Przejdź do treści

Nie kłamczuchuj!

Nie kłamczuchuj!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Kłamczuchy chorują częściej. Tak wynika z badań uczonych z University of Notre Dame w USA, którzy zrobili doświadczenie na dwóch grupach osób. Połowa poproszona była o unikanie kłamania, zaś drugiej grupie nie przekazano żadnych instrukcji co do mówienia prawdy bądź nie.

Całe badanie trwało dziesięć tygodni. Raz w tygodniu uczestnicy poddawani byli badaniu na prawdomówność za pomocą wykrywacza kłamstw, wypełniali również test dotyczący ich relacji z otoczeniem oraz stanu zdrowia. Wariograf pozwalał określić naukowcom, ile kłamstw przydarzyło się badanemu w poprzedzającym tygodniu.

Po podsumowaniu okazało się, że osoby, które miały za zadanie unikać wszelkich, nawet najdrobniejszych kłamstw, rzadziej cierpiały z powodu zapalenia gardła i bólów głowy, odczuwały również mniejszy stres, były szczęśliwsze i stosunkowo rzadziej narzekały na problemy ze zdrowiem psychicznym. Te dolegliwości częściej przytrafiały się za to w drugiej grupie. Osoby, które nie były wtajemniczone w zasady testu, a mniej kłamały, cieszyły się także lepszym zdrowiem.

Z czego wynika taki związek? Kluczem do wyjaśnienia tej zależności są relacje z innymi ludźmi. Osoby, które mniej kłamią, mają częściej lepszy kontakt z otoczeniem i budzą większe zaufanie. To pozytywnie wpływa na ich stan zdrowia – zarówno psychicznego, jak i fizycznego.

Zdemaskować ściemniacza

Chory czy zdrowy, kłamczuch może narobić sporo zamieszania. Podręczny wariograf bardzo by nam się przydał na co dzień, bo rzadko jesteśmy w stanie określić, czy nasz rozmówca mówi prawdę, czy nie. Psychologia wyróżnia pewne cechy zachowania, które pomagają rozszyfrować kłamcę. Zwróć uwagę na sygnały, jakie wysyła ciało twojego rozmówcy:
– gdy kłamiemy, często uciekamy wzrokiem w prawą stronę, gdy się zastanawiamy – w lewą; alarmujący jest również rozbiegany wzrok;
– kłamcę zdradzić może pojawiający się na czole pot lub zaczerwienienie na twarzy;
– próba ukrycia twarzy/ust lub chęć podrapania się po nosie czy uchu również bywają oznakami kłamstwa;
– przyspieszony puls, zwężone źrenice to sygnały, że osoba, z którą rozmawiamy, zataja prawdę lub zmyśla.

Badania dowodzą, że przeciętny człowiek kłamie około 11 razy dziennie. Jedni robią to wręcz nałogowo, kierują się wyłącznie własnym interesem, inni robią to rzadziej i nikomu raczej w ten sposób nie szkodzą. Takie niewinne kłamstewka (np. gdy kłamiemy z grzeczności, nie chcemy sprawić komuś przykrości) psychologowie nazywają „białymi kłamstwami”. Natomiast te najbardziej szkodliwe to „czarne kłamstwa”. Specjaliści podpowiadają, że jeśli postaramy się ograniczyć codzienną liczbę kłamstw, to na pewno będziemy cieszyć się lepszymi relacjami z bliskimi, co będzie mieć również korzystny wpływ na nasze zdrowie. Gorzka prawda jest najwyraźniej nie tylko lepsza niż słodkie kłamstwo, ale też zdrowsza.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Ciemna strona żarówki Edisona

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Monika Tarnowska

Monika Tarnowska: Ekran jest dla dzieci oczywistym wyborem – bywa tam kolorowo, ciekawie, dynamicznie i nie ma pandemii

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę