Przejdź do treści

Na skurcze mięśni – joga w siodle

Na skurcze mięśni – joga w siodle
Źródło: www.yogawithhorses.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Mamy je wszyscy. Jedni odczuwają to dotkliwie, inni jeszcze o tym nie wiedzą. Co to takiego? Skurcze mięśni. By je zlokalizować i zlikwidować, ćwicz jogę i zacznij jeździć konno.

Napięcie i skurcze mięśni zużywają mnóstwo naszej energii. Odczuwamy to jako przemęczenie, nie wspominając o bólu „umięśnionych” części ciała. Skąd się biorą skurcze mięśni? Małgorzata Mączko, instruktorka jogi somatycznej, wymienia wiele przyczyn. Stres, przygnębienie, kontuzje. Ale skurcze mięśni dotyczą także tych z pozoru wyluzowanych i wiecznie gotowych do nowych wyzwań. Aktywny tryb życia wywołuje napięcie, z którego często nie zdajemy sobie sprawy, bo ciało się do tego stanu przyzwyczaja. Dla niektórych napięty kark czy uniesione ramiona są czymś naturalnym. Przez to samodzielnie trudno zlokalizować problem, zanim mięśnie zaczną boleć… Potrzebna jest do tego pomoc eksperta. Na przykład konia.

Pierwszy kontakt z takim dużym, silnym i w dodatku płochliwym zwierzęciem może usztywnić największego twardziela. Ale jeśli myślisz, że kiedy oswoisz się z nową sytuacją, szybko wrzucisz na luz, muszę cię rozczarować. Jeżdżę od dziesięciu lat i ciągle słyszę: rozluźnij ramiona, łokcie, nadgarstki… Moja trenerka widzi, że je napinam, nawet wtedy, kiedy mam na sobie puchową kurtkę. Rentgen w oczach? Nie. Wszelkie usztywnienia wyczytuje z ruchu konia. Nie będzie on płynny i sprężysty, jeśli siedząca na nim osoba jest spięta. Koń jest lustrzanym odbiciem jeźdźca. Natychmiast zaczyna go naśladować. Bezwiednie usztywnisz plecy, koń zrobi to samo. Zaciśniesz zęby, zaciśnie i on. Dobry trener, patrząc na konia oraz obserwując sposób, w jaki na nim siedzisz, natychmiast zdiagnozuje wszystkie wady postawy i skurcze mięśni. A właściwa diagnoza to połowa sukcesu.

Rytmika ruchów konia i jego ciepło rozluźniają mięśnie. Jazda konna uczy też większej kontroli nad własnym ciałem. A więc kilka przejażdżek i skurcze mięśni już cię nie dotyczą? Niezupełnie. Nasze ciało niestety szybko wraca do swoich przyzwyczajeń i mięśnie znów się napinają. Dlatego wielu jeźdźców dodatkowo ćwiczy jogę. Od Małgorzaty Mączko dowiaduję się, że pozycje rozciągające lepiej zastąpić w tym przypadku ćwiczeniami somatycznymi polegającymi na powolnych, płynnych ruchach i wsłuchiwaniu się we własne ciało. Bo żeby usunąć skurcze mięśni, trzeba pracować tak jak przy rozwiązywaniu węzła. Jeśli napniesz sznurki, pętla jeszcze bardziej się zaciśnie. Trzeba ją rozsupływać powoli, metodą prób i błędów. W ciszy i spokoju napinaj i rozluźniaj mięśnie, spróbuj wyczuć moment, kiedy są zupełnie odprężone i elastyczne. Postaraj się utrzymać ten stan przez chwilę i zapamiętać, jak się wtedy czułeś. Powtarzaj to dwa razy dziennie do czasu, aż rozluźnienie stanie się twoim nowym nawykiem – to może trwać miesiącami. Bo nie sztuką jest się zrelaksować, ale utrzymać ten stan jak najdłużej.

Warsztaty jogi i jazdy konnej organizuje Bartosz Miklas

Informacje o jodze somatycznej i terminy warsztatów znajdziesz na www.newbody.pl

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Jak zbudować mięśnie? Co jest istotne? Trening siłowy/Unsplash

Jak zbudować mięśnie? Dieta, trening siłowy i regeneracja

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Joga twarzy

„Joga twarzy jest dla osób, które nie chcą stosować inwazyjnych metod lub poddawały się zabiegom ostrzykiwania różnymi substancjami chemicznymi” – mówi Anna Kaim, instruktorka jogi twarzy

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Olga / fot. Julita Ledzińska

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem