Przejdź do treści

Promieniowanie – bać się, czy nie?

Promieniowanie - bać się, czy nie?
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
W tym roku literacki Nobel należy do kobiety. Otrzymała go Annie Ernaux, francuska pisarka
Gwiazdy ścięły włosy. To ich gest solidarności z Irankami po śmierci Mashy Amini
Velma ze „Scooby Doo” zakochana w dziewczynie. „Ten gatunek coraz bardziej odzwierciedla różnorodność prawdziwego świata”
Barbie trafiła na orbitę. Astronautka zachęca w ten sposób dziewczynki do kariery w naukach ścisłych
Pary jednopłciowe będą mogły wziąć ślub oraz adoptować dzieci. Słowenia zmienia prawo

Nigdy wcześniej nie byliśmy wystawieni na tak wielką ilość fal elektromagnetycznych jak dziś. Wi-fi, telewizja naziemna, telefonia komórkowa, radio ‒ to tylko część z wielu sztucznych źródeł promieniowania elektromagnetycznego. Czego się obawiać, a co jest dla nas bezpieczne?

Kwestia jest bardziej złożona, niż może się wydawać. Przede wszystkim najsilniejszym źródłem promieniowania elektromagnetycznego jest słońce. Z szacunków wynika, że energia dostarczona przez nie do Ziemi w ciągu 56 dni odpowiada całej energii zgromadzonej w złożach konwencjonalnych ‒ przybliża to skalę zjawiska. Nic więc dziwnego, że w ciągu lata borykamy się z poparzeniami słonecznymi, jeśli bez filtra UV spędzimy południe na plaży ‒ jest to skutek niewidzialnego promieniowania ultrafioletowego (UV), które dociera do nas obok światła widzialnego.

Promieniowanie UV nie jest jedynym rodzajem fali, której nie możemy zobaczyć ‒ podobnie nie widzimy mikrofal (wykorzystywanych m.in. w telefonii i domowych podgrzewaczach), fal radiowych (wi-fi, telewizja, radio) i całej reszty nieskończonego spektrum (wyłączając tylko wąski zakres światła widzialnego). Nie przejmujemy się nimi, bo nie przykuwają uwagi żadnego z naszych zmysłów. Czy słusznie?

Telefon w kieszeni

Zwracaliśmy już uwagę na szkodliwy wpływ telefonów komórkowych na człowieka ‒ i nie chodzi tu o niepokój związany z oczekiwaniem na ważną wiadomość. Źródła promieniowania, takie jak komórki, mogą wpływać na położone blisko nich organy ludzkie, w tym upośledzając płodność u mężczyzn (gdy noszone w kieszeni) oraz zwiększając krążenie krwi w zewnętrznej części mózgu, korze mózgowej (podczas zbliżenia telefonu do głowy). Badania wskazują także na niewielkie obniżenie poziomu koncentracji i sprawności pamięci. Co możesz zrobić, aby zminimalizować szkodliwe efekty? Przede wszystkim nie trzymaj telefonu pod poduszką lub w pobliżu głowy w czasie snu! Natężenie pola elektromagnetycznego maleje bardzo szybko wraz z odległością. Wystarczy, że postawisz telefon go metr dalej na szafce nocnej. Podobnie ‒ nie noś go w kieszeni, jeśli nie musisz.

Odległość to podstawa

Co z sieciami wi-fi i popularnymi routerami? Emitują promieniowanie z mocą podobną do telefonów komórkowych, lecz na ogół znajdują się w dużej odległości od nas. Podobnie radio i telewizja naziemna ‒ niebezpieczeństwo może wynikać tylko z bezpośredniej bliskości anteny. Ta różnica sprawia, że mają one na nas taki wpływ jak telefon noszony przez kolegę w kieszeni, czyli bardzo nikły. Wyjątkiem jest sytuacja, w której router jest postawiony na twoim biurku ‒ lepiej tego unikać.

