Przejdź do treści

Przereklamowani

Przereklamowani
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 
Coming out w wieku 95 lat? To możliwe! Maybelle Blair, zawodniczka kobiecej ligi bejsbola, wychodzi z szafy
Dramat polskich szpitali. „Powinny być jedynie tłem do horrorów” – komentuje Siostra Bożenna i pokazuje zdjęcia
Sean Bean kwestionuje pracę koordynatorów intymności. „Doświadczenie bardzo hamujące”
Na świecie żyje więcej emerytów niż dzieci. To pierwszy taki przypadek w historii

Kilkaset lub kilka tysięcy. Tyle reklam, według różnych statystyk, każdego dnia stara się o naszą atencję. W pełni świadomie dostrzegamy ich około kilkudziesięciu. A ulegamy nawet tym, których (naszym zdaniem) nie zauważamy. Jak to się dzieje?

Od reklamy nie ma ucieczki, znajdziemy ją wszędzie. Niedawno zagościła nawet w kosmosie. Pamiętacie misję Stratos i skok Felixa Baumgartnera z ponad 39 km nad ziemią?  To jedna z największych kampanii promocyjnych w dziejach świata. Zrealizowana idealnie.  Wróćmy jednak na Ziemię.

Codziennie marki przedstawiają nam wizję naszego „lepszego” życia. Widzimy więc siebie w pięknym samochodzie i ekskluzywnych ciuchach, wypranych w nowym, „wzmocnionym” proszku do prania, z radosnym czworonogiem nakarmionym lepszą, „bardziej treściwą” karmą. Firmy chcą zwrócić na siebie uwagę i choćby w małym stopniu stać się częścią naszego życia, mieć na nie wpływ. Jednorazowa sprzedaż produktu to już za mało. Ważniejsza od tego stała się lojalność klientów i ich aspiracje. By kupować więcej i wielokrotnie. Także to, czego nie potrzebujemy.

Zostańmy przyjaciółmi

Nowe cele marketingowe skłaniają firmy do bardziej „ludzkiego” podejścia do reklamy. Podejścia zakładającego miłość marki do konsumenta i dążenie do tego, by to uczucie nie było platoniczne. To dlatego często dopiero po dłuższej chwili zauważamy, że komunikat, który początkowo uznaliśmy za naturalny i wiarygodny, w rzeczywistości jest wysublimowaną promocją. Reklama uległa zmianie, żyje obok nas, w naturalny sposób przenika do naszego życia, dostosowuje się do naszej codzienności. Chce być naszym dobrym „znajomym”, a nie jedynie nadętą „tubą” propagandową. Kojarzycie strony firmowe na Facebooku? Nie zdziwcie się, jeśli niebawem będą do Was pisały tak, jak czynią to Wasi prawdziwi znajomi (o ile już tego nie robią!).

Jako konsumenci, nie pozostajemy obojętni wobec „zalotów” marketerów. Żyjemy światem marek. Lubimy czekać na premiery produktów, które, w naszym odczuciu, poprawią nasz status i zapewnią rozrywkę. Wpuściliśmy reklamy do naszego życia, rozmawiamy z markami (vide Facebook), jakby były one naszymi dobrymi znajomymi. Dajemy się wciągać w ich opowieści i historie. Lubimy obecność reklamy w naszym życiu, choć gdy ktoś spyta o to wprost, zaprzeczymy i stwierdzimy, że „reklama kłamie”.

Na co masz ochotę, synku?

Zdjęcie: shutterstock

Przekaz reklamowy ma ogromny wpływ na dorosłych, lecz bywa tak, że trudno do nich dotrzeć. Dlatego za łatwiejszy „cel” marketerzy często obierają sobie dzieci. To właśnie do nich marki chcą docierać już w pierwszych latach ich życia, by zapoznać je ze swoim logotypem oraz ofertą. Dzieci jak w religię wierzą w to, co widzą. Chcą wszystkiego, co zobaczą w telewizji lub kolorowych pismach. Dodajmy do produktu nawiązanie do zjawiska będącego aktualnie „na topie” wśród najmłodszych i sukces reklamy gwarantowany.

Idealnym przykładem jest McDonald’s, który wie, jak poprzez dzieci wpłynąć na decyzje zakupowe rodziców. Niezwykle przyjazna dzieciom firma, ze „Złotymi Łukami” w logotypie i  żywymi kolorami wystroju restauracji, konsekwentnie do zestawów Happy Meal dodaje zabawki, nawiązujące do aktualnych premier kinowych najnowszych bajek. A więc, na co masz ochotę synku? Zabawki w szklanej gablotce nie bez przyczyny znajdują się tuż przy samej kasie.

Dzieci mają ogromny wpływ nie tylko na kupno produktów, które sobie wymarzą, lecz także na te, które chciałyby, aby były używane przez ich rodziców. Popularne pojęcie Pester Power, które oznacza dosłownie „wymuszanie przez dzieci czegoś na rodzicach”, często dotyczy młodszych małżeństw, łatwiej ulegających swoim dzieciom. Siła nabywcza dzieci, mimo że nie posiadają one portfela, jest więc nie do przecenienia. Czy reklama ma na nią wpływ? Sprawdźcie sami, będąc w sklepie ze swoimi pociechami.

Reklama to sztuka przekonywania ludzi, aby wydawali pieniądze na coś, czego nie potrzebują” powiedział około 80 lat temu Will Rogers. Jego stwierdzenie nie straciło na aktualności. Tyle że dziś ingerują w nasze życie w sposób coraz bardziej subtelny i dla nas niezauważalny. Możemy więc kochać reklamy lub ich nienawidzić. Jedno jest pewne – reklama nie zniknieJedyne, co możemy zrobić, to zachować zdrowy rozsądek w postrzeganiu tego, co reklamowane. Dla naszego zdrowia i dobra… naszego portfela.

Adam Przeździęk jest autorem bloga Mediafeed.pl, ekspertem ds. marketingu i nowych mediów, triathlonistą. Zajmuje się marketingiem oraz komunikacją marketingową w Internecie z uwzględnieniem tzw. Nowych Mediów. Doradza przedsiębiorstwom w tym zakresie oraz prowadzi szkolenia. Na Mediafeed.pl można poczytać o niestandardowych formach reklamy oraz działaniach marketingowych wychodzących poza utarte schematy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

„Prowadzenie dziennika może zmienić nasze życie. Dla wielu bywa skuteczną autoterapią” – uważa psycholog Anna Frączkowska. Czym jest journaling i jaką ma moc?

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

„Nie zawsze musimy ubrudzić sobie ręce po łokcie, żeby mieć satysfakcję i zysk” – mówi trenerka mocnych stron Malwina Faliszewska

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

„W naszej kulturze rywalizacja między siostrami jest często bardziej zaogniona” – o toksycznych relacjach między rodzeństwem mówi psycholożka Małgorzata Rutkowska

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości” /fot. Pexels

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości”. O kontrowersyjnej metodzie pracy z emocjami

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×