, ale na nartach!

Zimą biegamy, ale na nartach!

Snowboard – szus na jednej desce

Snowboard – szus na jednej desce

Czas na narty!

Czas na narty!

Sieć sklepów Żabka wycofała z obrotu rodzynki sułtańskie / istock

Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną

"Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce". TikTokerka pokazała jak wygląda leczenie w naszym kraju / pexels

„Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce”. TikTokerka o leczeniu w naszym kraju

W irańskich manifestacjach zginęło już ponad 50 osób, znacznie więcej jest rannych. To zdjęcie obrazuje skalę przemocy

Lena Dunham

Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”

Jak często należy ćwiczyć?

Korytarz szpitalny

Sale operacyjne w polskich szpitalach jak muzea. Lekarze pokazują zdjęcia i komentują: „Polska ochrona zdrowia w pigułce”

"Dlaczego te kobiety są grube?" - pyta trenerka personalna Marta Stoberska

„Dlaczego te kobiety są grube?” – pyta trenerka personalna Marta Stoberska. Jej odpowiedź może cię zaskoczyć

„Kibicował im cały kraj!”. Mariana Mamonowa wyszła z niewoli i urodziła córeczkę

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

relaksująca się kobieta

6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

×