Względem wymienionych wcześniej źródeł o niskiej mocy energia promieniowania w kuchenkach mikrofalowych jest znacznie wyższa ‒ nawet 500-krotnie. W większości jest ona skupiona wewnątrz urządzenia i istnieją normy regulujące ilość energii, która może „wyciekać”. Pomimo że mikrofale nie są tak groźne jak promieniowanie jonizujące (rentgenowskie czy UV), mogą powodować doświadczenia dźwiękowe (pozorne dźwięki powstające w mózgu w wyniku ekspozycji), a przy dużych natężeniach nawet przyspieszać denaturację białek w organizmie. Do możliwych efektów należą m.in. zaćma i poparzenia. Nic złego nie powinno się jednak wydarzyć, jeśli zastosujesz się do prostych rad ‒ nie ignoruj nieprawidłowego działania kuchenki lub jej widocznych uszkodzeń i pozostań od niej kilka kroków dalej w czasie pracy. Natężenie promieniowania spada szybko wraz z odległością ‒ dziesięciokrotne jej zwiększenie zapewni stukrotny spadek natężenia.

Tymczasem zadbaj o to, aby raz na jakiś czas, choćby przez weekend, zminimalizować swój kontakt z elektroniką. Zrób sobie technologiczny detoks. Niech organizm dostanie chwilę wytchnienia!

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Uważaj na słońce w samochodzie

"Twierdzenia, że miałem seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt" - podkreśla Jade McCrossen-Nethercott

„Twierdzenia, że miałam seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt” – podkreśla Jade McCrossen-Nethercott

Ołena Zełenska: "Każda matka w Ukrainie potrzebuje teraz broni"

„Każda matka w Ukrainie potrzebuje teraz broni” – podkreśliła Ołena Zełenska podczas wizyty w Polsce

Zjawisko binge drinkingu coraz bardziej widoczne w Polsce. Najnowsze wyniki badań pokazują, jak pandemia zmieniła nasze nawyki w spożywaniu alkoholu

Ewa Chodakowska nie kolejny raz doświadczyła krytyki i hejtu \Fot. JAROSLAW ANTONIAK/MWMEDIA WARSZAWA

„Nie mam dzieci z wyboru. Nie będę za to przepraszać!”. Ewa Chodakowska odpowiada na hejt

Transpłciowa pacjentka trafiła na oddział męski. „To jest on, to jest mężczyzna” – mówią lekarze

Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”

Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”

Czego nie wolno wyrzucać do toalety? Mama Chemik odpowiada / istock

Czego nie wolno wyrzucać do toalety? Mama Chemik odpowiada i pokazuje zdjęcia

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

„Jestem za tym, by tego, co fizjologiczne, nie traktować jako gorszego”. O tym, jak szukać zalet menopauzy, mówi psycholożka Anna Górska

Editing friends, czyli porządki wśród znajomych. „Warto co jakiś czas przejrzeć spis swoich kontaktów” – radzi psycholog dr Joanna Heidtman

Rozciąganie pleców na sportowo

Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia

Dysmorfofobia / istock

„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Dziewczyna pływa w basenie

Kontuzja, stres, ból pleców, słaba wydolność oddechowa? Jest na to jedna odpowiedź – basen

Mama Chemik: „Nie łącz octu z sodą. To błąd!”

„Współuzależnienie nie zawsze znika po zakończeniu związku z osobą uzależnioną. I nie tylko wraz z nim się pojawia” – mówi terapeutka uzależnień Joanna Flis

Prześwietliła dziecięce ubranka dla dziewczynek. "Nie uwierzycie, jak okropne to jest" - podsumowała / istock

Prześwietliła dziecięce ubranka dla dziewczynek i chłopców. „Nie uwierzycie, jak okropne to jest” – podsumowała

Aborcja bez względu na stan cywilny. Mieszkanki Indii mówią o przełomie

„Menopauzę trzeba „odczarować” i po prostu o niej mówić”. Mówi dr Julita Czernecka, socjolog, współtwórczyni raportu „Menopauza to nie pauza”

Joanna Keszka, instruktorka seksualna, pisarka /fot. archiwum prywatne

Joanna Keszka: „Dojrzałość polega na tym, że jesteśmy bardziej otwarci – na siebie i na drugą osobę. Także w seksie”

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×